Brent treverk som akvarieinnredning?

På en vårtur langs stranda så jeg et stykke drivved som var brent i den ene enden (kanskje rester fra fjorårets st. hansfeiring?). Det så ganske flott ut og jeg fikk lyst til å bruke det som akvarieinnredning. Nå lurer jeg på om noen vet om forkullet tre skaper noen problemer i akvariet?

Jeg har også vært inne på tanken om å lage en lignende effekt kunstig, altså ta gamle røtter eller greiner som har ligget lenge i vann og svi dem i et bål for effektens skyld. Igjen er spørsmålet om trekullet som dannes er problematisk på noe vis.

Noen som har erfaring eller synspunkter?
Kull blir jo brukt til å rense vann. Er jo noen som bruker kullfiltere også. Kullstein i akvariet er heller ikke så uvanlig. Er litt usikker når det gjelder forkullet/brent tre, men virker jo sannsynlig at det skal gå bra.
Uten og være kjemiker trur jeg at det går ganske så godt så sant det er rent ubehandla trevirke som har brent.
Google litt eller spørr en som har greie på hvilke stoffer kull inneholder.

mvh Kenneth
Brennt tre som akvarieinnredning.
aske av bjørk blei/blir brukt til og lage lut.Røttene må vannes godt før bruk ellers blir det lutefisk.
stingsild
aske av bjørk blei/blir brukt til og lage lut.Røttene må vannes godt før bruk ellers blir det lutefisk.

Tja, du må vel koke vannet for å få lut, så da har du vel ganske slitne fisk uansett
Brennt trevirke
kokt vann blir til damp,skyer.
brennt tre og aske blanda med vann kan bli til lut.Dermed høy ph.
Takk for kommentarer. Jeg satser på at forkullet tre er OK men at aske må fjernes.
hvordan gikk det med det brente treet.. brukte du det i akvariet, å ble det noe problemer av det?
lurer, fordi jeg har vært i fjæra i dag å hentet hjem en pen rot som har hatt en tur med ene enden på et av fjorårets bål
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap