Krysning mellom l.caerulus og l.hongi?

Jeg har et akvarium der det går 4 golden (L.caerulus) og 2 Labidochromis Hongi. I dette akvariet har det dukket opp en liten svakt gul fisk, i skrivende stund ca. 1 cm. Den har antydninger til tversgående striper, men er ellers svakt, svakt gul.

Jeg har ikke sett noen av Hongiene tygge, og føler meg sikker på at når det gjelder opphavet til denne fisken så er det en Golden.
Men det var ellers nytt for meg at det var vanlig med hybridisering mellom disse to Malawiciklidene.

Hongi-hannene er gjennomgående større og kranglete, og okkuperer hver sin del av 125 literen de går i. Så en stakkars Golden-hunn har vel gitt etter for kjærlighetssyken..

Andre som har erfaringer med krysninger mellom Labidochromis´er?
Pussig at du skriver det, for jeg har akkurat skrevet et innlegg i tråden min om nesten det samme

Alle malawi kan i teorien krysse seg (hybrider er noe annet), spesielt hvis en art i akvariet mangler det motsatte kjønn.
Er yngelen litt gul så er de nok krysninger.

PS: I innlegg 277 her:
har jeg bilder av ekte Hongi-yngel og krysning mellom Hongi og Mel. interruptus.
Interruptus-yngel er orange.
Takk takk!
... for svar. Jeg regnet med at det var en krysning, men visste ikke at alle Malawi kan krysse seg.. Gjelder dette også på tvers av gruppene? Mbuna/Utaka/Aulonocara?
Jeg har lest i Ad Koenings bok at man bør være oppmerksom ved sammensetning av noen typer Aulonocara, men har ikke oppfattet noen advarsler i forhold til Mbunas...

Jeg så forresten på profilen din, og karene dine. De var veldig fine - og jeg er imponert over hvor tamme du har fått ciklidene dine!

Selv har jeg flyttet akvariet med mine Malawier ned i kjellerstua. De virket jo minst like interessert i hva som foregikk i stua, og ble jo stresset/tiggende bare jeg beveget meg i rommet. Nede i kjellerstua har de det nok fint. Selv om jeg er enige i opplysningene her på Akvaforum om at Hongiene trenger mer enn 125 liter. Jeg tror det er to hanner jeg har, og de tolererer nok hverandre, men heller ikke mer enn det...

Hvor gammel er/ble "gamle Hongi-far" hos deg?
Hei igjen, og takk for skryt
Hongi-far hadde jeg i 3-4 år, men han fulgte med akvariet da jeg kjøpte det. Forrige eier sa han hadde hatt de eldste fiskene i tre år han også, så fem år ble han sikkert. Ikke gammelt det til malawi å være, de kan vel bli 10 år.

Angående det å unngå å ha forskjellige Aulonocara i samme kar så er det pga krysningsfaren. Spesielt hunnene er veldig lik hverandre så det blir anbefalt å ha arter med hunner som ikke ligner så mye på hverandre. Hvis man ikke tar vare på yngelen så spiller det jo ikke noen rolle.
Et alternativ er å plukke ut riktige par og la de leke i egne kar. Da er man garantert å få "ekte" barn. Eller hvis man ser at riktig fisk leker sammen.

Jeg er ikke ekspert på det der med krysningsmulighetene, men malawiene har de samme forfedre i Malawisjøen, derfor er det mulig i teorien.
Selv har jeg hatt en fisk som lekte med en gul flekk på en stein, i mangel på en hanne med eggflekker, så er de desperat så er de vel ikke så nøye med partneren.

Det at Hongiene dine tolererer hverandre kan være fordi du ikke har hunner til dem. Så i stedet for å kjøpe hunner til dem, så er det kanskje bedre å bytte ut den ene hannen med et par hunner. Kun en tanke...

Lykke til videre, og håper du får like stor glede av dem som det jeg får
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap