Kakadueciklider sammen med reker++

Hei.

Jeg er ganske ny i akvariehobbyen, og er interresert i å skaffe ciklider. Kan f.eks. kakadueciklider holdes sammen med reker, khulii ål og snegler? Eller vil de prøve å spise dem?
milo83
Hei. Jeg er ganske ny i akvariehobbyen, og er interresert i å skaffe ciklider. Kan f.eks. kakadueciklider holdes sammen med reker, khulii ål og snegler? Eller vil de prøve å spise dem?



Jeg har begge deler milo83, men tar ikke sjansen på å ha de i samme karet. Rekeyngel er veeeeldig små og de blir garantert spist. Jeg har en leikstrio og ville nok tro de ville utryddet det som finnes av reker om jeg satte dem sammen.
Størrelse?
Stort er karet ditt?

Jeg hadde 4 kakaduer i et 180 liter (godt beplantet), og der gikk de sammen med flere typer sneiler, blant annet 3 eple. Det gikk veldig bra, selv om det hendte at kakadue-hannen fortalte sneglene hvor skapet sto. Men det gikk uten varige mén.

Henrik
jeg har et 60 liters akvarium. Så det er ikke så stort. Har 2 planter. Får snart en algeball og javamose også. I tillegg har jeg en trestubbe med huler og noen begravde glass som er bygd om til huler.
Jeg har ikke nok erfaring til å si at det går bra. Sikkert noen andre her som har et bra svar.

Hannen min spiste en 5-10 ancistrus-yngel i måneden, selv om noen var vanskelige å svelge. Jeg mata han med en god del levende dyr fra den lokale bekken, noe som også gikk ned på høykant.

Så derfor regner jeg med at rekene vil få det tøft, iallefall små reker/yngel.

H
De aller fleste fisker vil ta reker og ciklider sparer dem iallefall ikke - de vil gafle dem i seg på rekordtid - selv relativt fredelige dvergciklider som Kakaduer vil ta for seg.
Mulig det vil gå bedre med større rekearter, men dvergreker som kirsebær, krystall, red/black bee osv vil gå ned på høykant.
Takk for raske svar. Da får jeg vente en stund med ciklider. Får håpe at ikke gullfisken svelger alle rekene når jeg får dem. For den er skikkelig glupsk.
Gullfisken vil ta dem ja... Ikke mange fisker som IKKE tar dvergreker
mange L-Maller, Corydoras og noen småfisk ellers er trygge.
Henriksen
Jeg mata han med en god del levende dyr fra den lokale bekken, noe som også gikk ned på høykant.




Jeg trodde ikke det var lov jeg, å mate med levendefor. Mulig jeg tar feil?
Oi. Hmm. Det er ganske dyr levendefôr det. Men jeg har nok av gjemmesteder. Så det går forhåpentligvis bra. Jeg får ta ut gullfisken når jeg tilsetter dvergrekene. Så får dem tid til å finne hulene jeg har lagd.
Levner rekene små sjanser i lengden uansett - gullfisken vil ta dem, medmindre du har en "misfoster"gullfisk da som f.eks såkalt golfball, dobbel slørhale osv, da mange av disse har nok med å holde seg flytende i vannet og vil være for trege til å ta rekene.
LOFFA
[QUOTE=Henriksen] Jeg mata han med en god del levende dyr fra den lokale bekken, noe som også gikk ned på høykant.




Jeg trodde ikke det var lov jeg, å mate med levendefor. Mulig jeg tar feil?

Det er sikkert riktig, men den dagen jeg blir straffa for det skal jeg si ifra. Fiskene mine hadde godt av det. Det som var viktigst for meg da.

Jobber selv med lovverk, og er sikkert veldig umoralsk av meg, men hvis man tenker på det er det svært mye som er straffbart i dagens samfunn.

Kan gi et godt eksempel fra Straffelovens § 400:
Den, som paa uindhegnet Sted plukker vilde Nødder, som paa Stedet fortæres, eller vilde Bær, Sop eller Blomster eller optager Rødder af vilde Urter, bliver ikke at straffe

Eller barnelovens § 3 som sier at;
Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen.

Flott å tenke på, den siste der. Mer morsom.

Er det forresten noe mange bryr seg om, her inne på forumet mener jeg. Å mate fiskene dine med levende insekter hentet fra bekken som fyfy? Kun Artemia eller andre ting man selv "dyrker" som blir ansett som ok?

h
Hei Milo

Apistogramma arter vil helt sikkert prøve å spise dvergreker om du setter de sammen. Om de vil lykkes er en annen sak. I naturen spiser apistoer hovedsaklig små krepsdyr, og reker vil ligne mye på disse.

Jeg har kirsebær/blandingsreker i flere av mine kar. Det går utmerket, jeg får ikke overskudd med reker til salg. Til "husbruk" blir det nok igjen.
Når jeg setter inn reker i en apisto tank regner jeg alltid rekene for tapt, om de trives og det går bra er det en bonus.
Jeg har brukt å sette inn en liten flokk hannreker først og hvis dette går uten tap i en periode kommer det hunner etter.
Mine kar er større og har bestandig tjukke skoger av mose og flyteplanter som rekene kan gjemme seg i. Om du putter moser inni alle hullene du har laget og fester det overalt på røtter og steiner ellers så har rekene et brukbart utgangspunkt.
Så det kommer an på om du har tilgang til billige reker og billig mose om det er verdt å prøve i det hele tatt.

Det skal nevnes at jeg hadde en cacatuoides dobbel rød hanne en gang som spesialiserte seg på smygjakt etter reker. Jeg sier oddsen er 50/50 på om samlivet lykkes.
Uansett ville jeg kanskje vurdert en annen og fredeligere apistogramma art i et såpass lite kar? Kanskje Borellii, de er pardannende så foreldrene samarbeider om yngelføring og relativt enkle å ha med å gjøre. Ellers er det uhorvelig mange flotte arter å velge mellom, dog kanskje ikke på Hamar.

Jeg har sandsnegler i alle mine kar og de formerer seg svært hurtig. Jeg kan ikke huske å ha sett apistoer spise disse, vel kanskje den før nevnte kakaduehannen.
Du tenkte kanskje på noen mer dekorative sneglearter?

Andre arter som egner seg godt med apistogrammaer er: smykketetraer og ottoer. Disse gjør mye av samme jobben som reker og snegler i karet.

lykke til hilsen Ola
Rekene virker som å ha det greit i karet, og gullfisken virker ikke interresert i dem. Forhåpentligvis blir den det ikke heller når den blir sulten. Men uansett ser de ut til å ha nok av gjemmesteder som er langt fra gullfiskens rekkevidde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap