Eheim classic type 2017

Jeg fikk med en eheim classic 2017 utvendig pumpe på karet jeg kjøpte brukt. Da jeg skulle starte filteret i dag, skjønte jeg fort at det var noe galt. Det skranglet litt og så ble det stille. Etter mange timer på nettet for feilsøk, skjønte jeg at festeannordningen til rotoren mangler, og at selve rotoren er ødelagt (magnetgreie som har sprukket/knekkt).

Lurer på hvor det er å få kjøpt igjen deler til denne pumpa, da jeg tror den er gammel. Har leita litt, men finner ingen som ligner.

Lurer også på om jeg evt. kan bruke rotordeler for 2217, eller om det er en helt annen type...?

ellers, takk for svar
Eneste forskjell på 2017 og 2217 er motoren, dessverre. Og såvidt jeg vet lager ikke Eheim reservedeler til 2017 lenger.

Hvis det hadde vært noe som helst annet enn motordeler du trengte, kunne du brukt deler fra 2217, men slik det er må du nok lete høyt og lavt etter nye/brukte reservedeler til 2017.

Kanskje noen har en impeller liggende på et gammelt støvete lager et sted.
hm...det var jo typisk det da.. da må jeg kjøpe ny pumpe da altså?
Hvis du ikke klarer å spore opp en impeller, ja.

Anbefaler Eheim Pro II og Pro 3-serien. Med utgangspunkt i at 2217 er anbefalt opp til 600 liter, vil 2028 (Pro II) eller 2075 (Pro 3) være en grei erstatning.
Du nevner ikke hvor mange liter akvariet er på? Er ikke sikkert at selger har hatt den mest ideelle filterpumpe-størrelsen heller. Noen har en tendens til å prøve og spare penger på filteret og kjøper for lite filter.

De nyeste modellene til Eheim inneholder en drøss med finesser, og ikke alle er like viktige etter min mening. Man klarer seg lenge uten elektronikk som liksom skal fortelle deg at "nå må du rense filteret".... det ser man jo lett selv ved å se på filter-utblåset Derfor gidder ikke jeg å betale for sånne ting.

Hvis akvariet ikke er større enn ca 300 liter, så kan du jo kjøpe en ny Eheim Classic 2217. Det koster bare en tusenlapp. I forhold til andre modeller Eheim har i nyere Pro-serier, så sparer man fort en tusenlapp eller to på å velge Classic serien.
mona o
De nyeste modellene til Eheim inneholder en drøss med finesser, og ikke alle er like viktige etter min mening.

Helt enig, og Pro 3e-serien har fancy og unødvendig elektronikk som gjør filtrene mindre driftssikre, så dem anbefaler jeg ikke.

Pro 3-serien (uten "e") derimot er ikke spesielt mye mer komplekse enn Pro II-serien, men har i hvert fall én funksjon som jeg tror kan bli nyttig over tid, nemlig et forfilter som enkelt kan tas ut og renses uten at man trenger å rense hele filteret.

Og Pro II har et par funksjoner som jeg syns er veldig mye mer nyttig enn det som finnes på Classic, nærmere bestemt hurtigkobling/strøypeventil på slangene, og kurver til filtermaterialet. Primer-pumpen på Pro II og Pro 3-filtrene klarer jeg meg derimot uten.
takker for svar, flott med litt inputs =)

mona: karet er 300 liter, og skal brukes til malawi. Har en sirkulasjonspumpe i tillegg på ca 1400 liter i timen, og tenkte jeg skulle fylle litt av rommet bak den invendige bakgrunnen med en slik blåfiltermatte... innsuget til den utvendige pumpen skal også gjemmes bak her.

er egentlig litt usikker på hvor stort filter jeg trenger, men må nå uansett vente litt med noe innkjøp da studenttilværelsen ikke er så veldig innbringende økonomisk :p
Fattig student, ja... da kan Am-Top 3337 være noe for deg. Kinesisk (?) "kopi" av Eheim 2028. Jeg har en av hver, og de gjør samme nytten, selv om 2028 er littegranne mer solid og litt mer praktisk å rengjøre.

Hvis jeg ikke tar feil, kan man til og med bruke 2028 sine reservedeler i 3337 og motsatt.
Deler eheim
Du trenger ikke å kjøpe ny pumpe - sjekk denne;

"Eheim 2017 er pt det samme som Eheim 2217".

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=763359&t=temartic_e&userid=JFOh54rkZJyHIkCWXZu07z8OL2qS4cjJOhT

Her finner du det som trengs av deler, eneste du skal huske er eksp. omk- som kommer i tillegg + evt. moms.

Denne butikken skaffer "nesten" alt du har behov for av deler til Eheim pumper selv de som er mer enn 15-20 år gamle...

Filter
jeg ser at mange av innleggene angående filtere her er berre tull prat angående diverse filtere.slik som pro 3e serien som ikke anbefales på grunn av finneser og at filterene ikke er drifsikkert er bare tull for jeg har hatt slike filtere i drift i flere år uten problem så hold opp spre tull om noe dere ikke har erfaring med.eheim 2028 har jeg hatt flere problem med slik som lekkasje ved selvstarteren på filteret.å sammeligne am-top med eheim er bare tull.angående filteret til trådstarteren søk på forumet her etter reservedeler.eller søk på nettbutikker i innland og utland.
HansM
Eheim 2017 er pt det samme som Eheim 2217


Jeg kunne ikke finne dette utsagnet på siden som du lenket til?

Ildhale
jeg ser at mange av innleggene angående filtere her er berre tull prat angående diverse filtere.slik som pro 3e serien som ikke anbefales på grunn av finneser og at filterene ikke er drifsikkert er bare tull for jeg har hatt slike filtere i drift i flere år uten problem så hold opp spre tull om noe dere ikke har erfaring med.


Det sier seg selv at økt kompleksitet fører til lavere driftssikkerhet.

Dessuten har jeg sett flere innlegg fra folk som har problemer med 3e-filtre. Ok, så har ikke du hatt problemer med dem. Gratulerer!

Ildhale
å sammeligne am-top med eheim er bare tull.


Fordi?
Inaktiv bruker
Det enkle er ofte det beste ja. Dyrere er ikke nødvendigvis bedre og det finnes faktisk andre merker enn Eheim som er mer enn gode nok:P
Beklager men jeg tok feil vedr. Eheim 2017 og 2217 (tenkte på en annen modell), her er svaret fra Eheim;

Thank you for your email.
The impeller for the 2017 is not available since more than 10 years. The impeller from the 2217/2317 is not compatible with the 2017.

I hope this information is helpful for you. Sorry that we can´t give a positive answer. If you have further questions please don´t hesitate to contact us.

Best regards

i.A. Eduard Gerzen
Service

EHEIM GmbH & Co. KG


Uavhengig av den tidligere diskusjonen, for og imot Eheim, vil jeg si att det er sannsynligvis ikke noe annet merke som kan vise til samme driftsikkerhet, levetid og tilgang til deler. Så over tid tror jeg ikke merkostnaden blir større totalt sett enn ved kjøp av ei billigere pumpe.
Selv har jeg fått deler fra Eheim på pumper som ble kjøpt ca 1985.

Det kan være en liten mulighet for at jeg også kan ha noe til denne 2017, da jeg har "et lager" av deler til flere av Eheim pumpene...
Embla Ofelia
Det enkle er ofte det beste ja. Dyrere er ikke nødvendigvis bedre og det finnes faktisk andre merker enn Eheim som er mer enn gode nok:P


I dag ja, men hva om f.eks. 10 år? Vi snakker om kvalitet på lang sikt. Det er da et produkts virkelige egenskaper viser seg, ved bruk over tid.
Vil en Am-top pumpe gå som en klokke og være like hel og fin, som det Eheim er kjent for å gjøre i årevis?
Filter
når det gjelder eheim er jeg helt enig mona o.jeg tror neppe noen filtre kan måle seg med eheim når det gjelder driftsikkerhet over tid.at det er noen som ikke er enig for nå så vere,men jeg er vertfall ikke i tvil om va som lønner seg,eheim for alltid.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap