Palettciklide far som ikke passer på yngelen

Jeg har et 100 l akvarium med noen platy og et par palettciklider. Har fått yngel på palettene en gang før men de forsvant ikke så lenge etter at de hadde kommet. Nå er det yngel igjen, men ser ut som at paletthannen ikke hjelper til med yngelpleien i det hele tatt. Forrige gang det var yngel kunne jeg se at begge foreldrene byttet på å passe på yngelen og jage annen fisk vekk. Mot slutten like før de forsvant hadde hannen sluttet med yngelpleien, og gjemte seg bort på den andre siden av akvariet hele tiden. Det så ut som at hunnen og hannen krangla en del også. Nå er det som før, kun hunnen som passer på yngelen, og hannen gjemmer seg. De krangler villt med en gang de får øye på hverandre også... Er dette normalt? Er det noe jeg kan gjøre for at hannen skal hjelpe til med yngelpleien igjen?

Takk for svar
jeg har akkurat det samme. må skille dem eller fjerne yngelen og sette dem i et eget kar. ikke fjern dem før de kan klare seg selv
Har
kun hatt frittsvømmende yngel i noen dager nå så tror nok det blir en stund til jeg kan fange de, men er redd for at moren skal slite seg ut på å være alenemor. Vet du om det er noe man kan gjøre for at faren skal bidra?

Takk for svar
så de er nettopp kommen ut. min hanne var i begynnelsen borte fra yngelen men patrulerte området for yngelen. hoen kan bli sliten og når hannen blir lysten på et nytt kull så kan det gå galt. hunnen hadde bare en stump igjen av sporen. fjern yngelen med en gang de begynner å se seg og å spise akvariefor.
Hvis det er bare det andre kullet deres så kan det nok skyldes at de er litt for "ferske", barnepasset kommer seg gjerne med litt mer efaring hos ciklider (og hos oss også egentlig..)
Men dette varierer fra fisk til fisk - Ciklider er intelligente individer med personlighet - noen er litt treigere enn andre
Yngelpleien gikk bra en periode, men da hannen var klar for ny lek, var ikke hunnen det. Han tok halen hennes. Måtte avlive hunnen, men tok hannen over i annet kar hvor jeg haddde en annen hun. De har også fått yngel, så nå har jeg altfor mange. De eldste er 5 mnd. gamle. Når de blir kjønnsmodne om 3 måneder, er jeg redd det blir full krig.
Takk
for svar, skal se ann litt hva jeg gjør med de. Gir dem litt mer tid på å finne ut av det selv
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap