Bøtelagt og dømt - solgte gullfisk til 14-åring...

Tydelig at noen har begynt å ta dyrevelferd på alvor...
Helt riktig å straffe de som plager dyr. Burde vært strengere regler også her i landet for denne type salg.

Men samtidig vet jeg at mange av dette forumets mindreårige brukere er meget dyktige på dyrehold. Mange voksne som prøver seg uten aning der dyreplageri blir utgangen. "Det er jo bare en fisk" mentaliteten er desverre altfor utbredt.
Denne saken synes jeg er KOMPLETT IDIOTI. Er det mulig. Det finnes mye værre former for dyreplageri politiet burde bruke ressurser på. Og damen er en oldemor, nå isatt elektronisk fotlenke. Hva galt skal hun gjøre etter mørkets frembrudd da? Deale gullfisker på bingokveld.. latterlig!!
De kunne jo godt gitt butikken en bot, men fotlenke osv? Det var vel å ta i litt.
Kvalifiserer til aprilspøk.....
Hmm... Sett i lyset av DD, er jeg ikke så sikker på denne. ;0)

Hege M slo meg med et sek.
tatt i betraktning at hendelsen ble publisert i britisk media igaar, saa er den nok ikke en aprilspoek..
Jf. dyrevelfedsloven § 6. stilles det nå et krav i Norge om at akvarister skal sørge for at dyrene / fiskene blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr, og av dette følger det vel at dyr/fisker ikke kan selges til barn under 16 år.

Ved en eventuell sak skulle prøves i rettsapparatet i Norge, vil nok ikke straffeutmåling bli slik som denne sannsynlige aprilspøken, men dette er reell problemstilling som kan dukke opp etterhvert.
Prinsippet er jo forsåvidt greit, men dette blir jo komplett idioti. Lurer litt på hva som er værst. Fisking/fisketrålere eller barn som bruker ukelønna si på gullfisk...
Får å vise at at britiske myndigheter mener alvor er de nødt til å statuere et eksempel. Om damen er 66 eller 100 år spiller da liten rolle, hu brøt loven og må stå til ansvar for følgene.

Dette er en typisk måte å vise muskler på for å skremme andre fra lignende lovbrudd.

Dette er nok en aprispøk fra dagbladets side..
Synes faktisk det er helt greit. Det er åpenbart et problem der borte at reglementet ikke følges, og da er det ikke stort annet en kan gjøre forebyggende enn å henge ut noen som eksempel.
Blir lovene aldri håndhevet er det lite vits i at de i det hele tatt blir skrevet.
Laxen
Prinsippet er jo forsåvidt greit, men dette blir jo komplett idioti. Lurer litt på hva som er værst. Fisking/fisketrålere eller barn som bruker ukelønna si på gullfisk...

Det er vel en vesentlig forskjell på om det er snakk om fisking kontra holde fisk i fangenskap. Se f eks på jakt kontra holde ville dyr i fangenskap. I følge viltloven er det forbudt å holde ville dyr i fangenskap. Men samtidig er vi i følge dyrevelferdsloven, pålagt å hjelpe dyr i nød.Direktoratet for naturforvaltning tillater derfor at vi tar vare på og pleier et vilt dyr på en forsvarlig måte i inntil et par uker. Men hensikten må være at dyret skal få friheten tilbake så fort som mulig.

Det samme spennet i ulike lover vil du finne når det gjelder fisk. Her er det helt ulike lover som regulere fiskerier, oppdrettsnæringen og hold av fisk som hobbydyr. Over alle andre lover står dyrevelferdsloven, mens de andre lovene regulerer sider av det som omhandler "produksjon" av fisk til menneskemat eller dyrefôr.

I fiskeri- og oppdrettsnæringen har dyrevelferd fått større fokus, og det er et økende press fra forbrukere og myndigheter for å dokumentere god velferd. I den nye loven om dyrevelferd blir fisk behandlet på lik linje med andre vertebrater. At det vil bli større kravene til fokus vedrørende fiskevelferd er vel relativt sikkert. Her er det nok å nevne diskusjonen vedrørende koking av skalldyr, krav om humane avlivingsmetoder i oppdrettsnæringen, regulering av tetthet i oppdrettsnæringen, krav i forbindelse med låssetting av f eks sei, humane avlivingsmetoder innenfor fiskeriene osv.

For noen år siden var del ikke så mange som stilte spørsmålstegn med den fangst og fiskeripolitikken Norge bedrev. I dag er det vel helt motsatt. Det stilles vel store spørsmålstegn internasjonalt, både fra organisasjoner, stater og enkeltpersoner om hvorvidt selfangsten drive humant, legalitetene av hvalfangst, torskefisket i nordsjøen osv.

I dag arrangere Mattilsynet kurs i fiskevelferd der målsetning er å motivere driftsledere og røktere for aktivt å bidra til god fiskevelferd og gi kunnskap som setter dem i stand til dette. Krav til kursansvarliger at personen er veterinær eller fiskehelsebiolog.

Tidsrammene er minimum 15 timer og inneholder av to deler:

Del 1 Generell del (min 7,5 timer)
a) Etikk, dyrevern fisk og regelverk
b) Teori om
c) Velferdsutfordringer gjennom hele produksjonssyklusen

Del 2 Spesiell del (min 7,5 timer)
d) Fiskevelferd i spesifisert produksjonstrinn (settefisk-, matfisk-, stamfisk-, kultiveringsanlegg eller annet)

Dette betyr at den som står i produksjonslinje ved et laksslakteanlegg kan ha 7,5 timers kurs på etikk og fiskens biologiske særegenheter, fysiologi og naturlige behov, og 7,5 timers kurs i slakting av fisk.

Et paradoks når mange av akvarister, kjøper akvariefisk og knapt nok forstår at fisken har naturlige behov og trenger å få dekket noen de meste fundamentale biologiske behov..
Dæ.
Dette hadde du peiling på Nils.
Informativt. Kjekt å lære noe nytt.

Ang saken. Så er den vel fra britiske medier for noen dager siden, så må det isåfall være en "lille" aprilsnarr dagen. hehe

Espen
Det er for øvrig verd å nevne at kvinnen ikke fikk denne dommen på grunn av salget av fisk til en mindreåring alene. Dommen ble også gitt på grunn av manglende veterinærbehandling av en syk fugl hun hadde i sin besittelse.
akvafil
Helt riktig å straffe de som plager dyr. Burde vært strengere regler også her i landet for denne type salg. Men samtidig vet jeg at mange av dette forumets mindreårige brukere er meget dyktige på dyrehold. Mange voksne som prøver seg uten aning der dyreplageri blir utgangen. "Det er jo bare en fisk" mentaliteten er desverre altfor utbredt.

hehe takk

alså jeg er 13 år å syns det er uretfedigt at vi ikke kan skile på vem som er duktige siden jeg får ikke kjøpe fisk i alle dyrebutikene å bla bla bal osv...

men nor jeg ster meg in son så dere ser det på så er det jo for det at fisk å andre syr skal lide :P
Sånn er det å være ung, vet du. Man er prisgitt å ha med seg foreldre som sikring for det meste.

Problemet, når man ser på antallet katter og hunder som blir etterlatt på rasteplasser når sommerferien begynner, er at sweet talking parents ofte ikke er noen garanti for at dyr blir ordentlig behandlet.

LJ
ciklidesyka
alså jeg er 13 år å syns det er uretfedigt at vi ikke kan skile på vem som er duktige siden jeg får ikke kjøpe fisk i alle dyrebutikene å bla bla bal osv...

Jeg gjetter nå på at du kan få kjøpt fisk hvis du har med fullmakt fra foreldrene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap