Hjelp med akvarie

Hei!

Jeg har akkurat fått meg et 180 liters akvarium=)
Jeg har tatt oppi AkvaSafe og Akvariesalt, men jeg lurte på om jeg burde ta oppi GH salt?
Burde jeg også kjøpe mat og ta litt oppi så pumpen min kommer ordenklig i gang?
Jeg har kjøpt planter og jeg lurer på om vannet kan være for kaldt for dem?
Jeg vil vente ca. i en måned med å kjøpe noen fisk, men hvor ofte må jeg rense det når det har planter oppi seg?
Må jeg gå gjennom rutene med akvarie vatt hver dag?
Må jeg bytte vann hver dag?
Må jeg teste vannet hver dag?

PLEASE, SVAR SÅ FORT SOM MULIG!!!
Hei
Gratulerer med nytt akvarie.
Hvis du leser her vil du finne svar på de fleste av spørsmålene dine.

Hvorvidt vannet ditt er for kaldt for plantene dine vet jeg ikke da du ikke skriver hvor kaldt vannet faktisk er, men planter flest liker ikke og fryse.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "gå gjennom rutene med akvarievatt" hver dag, så det kan du kanskje utdype litt nærmere?

Lykke til med ny hobby!
Hei ChanellLove.
Gratulere med nytt 180 liter akvariet.

Jeg har tatt oppi AkvaSafe og Akvariesalt, men jeg lurte på om jeg burde ta oppi GH salt?
Hva slags stoff (Gh...) du skal ha opp i karet er avhengig av hva slags fisk du skal ha.

Burde jeg også kjøpe mat og ta litt oppi så pumpen min kommer ordenklig i gang?
Ja, dette kan du gjøre, men bare litt.

Jeg har kjøpt planter og jeg lurer på om vannet kan være for kaldt for dem?
Du skal ha varmekolbe for å holde riktig temoeratur i vann. Men nå er det sommer så kanskje det holder med temperert vann.

Jeg vil vente ca. i en måned med å kjøpe noen fisk, men hvor ofte må jeg rense det når det har planter oppi seg?
Dette er avhengig av hva slags fisk og hvor mange av dem du skal ha samt kapasitet på filteret ditt. Når du har satt inn fisk skal du bytte vann hver uke i 4 uker. Deretter en gang hver annen uke er bra.

Må jeg gå gjennom rutene med akvarie vatt hver dag?
Nei, gjør det bare når du ser behov for rensing.

Må jeg bytte vann hver dag? Nei. Se svar overfor

Må jeg teste vannet hver dag?
Ja i begynnelsen for å sikre stabilitet før innsetting av fisk.

Svaret mitt basert på normalt forhold og gradvis innsetting av fisk.
Hjelp med akvarie
Jeg mente å vaske rutene hver dag, men er det nødvendig???
ChanellLover
Jeg mente å vaske rutene hver dag, men er det nødvendig???


Nei. Kun når du ser at de har mye alger på seg. Jeg er ikke plaget med alger, og har derfor ikke "vasket" glasset innvendig på minst tre måneder.
Hjelp med akvarie
Når jeg skal rense rutene, kan jeg putte hele armen nedi der eller er det bare dumt?
Fisk
Jeg tengte å ha forsjellige Guramier og Scalarer, men jeg burde vente ca i en måned?
Lite fisk
Jeg tengte at jeg skulle starte med to-tre fisk til jeg får nytt rom nede i kjelleren. (til høsten). Jeg har rommet mitt i andre etg. og jeg vil ikke stresse opp fiskene når jeg bærer dem ned (i poser), så jeg vil ikke drepe dem =(
Jeg vil da ha to algespisere og en Scalare.
Plussmedlem
ChanellLover
Jeg tengte at jeg skulle starte med to-tre fisk til jeg får nytt rom nede i kjelleren. (til høsten). Jeg har rommet mitt i andre etg. og jeg vil ikke stresse opp fiskene når jeg bærer dem ned (i poser), så jeg vil ikke drepe dem =( Jeg vil da ha to algespisere og en Scalare.


Det tror jeg neppe er noe problem. Du må jo frakte fiskene i poser fra dyrebutikken!
ChanellLover
Jeg tengte å ha forsjellige Guramier og Scalarer, men jeg burde vente ca i en måned?


Du burde vente til du har stabile vannverdier som det sto i linken til oppstart av akvarier som jeg ga deg. Dette kan ta alt ifra 4-6 uker.

Dette finner du kun ut av ved og teste vannverdiene. Du må da enten ha eget målesett, eller ta med deg litt akvarievann til nærmeste dyrebutikk hvor de kan teste dette for deg.

Anbefaler deg og lese her på forumet og ellers på nett om de fiskene du ønsker, og forsikre deg at du kan tilfredstille hver enkelt fisk sine krav før du anskaffer deg de. Det er morsommere og ha fisk når de trives og vokser hos deg.

Det er ingen fare med å ha armen oppi akvariet når du ordner med rengjøring, planter og innredning. Bare husk og ikke smøre deg med fuktighetskrem eller ha såperester på hendene når du gjør dette. Jeg er ikke mer forsiktig enn at hvis jeg har smurt hendene med krem to timer før jeg stikker armen ned i akvariet, så vasker jeg ikke hendene først..

Anbefaler deg og gå til anskaffelse av egne bøtter som du kun har til bruk ved vannbytte og feks flytting av fisk.
her har jeg tre bøtter som kun brukes til akvariene mine. + endel andre ting som og kun brukes der.
=)
Takk for mage gode råd, jeg har aldri vært borti denne hobbyen så jeg trengte virkelige råd, men går Scalarer og Guramier sammen?

Hva slags fisker har du og hva vil du ambefale av fiske raser?

Snegler!!!
Hei!!!

Jeg har fått snegler i mitt akvarie, men jeg vil ikke drepe dem!
ER DET FARLIG MED SNEGLER?

Jeg har også tenkt å tømme hele akvariet i dag, for å vaske det (jeg har planter og noen snegler, men ikke fisk enda.), men gjør det noe om jeg tømmer hele greia?
Kan jeg vaske litt med såpe for å få vekk møkk?
Jeg har et 180 liter som jeg kjøpte brukt for ca. 3 uker siden, så utsturet er ikke vasket enda, men i dag tengte jeg på det for at fiskene skulle få det bra.


Please... svar så fort som mulig=(
Du skal aldri vaske med såpe!
Skjønner ikke hvorfor du skal tømme å vaske. Da må du starte helt på nytt med innskjøringsprosessen.
Pumpa skal aldri vaskes! Men hvis den er gått tett skal du ta å helle litt akvarievann i ei bøtte for så å krøste filteret oppi bøtta. Hvis du skyller filteret i vann i vasken vil du drepe alle de fine bakteriene du vil ha i filteret, og dette vil drepe fiskene.

Hvis du vil fjærne litt dritt nede i grusen i akvariet brukes en slamsuger.
Hvis glasset er skittent brukes bare en svamp til å gnikke dette bort.

Snegler!!!
Jeg får ikke bort den møkka, dessuten er det skittent oppi der nå, men jeg lurte på om det er farlig med snegler?
Snegler er ikke farlige. De følger gjerne med planter når du kjøper dem i butikken, som egg eller snegler. De formerer seg raskt (derav navnet pestsnegler), men gjør ingen skade. Hvis du ønsker færre av dem, kan du enten plukke dem ut, eller f.eks sette inn noen jegersnegler som bruker dem som mat
Hvor sitter den møkka som du ikke får bort?
Snegler!!!
på glasset, men det er klin umulig!
Er det sneglene du kaller møkk og ikke får bort?

Hvis det er alger du har på glasset, kan du forsøke med algeskrape, men her går det fint å gni kun med hvit filtervatt. Da blir det blankt og fint igjen
Snegler!!!
sneglene vil jeg ha der, men kan jeg tømme hele akvariet å begynne på nytt?
Akvariet ditt har jo stått og gått en stund nå, og filteret har begynt å få den bakteriefloraen du ønsker at det skal ha for å kunne ta seg av avfallsstoffene som fiskene produserer. Disse bakteriene ligger også i noen grad i grusen/sanda som du har på bunnen. Dersom du velger å begynne på nytt, må du iallfall sørge for at filteret ditt står og går i akvarievann mens du rensker opp akvariet, slik at du tar vare på bakteriekolonien din.

Vær bare klar over at algesporer overlever mye, og det kan være vanskelig å vaske alt rent og så ikke få alger igjen. Det enkleste er å finne årsakene til algene (overforing, sollys på akvariet, for lang lystid osv), og gjøre noe med det. Da vil algene forsvinne etterhvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap