Mysis reke? hvordan? hva er det?

Hei.

Kan noen være behjelpelige med å svare på dette:
Jeg har en 54l med Neontetra. For å rydde bunnen har jeg et antall krisebærreker. I tillegg fikk jeg yngel på Ancistrus i det store karet, så de er flyttet inn i 54 literen.

Jeg har fått noe rekeyngel, men i dag oppdaget jeg to nye skapninger. De lignet ikke på Kirsebærreker i det hele tatt, men de gikk jo på bunnen. De var ca 1-1,5 cm og helt lyse. Etter noe søk på nettet ligner de veldig på Mysis reke? Ikke vet jeg hva det er eller hvordan de har kommet dit? Har foret noen ganger med sorte mygglarver, men stort sett bruker jeg Tetra Rubin og JBL Novo Prawn.

Kan noen si noe om dette? Er de skadelige? Kan de formere seg sånn at de blir for mange? Liker ikke helt at noe dukker opp i akvariet som jeg ikke har puttet oppi???

Lignet svært mye på disse.
Det så jo ut som en form for albinoreker? Se på bena, øynene og følehornene.
Det er definitivt reker, men kan det ha oppstått en mutasjon blant kirsebærrekene dine så disse er blitt albino?

(mysis er det nok ikke)
Bildet jeg la ved er ikke fra akvariet, men de var rimelig like. I all hovedsak har jeg røde kirsebærreker men har også hatt ett par krystallreker også. Er det mulig at disse har mutert? Det gjør ikke noe at de er der, bare de ikke gjør skade på resten av bestanden av kirsebærrekene.
Nå reelt bilde.
Hva i svarte f...er dette!? Stygg som juling! Mona, kan du si noe om hva jeg bør gjøre med denne?
Jeg synes det ser litt ut som en vannymfelarve?
ChrisAK
Hva i svarte f...er dette!? Stygg som juling! Mona, kan du si noe om hva jeg bør gjøre med denne?

Dette er ikke en reke, men ett innsekt. Det kan være en vannnymfe larve eller ett annet vanninnsekt.

Mange av disse er rov-innsekt.

Du kan ha fått den inn via noe du har hentet fra en dam ute i naturen, eller et innsekt kan ha lagt egg i akvariet ditt.

Husk også at det kan følge med tropiske innsekter i ny og ne med planter fra butikk, selv om dette er ganske sjelden.

Jeg ville tatt den ut og eventuelt tatt den over i et eget kar og studert den videre for å se hvordan den utviklet seg
Er en vannymfe. Finnes mange forskjellige, så kan ikke si hvilken art.
Syns de er søte jeg
Akkurat. Men hvor kommer den fra? Ikke skadedyr med andre ord?
Nå driver jeg med fluefiske også og nymfer trodde jeg senere ble til et flygende innsekt når nymfestadiet var over.... Er jo ikke så interesert i å avle innsekter.
ChrisAK
Akkurat. Men hvor kommer den fra? Ikke skadedyr med andre ord?

Du har allerede fått svar på alt du spør om. Uthever svaret til det siste spørsmålet ditt:

PT
Dette er ikke en reke, men ett innsekt. Det kan være en vannnymfe larve eller ett annet vanninnsekt. Mange av disse er [B]rov-innsekt[/B]. Du kan ha fått den inn via noe du har hentet fra en dam ute i naturen, eller et innsekt kan ha lagt egg i akvariet ditt. Husk også at det kan følge med tropiske innsekter i ny og ne med planter fra butikk, selv om dette er ganske sjelden. Jeg ville tatt den ut og eventuelt tatt den over i et eget kar og studert den videre for å se hvordan den utviklet seg:-)
Akvariet er tett, og er kun en liten 54l med ancistrus og neontetra.

Ta den ut og studere den i et annet akvarie!? Ikke f... Jeg skal ikke komme på nyhetene, og få skylden for at jeg har sluppet ut et tropisk insekt i norsk natur som igjen muterer med noe annet

Denne skal møte sin herre i morgen
ChrisAK
Jeg skal ikke komme på nyhetene, og få skylden for at jeg har sluppet ut et tropisk insekt i norsk natur som igjen muterer med noe annet:)

Vannnymfe... Tropisk?...Øhh tro'kke det. Den er jo så normal som det går ann å bli her i Norge.
CoryCory
[QUOTE=ChrisAK]Jeg skal ikke komme på nyhetene, og få skylden for at jeg har sluppet ut et tropisk insekt i norsk natur som igjen muterer med noe annet:)

Vannnymfe... Tropisk?...Øhh tro'kke det. Den er jo så normal som det går ann å bli her i Norge.
du la kanskje ikke merke til smiletegnene jeg laget.
Kirsebærreker
Kirsebærreker er min favorit. har fått til en flok å 120- 160.i det store karet. ( ga opp telling etter jeg telte opp 76 skt i et hjørne.) vist du vil ha flere, er det beste med "over foring". la den komme for ned på bottten, og gi dem masse rosen kål.

den sneglen har jeg oxo. det er vel ikkke sandsnegle

men i dag oppdaget jeg to nye skapninger. De lignet ikke på Kirsebærreker i det hele tatt, men de gikk jo på bunnen. De var ca 1-1,5 cm og helt lyse.har kommet langt? prakt botian liker jo den slags.

det er ynel til rekene. blir blank i kroppen til di blir eldre.
hva med innavel? mine reker begyner å bli svart, dårlig tegn?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap