Hvor viktig er det,egentlig?

må jo spørre,ikke for å krangle...
men hvor viktig er det egentlig med f.eks vannskift 1 (eller flere?) ganger i uka,og hva med vanntester?

jeg må med hånden på hjertet si at jeg skifter aldri vann så mye som en gang i uka,ikke engang når jeg hadde min lille 19 liter,og det gikk da helt fint..fiskene led ingen nød..aldri har jeg testet vannet i akvariet heller(fordi jeg ikke skjønner så mye av det:p) og har alltid gått bra det også(klart,har da hatt noen fisker som har daua i ny og ne jeg også,men det kan jo også være andre grunner)
har bare inntrykket av at man er nazi på det bare her inne?:p er det fordi de fleste som henger her,er skikkelig "akvarie-nerder"(no affence) eller?)
(isåfall er vel jeg det også:p og vil at fiskene mine skal ha det bra,men trenger vel ikke være geni for å se det mener jeg?)
correkt me if i`m wrong!
Det holder vel at du leser selv her? Siden du ikke vil krangle, mener jeg.
Jeg har 8 gullhamstere og syns også det er masse unødvendig mas om mat og stell. De har det kjempefint her hos meg, og lider ingen nød. Såklart dør en og annen, men det kan jo skyldes så mye rart.
Jeg har endel kompiser på loftet, de har det bra, klart det dør en i ny å ned, men det kan jo være andre grunner til det
Grunnen til at vi skifter vann så ofte er for å holde vannet rent å opprettholde fiskens helse og livskvalitet. Og gi fiskene rett stell er like viktig som å gi f.eks hunden rett stell.. Blir litt som å ikke fjærne dritten fra hundegården å la vannskåla stå til den er grønn vil jeg si..
Hunden dør nok ikke av det, men er ikke noe hyggelig for den å leve sånn.. Hvis du skjønne sammenligningen.
Vil si du provoserer litt med måten du har ordlagt deg på, og du vil nok få en del svar som er direkte sure å kanskje angripende..
Ble litt fortvilet her men er ikke sint.

Må bare spørre deg.

Ville du Madde ha likt deg på en rom som er 1X1 meter,og uten mulighet for lufting og med bare en åpen bøtte hvor du skulle gå på do som omtrent aldri ble byttet ut? Trekker og inne at du syns det tar tid før det skjer noe fødsel hos deg dette er nok grunnen. Altså at det er dårlig med vannbytterutiner.
Les om nitrogensyklusen, så skjønner du. Eller hvis du ikke gidder; vi tar vannbytter bl.a. for å tynne ut nitrat. Nitrat kan være giftig hvis det er store mengder av det.

Thumbs up til innleggene om kompiser på loftet og gullhamstrene.
Plussmedlem
Regelmessige vannskifter og bruken av tester har ingenting med "nerding" å gjøre. Det bunner rett og slett ut i at vi tar dyrehold seriøst. Dette er levende skapninger som fortjener stell og pleie som alle andre dyr.
Maddy
t..fiskene led ingen nød..... klart,har da hatt noen fisker som har daua i ny og ne jeg også,men det kan jo også være andre grunner...


Fiskene led ingen nød, men det dauer noen "i ny og ne"....!? Kanskje ditt begrep "ny og ne" i realiteten betyr litt oftere enn du liker å innrømme overfor noen?

Jeg tror du rett og slett har valgt å tro det mest lettvindte for deg selv. Du sier til deg selv at de har det bra. Men du VET ikke at de har det bra. Du har valgt å innbille deg selv det fordi det gjør da at du ikke har noe arbeid med "kjæledyrene" du har valgt.

Det er ganske vanlig, dessverre, at enkelte uvitende mennesker sier til seg selv at kjæledyrene deres har det bra, fordi det passer dem best å tro det. De ignorerer alle tegn på at noe er galt (eller de vet ikke at det betyr at noe er galt), fordi det ville bety anstrengelser og kanskje arbeid å gjøre noe med.

Du vet egentlig ingenting om tilstanden i akvariet ditt. For alt du vet, dør det fisk "i ny og ne" fordi de lider. De lider kanskje i ukesvis før de til slutt dør.

Jeg skifter vann en gang i uken fordi jeg ser at det gir best trivsel på fiskene mine, og fordi visse vannverdier blir for høye (nitrat) om jeg lar være eller hopper over vannskift.
Nå er det ikke tvingende nødvendig å skifte vann hver bidige uke på absolutt alle akvarier, litt slingringsmonn finnes og det er selvfølgelig stor forskjell fra akvarium til akvarium. Fiskebestand og fôringsrutiner er forskjellig. Noen kan fint skifte vann annenhver uke istedet f.eks, hvis de har få fisk i forhold til akvariets størrelse. Mange eksempler på at det "faste ukentlige" vannbyttet kanskje ikke er nødvendig finnes, men som en generell regel i vanlige selskapskar, er det en flott rutine å ta det en gang pr uke. Det gir f.eks. mindre alger og bedre vekst på fiskene. For høye nitratnivåer f.eks. vil gi dårlig og avstumpet vekst på fisk.

wow,inponerende mange svar gitt:p jaja,dette er jo nybegynnerforum,så.. tipper flere lurer...og tror fortsatt det er helt tilfeldig at fisker dør innimellom..å sammenligne hund og fisk med tanke på stell,er vel å sette det litt på spissen...vil jeg si..ja de skal trives,og ja,jeg liker hobbyen min og gjør så godt jeg kan utifra tidligere erfaringer og med en pappa som har hatt akvarie flere ganger...og vil med hånden på hjertet si at jeg gråt mer når bikkja vår døde etter 13 år,en fisken jeg måtte skylle ned i do
mona o
Jeg tror du rett og slett har valgt [I] å tro[/I] det mest lettvindte for deg selv. Du sier til deg selv at de har det bra. Men du VET ikke at de har det bra. Du har valgt å innbille deg selv det fordi det gjør da at du ikke har noe arbeid med "kjæledyrene" du har valgt.


hvordan VET du om dine har det bedre nn mine ved å se på de da?(utenom at du sikkert er proff i denne hobbyen)
nei,jeg vet virkelig ikke,men det gjør vel strengt talt ikke helt 100% du heller,iom at det er litt vanskelig å se det på en fisk,så sant den svømmer vanlig rundt og er aktiv og spiser som vanlig
Hvorfor mener du det er galt å sammenligne hundehold med fiskehold?
Maddy
hvordan VET du om dine har det bedre nn mine ved å se på de da?


Erfaring.
Pluss at jeg har satt meg skikkelig inn i dette og gir fiskene det stellet de trenger.

Jeg anstrenger meg litt for fiskenes skyld, rett og slett.
mona o
[QUOTE=Maddy]hvordan VET du om dine har det bedre nn mine ved å se på de da?


Erfaring.
Pluss at jeg har satt meg skikkelig inn i dette og gir fiskene det stellet de trenger.

Jeg anstrenger meg litt for fiskenes skyld, rett og slett.øvelse gjør mester jeg anstrenger meg hver gang jeg steller for de,ser bare ikke nødvendigheten med å gjøre det minst 1 gang i uka,men som du sa selv,så gjør ikke alle det...
cara79
Hvorfor mener du det er galt å sammenligne hundehold med fiskehold?
hallo? det er FISK! å ja,de er levende vesner,som ikke "fortjener" å lide,men det tror jeg egentlig ikke de gjør heller,såpass ser jeg nok...å ha en hund krever faktisk mer ansvar,uansett hvor mye du\dere vil protestere på det,og tror ingen kan anmelde en med akvarie til dyrevernet for ikke skifte vann 1 gang i uka,og ikke måle vannverdier(ja,har lest om det men skjønner fortsatt ikke så mye) desutten,satt på spissen,en hund koster mer å ha også..kan du selv si at du hadde blitt like lei deg for en fisk som en hund?
Maddy
---en hund koster mer å ha også..kan du selv si at du hadde blitt like lei deg for en fisk som en hund?


om jeg hadde hatt en 20år gammel Koi til 10.000kr importert fra Asia, som hadde dødd, så trur jeg pokker meg de fleste hadde grått!
så du mener at en hund har mer krav på ukentlig stell fordi vi blir mer glade i hunder og fordi hunder er dyrere å anskaffe?
Thatina
[QUOTE=Maddy]---en hund koster mer å ha også..kan du selv si at du hadde blitt like lei deg for en fisk som en hund?


om jeg hadde hatt en 20år gammel Koi til 10.000kr importert fra Asia, som hadde dødd, så trur jeg pokker meg de fleste hadde grått!ja,det er jeg enig i hehe..men så tror jeg ikke hvemsomhelst anskaffer seg det med det første heller...det er vel spesiellt interesserte
cara79
så du mener at en hund har mer krav på ukentlig stell fordi vi blir mer glade i hunder og fordi hunder er dyrere å anskaffe?
ikke mer krav på,det er feil å si..men at de faktisk trenger mer,ja det tror jeg see the different?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap