Lys til nano akvarium

Hei!

jeg har lyst til å sette opp et nano akvarium med ADA kar som inspirasjon (se bilde under).
Selve karet er 30cm langt, 30 cm bredt og 35 cm høyt.
Jeg skal bytte ut det medfølgende filteret til et hang on filter, evnt et lite eksternt filter fra fluval eller eheim.
Jeg har et aqua medic CO2 sett som jeg skal koble til karet med glass diffusor.

Det medfølgende lyset er på 11w så det blir for dårlig. Det jeg lurer på er om det er noen som har tips til lampe som kan passe dette formålet? Har sett litt på ADA lampene, men finner ingen leverandør i Norge på disse.

Noen tips\erfaring?

Mvh Kent

[External Image]
ADA er svindyre spesiellt akvariene og lysarmatur. Ivar på Akvariereker.no er mannen du skal snakke med når du skal ha ADA. Han skal begynne å selge ADA produkter og diverse, men disse er ikkje billige. Det er rolls royce innenfor akvariehobbyen.

Søk på Ebay angående lys til til nanokar. Eg så mangen forskjellige men husker ikkje navn.
Hei!

Takk for svar.
Utrolig flotte de ADA lampene ja, men dyre desverre.
Jeg prøver å sende han en epost.

Kent
Har lurt litt på to stk C30 fra fish-street http://www.fish-street.com/weipro_le...ategory_id=118 men er usikker på om de gir nok lys, alternativt to av disse 26 watt lampene her: http://www.janholt.no/index.php?nr=9...=248&startrow=

Noen som har synspunkter eller erfaringer med disse?

Mvh Kent
"rimelige" pærer med høy wattstyrke, noe for planteakvariet?
Hei!

Jeg kom nettopp over disse sparepærene. De finnes i blant annet 125w og 250w. De har en kelvin verdi på 6400. Dette burde være en ganske rimelig og god løsning å benytte i akvarie?
http://www.designbelysning.no/?catid...catparent=2178
Jeg har brukt 2 av disse lyspærene (6500K) fra desigbelysning i dette akvariet. Sparepærene på 125 og 250w er helt uaktuelle å bruke i et så lite akvarie, du vil få algesuppe på et par dager. 23w pærene er derimot perfekt dersom du og tilsetter co2.
Hei!
Utrolig flott og frodig akvarie

Ja har ingen planer om å sette inn disse pærene i nanoen, var mer tenkt som et tips til større akvarier
Hadde egentlig tenkt å sette inn en 23w, men ser du har benyttet 2 med stort hell.
Kjører du co2 i nanoen din? Har du noen bilder av hvordan du lystoppen din er laget?

Mvh Kent
Jeg laget bare en kasse av treplate og festet to hyllefester på baksiden av den for å henge den på veggen. Kjøpte lampesokler, lampeledning og beslag på Clas. Paralellkoblet lampesoklene til bryter. Limte aluminiumsfolie i "taket" på kassen som reflektor. Har desverre ikke bilder.

Til å begynne med brukte jeg to pærer, men etter at den første pæra gikk, lot jeg være med å kjøpe ny for en var strengt tatt nok til å holde karet frodig, og det ble mindre luking.

Jeg tilsatte først CO2 med sats, så byttet jeg over til trykkluft fordi jeg ikke gadd å lage ny sats mer. Ville ikke anbefale å ha mer enn 12-13 watt belysning til så lite akvarium dersom du ikke og tilsetter CO2, tror nok bare du vil få algeproblemer da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap