Hei! problem i mitt brochis splendens kar

Hei! karret er på 85 l, og står i midten av en reol med 9*85 litere. Det var voldsomt mye planter der, dermed fikk ikke fiskene beveget seg. Jeg har rensket godt opp og ryddet for planter.

Problemet startet noen uker i forveien. VAnnet begynte å bli uklart! Det ble mer og mer, og til slutt rensket jeg ut plantene og rotet skikkelig opp og skiftet masse vann ( som vanleg) og gjorde dette igjen neste dag jeg hadde tid. Det var 3-4 dager senere. Nnå har jeg ikke gjort det siden da, og det var på søndag eller mandag denne uken. Nå er vannet blitt så uklart igjen ( j, etter så kort tid) at jeg kan se maksimum 10 cm inn i karet! Kan ikke engang se den innvendige Fluval 2+ pumpen som er bakerst på høyre siderute!

Er det noen som vet hva som kan være galt? Fiskene har det bra, vannkvaliteten er bra, hva kan det være? LUrer litt på om jeg trenger noen fisker som roter litt i bunnlaget, men Brochisene er jo nesten som coryer, så det kan jo ikke være problemet.

Takker for svar, og håper at det kan finnes en løsning for å få fikset dette, slik at jeg kan SE fiskene hele tiden.
Det er ikke noe uspist mat som har havnet i noen kroker eller under en rot eller noe? Dette kan fremkalle massivt infusorieangrep.

Start med å først bytte vann (40%), og så slår du av lyset over akvariet. Legg et håndkle eller plastsekk over karet for å hindre for mye lys fra rommet, slik at karet er helt mørklagt. Er karet i reol så teiper du på stykker av en svart søppelsekk på alle sider som får lys.

La det være slik, mørklagt, i tre dager.

Etter tre dager tar du en smugkikk inn under håndkleet og kort slå på akvarielyset.
Er det stor forbedring å spore, vet du at det er infusorier.
Hvis det er helt bra igjen kan du oppheve mørkleggingen.
Er det fremdeles noe igjen og litt uklart vann, må du kverke det med noen ytterligere dager med mørklegging. Ikke fall for fristelsen til å slå på lyset for tidlig, for da blusser det fort opp igjen.

Fiskene tåler fint noen dager uten mat, men evt kan du gi dem frossentfôr et par ganger under mørkleggingen. Unngå malletabletter o.l. som støver eller lignende fôr.
Tusen takk, mona!
Tusen takk for hurtig svar! Dette skal jeg prøve! Skal ordne det på førstkommende søndag, I.h.t at karet hadde så mye planter at fiskene nesten ikke kunne bevege seg, er det nok mat som ligger der jeg ikke får fjernet det som er problemet. Forstår jeg det riktig at jeg kan teipe svarte plastsekk-deler foran og bak + sider?

Karet står i en reol. Dermed må jeg dekke til toppen godt også. Hva foreslår du? Teipe plastsekk-bit der og? Da må jeg ha en liten glippe til ledningene fra pumpe og varmekolbe, noe som passer bra da diffusoren trenger litt luft
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap