Bygger ny dam!

Heisann!

Jeg tenkte lage en ny tråd om den nye dammen min!

Jeg driver fjerner snø om dagen, i går fikk jeg skrapet av 10 cm jord, så nå må jeg bare vente litt før jeg skraper mer

Legger inn noen bilder fra da jeg var igang med å fjerne snøen samt et bilde av den gamle dammen som var rett bortafor denne.

[External Image]
Kommet litt lengre
heisann!

Da har jeg kommet litt lengre. Jeg støtte på endel store steiner samt gammel betong, så må ty til andre redskaper enn spett å spade snart

Her er bilder av hvor dammen blir iforhold til hagen, dammen blir bygd hos mutter & fatter da jeg kun leier hus for øyeblikket.

[External Image]

[External Image]

Stay tuned

Jeg sitter her å lurer på noe ang dammen. Jeg har ikke så erfaring med dam egentlig. Tenkte på å lage miljø til fisken, steiner, røtter og sand.
Er dette dumt i en hage dam? skal jeg heller kjøre helt reint? med kun duk liksom? fordeler? ulemper? kjekt med innspill.

Jeg lurer også på hvor mye planter jeg kan ha her mtp at jeg skal ha koi gående, spiser de det meste?

ang overvintring, burde jeg legge noen form for isolasjon under duken? isopor eller noe? kjekt vite slikt litt tidlig i bygget
Hei
Er du igang i år også

Om du bygger et "koibaseng" er røtter,stein og singel ikke vanlig å bruke fordi stor koi roter opp det meste.
Bygger du en "hagedam" som en naturlig dam syntes jeg dette hører med for å få dammen natulig.

Rjukan er jo et sted der det ikke kommer sol til om vinteren, så du bør isolere under duken ,dersom du planlegger overvintring ute hos deg.
Bygger du dammen såpass liten at du kan dekke over på et vis vinterstid er mye strøm spart.
Alternativet er å ta fisken inn i garasje eller kjeller.
Øivind i Tropex
Rjukan er jo et sted der det ikke kommer sol til om vinteren, så du bør isolere under duken ,dersom du planlegger overvintring ute hos deg. .

Ang. bygging av hagedam.

Hvorfor i allverden skal det isoleres under duken ? Da isolerer en jo bort 5 - 6 graders jordvarme. Denne er da med på å varme opp dammen!

Selv om Rjukan er solløst deler av vinteren tror jeg heller ikke det har noe å si da det som regel ligger is på dammen, og sollyset varmer neppe gjennom denne.

- Tore -
Mountain
[QUOTE=Øivind i Tropex] Rjukan er jo et sted der det ikke kommer sol til om vinteren, så du bør isolere under duken ,dersom du planlegger overvintring ute hos deg. .

Ang. bygging av hagedam.

Hvorfor i allverden skal det isoleres under duken ? Da isolerer en jo bort 5 - 6 graders jordvarme. Denne er da med på å varme opp dammen!

Selv om Rjukan er solløst deler av vinteren tror jeg heller ikke det har noe å si da det som regel ligger is på dammen, og sollyset varmer neppe gjennom denne.

- Tore -

Men om vinteren er det jo som oftest tæle langt nedover i bakken, da kan det da ikek være mye varmegrader å hente der?
Denne dammen blir nå fylt igjen, grunnet STORE stein og fjell, nytter rett å slett ikke få til noe her. Meeeen gir ikke opp, så legger ut bilder senere av hvor den nye dammen blir! samme hage heah

Mountain
[QUOTE=Øivind i Tropex] Rjukan er jo et sted der det ikke kommer sol til om vinteren, så du bør isolere under duken ,dersom du planlegger overvintring ute hos deg. .

Ang. bygging av hagedam.

- Tore -

Hvis dammen ikke blir dyp og den må varmes opp for at fisk skal overvintre annbefaler jeg å isolere under folien, jeg tipper du må ned på 1,5-2 meter før du kan "høste" noen jordvarme .
Vi har testet noen 1,2 meter høye lagringstanker nedgravd med å uten isolasjon.
Min erfaring er at det var stor forskjell på temperaturen i disse tankene.
Det viktigste er nok å dekke over for å hindre varmetap i overflaten.
Dette er dersom du velger å kjøre med isfri dam med varme.

Selv om solen ikke varmer spesielt godt vinterstid hender det gradestokken stiger godt over 0 i solveggen og isen tiner i kantene.

Selv bor jeg litt i skyggesiden av en ås og i min ene dam på 1m dybde overvintrer jeg fint gullfisk men koiene ryker.
Her blir isen normalt 30cm
Noen hundre meter unna på sydsiden av åsen er det en dam på bare 50cm dybde . Her tar sola godt og det har det overvintret koi i 15 år uten at eieren har mistet fisk.
En periode med sol så tiner deler eller hele dammen hans , det skjedde forøvrig ikke i år.

Nå mener jeg han har mer flaks en han fortjener .
Vil ikke anbefale overvintring av koi i 50cm dybde uten varme.
siande
Men om vinteren er det jo som oftest tæle langt nedover i bakken, da kan det da ikek være mye varmegrader å hente der?

Det er ikke mange varmegrader å hente i tele.

Men, jordvarmen kommer nedenfra og kulden kommer ovenfra, samt fra sidene. Dersom vannet ikke er bunnfrosset er det heller ikke noe tele under dammen.

Dersom en legger vintermatter oppå bakken rundt dammen, blir det en frostfri sone i mattens bredde, denne bidrar også sterkt til å holde varmen.

- Tore-

Øivind i Tropex
Hvis dammen ikke blir dyp og den må varmes opp for at fisk skal overvintre annbefaler jeg å isolere under folien, jeg tipper du må ned på 1,5-2 meter før du kan "høste" noen jordvarme . Vi har testet noen 1,2 meter høye lagringstanker nedgravd med å uten isolasjon. Min erfaring er at det var stor forskjell på temperaturen i disse tankene. Det viktigste er nok å dekke over for å hindre varmetap i overflaten. Dette er dersom du velger å kjøre med isfri dam med varme. Selv om solen ikke varmer spesielt godt vinterstid hender det gradestokken stiger godt over 0 i solveggen og isen tiner i kantene. Selv bor jeg litt i skyggesiden av en ås og i min ene dam på 1m dybde overvintrer jeg fint gullfisk men koiene ryker. Her blir isen normalt 30cm Noen hundre meter unna på sydsiden av åsen er det en dam på bare 50cm dybde . Her tar sola godt og det har det overvintret koi i 15 år uten at eieren har mistet fisk. En periode med sol så tiner deler eller hele dammen hans , det skjedde forøvrig ikke i år. Nå mener jeg han har mer flaks en han fortjener :-). Vil ikke anbefale overvintring av koi i 50cm dybde uten varme.

Når jeg svarte på trådstarters innlegg ang. ny dam, tok jeg. utgangspunkt i att dette var en dam uten oppvarming. Det er heller ikke nevnt noe om størrelsen på dammen. Oppvarmede dammer har jeg 0 peiling på, men en skulle tro at det ikke skal så veldig store dammer til før strømregningen øker drastisk.

Har heller aldig skjønt hvorfor disse dammene lages så grunne, da det er lettere å overvintre i en dypere dam! (Dersom en da ikke skal ha oppvarming)

Gjentar litt av mitt innlegg ovenfor. Jordvarmen nedenfra virker så lenge dammen ikke er bunnfrosset. Varmen kommer jo nedenfra, kulden ovenfra .

Ang. solvarmen midt på vinteren. For at solvarmen skal tine opp 20-30 cm. is rundt kantene (Jeg ville tro at det er minste istykkelse både på Dalen og Rjukan) har vi nok kommet langt ut på våren!

Jeg har også en stor forkjerlighet for å isolere, men det er med vintermatter på bakken rundt dammen. her kan en oppnå et betydelig varmemagasin.

-Tore-

Som sagt ble det nytt sted for dammen, hehe

Jeg skal mure igjen her dere ser på bildet, tror det kan bli riktig så fint!

hva syns folket? kan få til noe her?
oh! Dette liker jeg. Har ingen peiling på hagedam, men har utrolig lyst på selv! Håper du går for dette stedet, og legger ut flere bilder! Gjerne et med lengre avstand, så vi får se resten rundt.
Hei og sjallabais!

Blir kjempespennende å se ny-dammen din. Den var jo fin den som du laget i fjor også.
Skal stikke innom her i ny og ne og følge med på prosjektet ditt.

Lykke til!
Artig at noen følger med

Her kommer litt flere bilder. Har nå fått vekk dette bordet, nå blir det snart mur.
Jeg driver lager ramme til vinduet, kommer bilder.
Men jeg skal male denne rammen, jeg ringte den lokale farvehandelen.

De anbefalte quicklakk, eller hva de kalte det. Dette er bare slik vanlig lakk/maling beregnet på metall? Den skulle ikke gi fra seg noen stoffer i vannet.

Hva tror dere? Jeg blir så usikker
Oi oi, dette gleder jeg meg til å se resultatet på
Skjedd litt mer

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Prøvde meg på ett bilde av hvor dammen ligger, panorama style.

[External Image]

Når det gjelder dette vinduet og hvordan feste det har vi fått masse gode tips, men har funnet en måte vi skal prøve løse dette på. Klarer ikke forklare men kommer bilder når vi setter igang.

Ruten vil da bli 70x35, 10mm herdet glass.
Da har jeg gjort litt mer, her er noen bilder.

begynt å stelle rundt dammen, her er litt gjort

[External Image]

Bygd slik sump sted til planter.

[External Image]
[External Image]

Ruta er limt på, rammen er skrudd inn i mur'n. Nå skal det en ramme uttapå denne igjen som fester duk å greier, legger ut bilde når jeg har gjort det. venter på damduken som jeg bestilte 11 mai.

[External Image]
[External Image]

Innsiden.

[External Image]
[External Image]

Oversikt så langt.

[External Image]
Da har jeg kommet litt lengre. Her kommer noen bilder. Alt er langt fra ferdig, men hjelper seg synes jeg!

[External Image]
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Sliter litt med uklart vann. Det blir slik over litt tid. Jeg har 11 w UV, tuben til UV lyset er helt rein.
Er 11 w litt lite? Er nok ca 3500 liter vann her nå.

Skal ikke renne noe dritt ned noe sted heller, iallefall svært lite. Var slik før fisken kom oppi.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap