Frossne mygglarver - allergiske reaksjoner

Har hørt at mange får allergiske reaksjoner av røde mygglarver, hvordan reaksjoner er det og hvordan forhindrer dere det?
Det vanligste er vel kløe ved berøring av mygglarvene. Man kan bruke f.eks. gummihansker for å forhindre allergisk reaksjon. Jeg er usikker på om det er noe som kan utvikles eller at noen rett og slett er allergiske, står mye forskjellig rundt om.
Allergiske reaksjoner på røde mygglarver forekommer både i form av eksem og luftveiene. Et søk på google om allergi og røde mygglarver på norsk eller på engelsk gir deg mye interessant lesestoff.

Noen får eksem ved berøring eller ved kontakt med vann der det er fôret med røde mygglarver, mens andre får problemer med luftveiene dersom de befinner seg i rom med et akvarium der det er foret med røde mygglarver.
Slike allergier kan plutselig dukke opp hos personer som er eksponert for allergenet og det kan hende med hvem som helst.
Noen sier at det skjer ikke meg og fôrer med rødmygg med risiko for at de selv og resten av familien kan få rødmygg-allerig, men det sier også folk som havner i trafikkulykker etc.

Den beste måten å forhindre rødmygg-allergi er å ikke fôre med røde mygglarver. Det finnes mye annet frossenfôr som kan brukes i stedet.
Å annet frossenfor gir ikke allergi? Hvis ikke ska e jo møe heller gjør det!
Det er nok mye frossent fôr som er allergifremkallende. Mange er allegiske ovenfor skalldyr og kan derfor reagere på fôr med reker eller andre krepsdyr osv.

PS
"Møe", er det oksehjerter?

Vitti, "mye" da :P

Men hvorfor er det endel som har røde mygglarver viss det er allergiframkallende?
Liagutt
Vitti, "mye" da :P Men hvorfor er det endel som har røde mygglarver viss det er allergiframkallende?

Fordi de ikke reagerer på det, samme som med pollenenalergi, noen reagerer andre ikke

Mvh VT
Plussmedlem
Liagutt
Vitti, "mye" da :P Men hvorfor er det endel som har røde mygglarver viss det er allergiframkallende?

De aller fleste er ikke allergiske mot røde mygglarver, og de aller fleste vil aldri utvikle allergier mot de heller.
Men noen uheldige kan få reaksjoner.

Myggiser er kanonbra mat for fiskene og de aller fleste fisker elsker disse, så jeg tror nok det er dette som er årsaken til at så mange sverger til røde mygglarver. Men hvis du er skeptisk, liker fisker gjerne svarte og hvite mygglarver også, og disse er ikke allergifremkallende det jeg vet.
Liagutt
Men hvorfor er det endel som har røde mygglarver viss det er allergiframkallende?

Jeg tror man kan spørre menneskeheten om mye rart de gjør
Hvorfor er det så mange mennesker som dyrker masse blomster i hagen, når de vet at pollenallergi er den mest vanlige allergien her i landet? Man kan jo bli allergisk mot dem, så kanskje best å droppe hele hagen...?

Hvorfor er det så mange som kjører bil når vi vet at noen kan kræsje og til og med dø av det?

Hvorfor er det så mange som bruker røde mygglarver som fôr til fiskene sine når kanskje 2-3 % av dem viser seg å være allergiske mot det?

Hvorfor gjør vi egentlig noe? Omtrent alt kan jo føre til enten det ene eller det andre?

ÆÆhh, sorry, burde kanskje tenkt litt meir igjennom forrige svar før e publiserte det... :P Men bør e droppe mygglarver til fordel for annet fòr?
Om du bør droppe det, må jo bare du selv avgjøre. Om du er allergisk mot noe annet her i verden og vet om det, har du nok en økt risiko for å utvikle allergi mot nettopp dette også. Eller om du har foreldre eller søsken med mye allergier f.eks., slik at det "ligger i familien". Da ville jeg latt være de røde mygglarvene.

Jeg er ikke allergisk mot noe, og jeg fôrer med røde mygglarver nesten hver eneste dag. Fiskene elsker det Jeg knekker opp rutene med frossentfôr mens de ligger inne i plastpakken, og så tar jeg dem ut med en stor, hvit plast-pinsett jeg har, og slipper dem nedi en plastkopp. Med pinsetten går jeg så rundt og fôrer de ulike akvariene.
Alt sammen gjøres altså uten at jeg på noe tidspunkt er i hudkontakt med mygglarvene.

Så, beslutningen er opp til deg. Fiskene dine vil bli veldig happy om du gir dem det
Du kan jo spørre om en liten bit og teste på deg og de hjemme hos deg. Nevn for de i butikken om dette med allergi
Folk med allergi lever et spennende liv, med mange overraskelser:p
Å være allergisk mot noe, betyr ikke at man må unngå det helt.
Har selv sterk pollenallergi,er laktoseinntolerant, og reagerer på røde mygglarver. Er den som steller mest i hagen om sommeren, bruker melk til det meste, og mater mye med røde mygglarver. Er bare å ta noen allergitabletter, og/eller vaske hendene godt å smøre med god krem, så takler man det meste
Tror ikke man skal være så hysteriske at man lar vær å fóre med røde mygglarver bare fordi man kanskje muligens kan komme til å reagere på disse.

Hva så? Om man noen gang skulle komme til å reagere, så er det bare å slutte da..

Blir jo like teit som å si at man ikke bør skaffe seg hund (som man i utgangspunktet tåler) fordi det er mulig at man blir allergisk mot hund en gang i fremtiden.....

Nei, bruk røde mygglarver du, om fisken din liker dette
Inaktiv bruker
Mygglarver er ekkelt å fore med, det lukter virkelig vemmelig altså PJUUK
Jeg forer med frossent oksehjerte istedenfor nå. Jeg fikk kløe på hendene da jeg hadde tatt i de røde mygglarvene, og man må jo ta i dem for å kunne gi fiskene mat også, det er noe styr gitt....
jeg forer med myggiser, ikke trenger jeg ta på dem. på med hansker, oppi et eggeglass, la tine, så bruker jeg sprøyte. lukter ikke myggis av henda engang

oksehjerte er det ingen som vil ha her, ikke engang kuhliene.

er jo opp til en selv hva man velger å fore med, men jeg ser ikke noe poeng i å bli hysterisk for en mulig allergisk reaksjon før den er reell...
Inaktiv bruker
Handsker, munnbind, eggeglass, sprøyte og klar med mobiltelefonen for å ringe legevakta og ha allergipiller til nødhjelp?. . . .

Ja det er sannelig ikke bare bare å fore fiskene våre

Tror jeg skal sjekke om det har kommet rumpetroll ute i naturen i morgen og ta med meg noen godbiter hjem.
Embla Ofelia
Handsker, munnbind, eggeglass, sprøyte og klar med mobiltelefonen for å ringe legevakta og ha allergipiller til nødhjelp?. . . . Ja det er sannelig ikke bare bare å fore fiskene våre :D Tror jeg skal sjekke om det har kommet rumpetroll ute i naturen i morgen og ta med meg noen godbiter hjem.

Rumpetroll er ulovlig å hente fra naturen:/ Ville bare si ifra... i tilfelle du ikke visste
Embla Ofelia
Mygglarver er ekkelt å fore med, det lukter virkelig vemmelig altså :( PJUUK Jeg forer med frossent oksehjerte istedenfor nå. Jeg fikk kløe på hendene da jeg hadde tatt i de røde mygglarvene, og man må jo ta i dem for å kunne gi fiskene mat også, det er noe styr gitt....

Hvorfor må du absolutt ta i dem???

Jeg knekker biter av platene inni posen, og tømmer de ut. Enten rett i akvariet, eller i et lutersmål for tining i vann først....

Dette gjør jeg ikke bare med de røde, men med alt frosentfor. Farge er uten betydning...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap