Hjeeelp!!! pumpa mi lekker

Har ei eheim 2026 pumpe. Har hatt en del strømbrudd i det siste og har da oppdaget at det då blir vesentlig mindre vann i akvariet og urovekkende mye på gulvet. Kan det være pakningen som er dårlig? Syns det er merkelig at den kun lekker ved strømbrudd... Har nettopp skiftet alt av gulv i underetasjen pga vannet... takk og lov for forsikring. Men vil helst unngå dette igjen. Har derfor flyttet akvariet opp på badet, men ikke helt bra at akvariet tømmes ved strømbrudd.
Er pakningen gammel? Tørr?

Det lønner seg å smøre pakninger regelmessig med syrefri vaselin slik at de holder seg myke.

At det lekker vann, kan tyde på at pakningen enten er tørr, eller gammel/sammenklemt, slik at når det oppstår trykk på den - lekker den.

Under vanlig drift av filteret, er ikke dette nødvendigvis så merkbart, da pumpen "fjerner" trykket som ellers ville ha presset på pakningene.
Som Eivind var inne på: Når filteret er i drift, er det undertrykk i filteret. Dermed lekker ikke vann ut, men luft kan lekke inn. Når strømmen går, og pumpa slutter å trekke ut vann, blir det overtrykk i filteret og da kan det komme vann ut.

Enten er pakningen dårlig, eller så er kurvene overfylt slik at de presser toppen opp, eller så er det noe feil med filteret. Tror jeg da.
takk for svar skal prøve å smøre pakningen i første omgang da. Hvis ikke det hjelper får jeg kjøpe ny pakning. Takk igjen
Forsikring
Kan jeg spørre deg hvilken forsikring du har? Fikk du dekket gjennom vanlige forsikringer, eller har du egen for akvariet?

Venter i spenning på svar!

Mvh Stine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap