Tette slanger på eheim pro

Inaktiv bruker
Hva bruker dere for å rense slangene på Eheim pro utvendige filtre (2222 og 2224) og hvor ofte må dere rense dem? Jeg har nå utvendige filtre av disse typene men de tetter seg hele tiden, dvs hver 4e dag må jeg demontere slangene og spyle dem og blåse ut guffe. Dette er ganske mye jobb og jeg er nær ved å gi opp og bare selge akvariumene mine. Jeg orker bare ikke mer!

Jeg har et 120 liters og et 96 liters akvarium, og jeg har 2222 på 96 literen og 2224 på 120 literen. I det ene akvariet har jeg 50 små yngel på 8 uker, og i det andre har jeg 4 små ciklider.

Jeg forer nå med frossent oksehjerte eller flakfor 2 ganger i døgnet. Jeg slamsuger opp det som blir til overs etter at de har spist oksehjerte.
Yngelen får det samme nå men jeg foret med micromark og artemis inntil for en uke siden, 4-6 ganger i døgnet. Begge akvariene har jeg samme problem med; filterpumpene tetter seg, det er masse guffe i slangene og det kommer knapt vann ut av output (1-2 stråler av 10) dette fører til at fiskene ikke får nok surstoff selvsagt... i selve filterpumpa er det også mye guffe når jeg løfter ut filtermaterieboksene. Skal det være guffe der? Og det er like mye guffe i begge slangene, altså i output slangen også...

Jeg skjønner ingenting, for jeg har jo lest her tidligere at dere bare renser filteret en gang i halvåret eller noe i den dur... Mens jeg må holde på og styre hver 4 e dag.

Jeg hadde innvendige filtre før og da hadde jeg ingen problemer, men måtte rense dem en gang hver 4e uke ca...
Hvis filtrene går tette hele tiden, betyr det som oftest at de er for små. Siden du har yngel og fôrer masse, trenger du nok ganske overdimensjonerte filtre.
Hvis du virkelig må rense disse nevnte filterne og slangene med få dagers mellomrom, tror jeg ditt største problem er kolossal overfôring. Det er ikke lett å dosere mengden fôr til en skokk yngel helt riktig, men i dette tilfellet tror jeg virkelig du lesser på i store mengder, siden du sier du også må slamsuge.

Perfekt gitte mengder fôr skal det ikke være nødvendig å slamsuge opp noe som helst etterpå. Men selv om det er vanskelig å få til og lære seg, så anbefaler jeg virkelig at du må nok bare prøve. Nå nevner du ikke hvilke art du har alle disse ynglene av eller hvilke ciklider du har, men i mange fall kan man si at når du har fôret fiskene dine, skal all maten være borte etter en halv times tid. Er det masse rester igjen da, har du gitt for mye. Neste fôring tar du mindre enn du gjorde sist. Sjekk mengden som ligger igjen etter en halv til en hel time. Fremdeles rester? Minsk enda mer på mengden ved neste fôring.

Etterhvert vil du se hva som trengs.
Det er få ting som dreper yngel like effektivt som det den "bjørnetjenesten" overfôring gjør. De spiser sjelden så mye som vi tror.


Maller (både L-maller og C- maller) bruker nok litt lenger tid enn andre fisk å få i seg maten, så der må man beregne litt ekstra tid. Men man skal tydelig se at de har spist opp en hel del av maten etter en times tid. Er det mer igjen etter et par timer, er det gitt for mye.

PS!
For å unngå å få så mye av fôret rett i filteret, demp sirkulasjonen på filterne til et minimum rett før du fôrer. Husk å skru det opp igjen til normal sirkulasjon etter en liten stund.
(NB! Sett alarm-varsling på mobilen så du ikke glemmer å skru det opp igjen...!)

Når du senker sirkulasjonen, så vil ikke store mengder fôr bli dratt rett i filteret mange ganger om dagen, så da slipper du nok unna med mere normale rense-intervaller på dem.
Inaktiv bruker
Takk for svar.
Jeg innser at jeg nok har foret for meget Men, jeg pleier å slå av pumnpa til de har spist opp maten, og det tar som regel bare 60 sekunder
De virker jo sultne hele tiden disse fiskene. De kan jo ikke se meg uten å nærmest hoppe opp av vannet for å sjekke om jeg har mat.

Jeg har elfenbenciklider (dvs hvit sebraciklid).

Nå fikk jeg ihvertfall vite at man kan få kjøpt noen spesielle slangebørster som man kan bruke for å rense slangene, det kunne nok vært litt enklere enn det jeg har prøvd på. Det fulgte ikke med bruksanvisning på pumpene enda de er kjøpt i butikk, og det manglet også flere deler når jeg kjøpte dem, som jeg fikk etterpå, derfor begynte jeg å lure på om jeg rett og slett har gjort noe feil. Men, det er nok bare overforingen og det faktum at jeg foret med micromark, det har nok tettet seg i slangene og det å få ut alt ved bare spyling av vann og blåsing og diverse andre kreative tiltak er ikke lett.

Jeg skal ihvertfall aldri mer fore fiskene med micromark og slikt som tetter seg i slanger. . .Oksehjerte er jo greit nok, de spiser opp omtrent alt men lar noen hvite fettklumper ligge igjen.
Inaktiv bruker
Forresten, hvordan demper man sirkulasjonen uten å slå av filteret, er det mulig på disse filtrene altså? Jeg ser ikke at det er noe som kan bare dempe eller regulere sirkulasjonen, så jeg slår av filteret helt når jeg mater dem..
der man kobler slangene til pumpa er det 2 stk vippe brytere på hver sin side som man kan justere
Embla Ofelia
Forresten, hvordan demper man sirkulasjonen uten å slå av filteret, er det mulig på disse filtrene altså? :-) Jeg ser ikke at det er noe som kan bare dempe eller regulere sirkulasjonen, så jeg slår av filteret helt når jeg mater dem..


På toppen av filteret (Eheim Pro 2222 og 2224) er det to spaker. Det er spaken til venstre du skal dra i (mot deg) for å dempe ned sirkulasjonen.

Det står i bruksanvisningen fra Eheim på disse filterne (kanskje du ikke fikk med denne?) at ved justering av vannsirkulasjonen/strøm skal man alltid bruke den venstre spaken (ikke høyre).
Inaktiv bruker
Takk for svar. Det er jo bra å vite at dette er mulig da, selv om jeg må si det heller er sjelden det skulle være nødvendig å redusere, da jeg synes det som regel er lite strømninger i vannet. Men, akkurat nå strømmer det bra, for blott et øyeblikk

Nei, det fulgte faktisk ikke med bruksanvisninger på mine pumper

Jeg kunne selvsagt ha letet opp bruksanvisningen på nett, men, det er jo et tiltak. ..


Lett å finne bruksanvisningen, og for alle eheim filtre så er dem her
Et lite triks du kan bruke er å skjære til en bit av en blåsvamp som du stikker innsuget nedi. Da vil det groveste slammet bli tatt av den. Mye enklere å skylle den enn å ta for seg hele filteret. Selv slamsuger jeg blåsvampenene på filtrene mine, da slipper jeg å ta dem av og skylle dem så ofte. Denne løsningen har redusert filtersjauene mine betraktelig, nå går det måneder og år mellom hver gang jeg tar for meg hele filtersystemene. Med blåsvamp på innsuget hindres også små yngel i å komme i kverna, så kan du spare strømpene dine til det de er beregnet for
Inaktiv bruker
Takk for nyttig info! Ja blåsvamp, jeg har faktisk vært inne på tanken selv, for jeg tenkte litt logisk at det må jo være bedre at ting samles opp der enn at det går igjennom slangen og skaper problemer der. Dette skal jeg jammen meg prøve!

Å sultefore fiskene for å slippe å rense slanger og filter så ofte er jo egentlig litt teit

Egentlig litt rart at det ikke følger med litt bedre utstyr på disse Eheimfiltrene, en slik ting til å sette på innsuget kunne man jo fått med og valgfritt bruke...
Embla Ofelia
Egentlig litt rart at det ikke følger med litt bedre utstyr på disse Eheimfiltrene, en slik ting til å sette på innsuget kunne man jo fått med og valgfritt bruke...

Da ville folk bare sette den på uten å tenke over det, og deretter begynne å klage over disse elendige Eheim-filtrene hvor blåsvampen på innsuget går tett hele tiden.
Inaktiv bruker
Men, det er jo litt enklere og mer logisk forståelig at et slikt innsug går tett, og det kan lettere sees med det blotte øyet også Jeg så ikke at slangene var tette før noen her på akvaforumet tipset om det, da filteret ikke funket.

Så jeg renset filteret og skiftet filtermatte flere ganger før jeg skjønte at *aha!* slangene kan bli tette:P Og da jeg oppdaget det så renset jeg dem og det kom ut store mengder slimete materie som jeg ikke vet hva var, og ikke vil jeg vite det heller Fysjom! Men, det var helt sikkert micromarkene som hadde blitt sugd inn i slangene, til tross for at jeg alltid slo av filteret en god stund mens jeg foret med dette.

Hadde jeg visst at slangene ble så lett tette hadde jeg nok holdt meg til det gamle enkle innvendige filteret, det var lett å rense og det tettet seg heller ikke så fort.
Jeg har brukt diverse utvendige filtre i snart ti år, og har aldri opplevd tette slanger. Jeg renser aldri slangene mine, og bytter dem ikke ut før de begynner å bli stive.
Inaktiv bruker
Hva forer du fiskene med da, siden du ikke får tette slanger?

Jeg var innom en akvariebutikk i dag og spurte innehaveren der om han fikk tette slanger og han sa ja, og han hadde en hel drøss akvarier hjemme også. Så jeg er ikke helt alene om dette fenomenet skjønner jeg

Men jeg har lurt på om det kan være noe med at det ikke er nok vanntrykk i pumpa, om jeg har den for lavt stående i forhold til akvariet.

Jeg antar at slangedimensjonen også kan ha noe å si, og det er jo tynne slanger på Eheim i forhold til noen andre merker har jeg sett.

Men, nå har jeg da gått til innkjøpe av en Eheim slangebørste så da blir det spennende å se om det fungerer da jeg skal rense slangene igjen i morgen:0)
Embla Ofelia
Hva forer du fiskene med da, siden du ikke får tette slanger? :-)

Granulat, algetabletter, frossenfôr, og om sommeren litt levende.

Embla Ofelia
Men jeg har lurt på om det kan være noe med at det ikke er nok vanntrykk i pumpa, om jeg har den for lavt stående i forhold til akvariet.

Gjennomstrømningshastighet kan nok ha noe å si. Og fargen på slangene. I de blanke vil det vokse alger på innsiden, i de grønne slipper det mindre lys inn.

Embla Ofelia
Jeg antar at slangedimensjonen også kan ha noe å si, og det er jo tynne slanger på Eheim i forhold til noen andre merker har jeg sett.

Men det skal ikke ha mye å si. 3 av mine 4 filter er Eheim, og det fjerde har samme tykkelse på slangene.

Embla Ofelia
Men, nå har jeg da gått til innkjøpe av en Eheim slangebørste så da blir det spennende å se om det fungerer da jeg skal rense slangene igjen i morgen:0)

Lykke til!
Inaktiv bruker
Ja, jeg sliter fortsatt med tette slanger jeg. Dvs det tetter seg først og fremst nede ved pumpa der slangene er festet til den greia man tar av og på når man skal løsne slangene. Inne i den plastdelen. Og dette skjer altså minst en gang pr 14e dag i fortsatt. Det er også alltid et belegg inne i selve slangene. Slangene er grønne og burde derfor ikke være så disponible for algevekst. Jeg har alltid på "full guffe" på gjennomstrømmingen, så jeg demper aldri den.

Nå går min Eheim pro 2222 i et lite 43 liters nanoakvarium, og i det har jeg kun noen reker, en ancistrus og en kampfisk. Jeg forer ikke mye.
Eheim 2222 skal jo egentlig være beregnet på akvarier opptil 160 liter.

Så, når slangene tetter seg så blir det jo for lite luft i vannet siden det knapt nok pipler noe vann ut av ut-delen i det hele tatt til tider. Og selv om mine fisker i teorien ikke trenger kjempemasse oksygen, så liker jeg ikke å gamble med helsa deres. Ancistrus trenger vel ganske bra gjennomstrømming i vannet? Ihvertfall mer enn litt pipling. Dessuten, når de tpipler så det bare såvidt kommer vann ut, så blir det jo før eller siden helt pottetett, og da stopper jo alt opp.

Jeg bruker blåfilter på innsugsdelen, som jeg har puttet inni selve den "kurven" så sånn sett stopper jo mye grums og dritt der, og kommer ikke videre inn i pumpa. Den blåfiltersvampen rengjør jeg veldig ofte, og da slår jeg selvsagt av pumpa mens jeg tar den av og skyller den under springen. Den pleier å være ganske tett etter en uke den.

Det jeg savner ved Eheimpumpa er rett og slett et bedre og lettere system for å rengjøre slangene og å ta av og på disse uten store anstrengelser. Mine slanger er festet direkte til plastrørene - jeg antar at dette er vanlig og ikke noe spesielt ? Det er vel ikke en skrumekanisme på andres pumper? For å skru av slangene?

Jeg synes de sitter så hardt, at jeg må jo ha hjelp av en sterk mann hver gang jeg skal rense slangene. Med andre ord, jeg greier ikke det alene!

Så, når man har brukt rensebørstene og fått vekk dritten, så skal man jo få i gang pumpa igjen. Da må slangene fylles helt opp og man må som regel suge på ut-slangen/røret lenge for å få igang nok trykk slik at det kommer vann. Å få akvarievann i munnen en gang hver 14e dag er slett ikke koselig. Og, sikkert ikke sunt heller. Kan jo være e coli bakterier i akvarievann tross alt.

Ja, jeg sliter med dette problemet, og vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenkte at det var bra å bruke et så stort utvendig filter på mitt lille akvarium, for da er det ihvertfall ikke noe å bekymre seg om vedrørende filterkapasiteten:P Men, det at jeg stadig må rense slangene og at det er såpass vanskelig/mye jobb får meg til å vurdere å bytte til et annet filter.

I et så lite akvarium som 43 liter så er det dog ikke bare bare å kjøpe et lite innvendig filter heller; det tar opp plass, samt at det blir for mye gjennomstrømming i vannet.
Hender det seg at du renser impelleren, dvs "propellen" som sitter i topplokket på filteret, i pumpene når du holder på? Der legger det seg gjerne smuss og skit. Hvordan du gjør det, finner du ut av i linken til bruksanvisningen som ble linket til av Tom K i en tidligere post i tråden din
Hvis du ikke har gjort det før, så kan noe av problemet ditt ligge der.

lykke til
Inaktiv bruker
Takk. Nei, den har jeg aldri renset. . .
Inaktiv bruker
Ikke akkurat så lett å finne ut av det på den linken; det er bare noen bilder der av motoren osv. Og de børstene man må ha for å rense nede i motoren må man jo også skaffe først. Det hadde vært fint om det fantes en liten filmsnutt som viser hvordan man renser pumpa, slangene, motoren osv. finnes det noe sted?

Nuvel, jeg har hatt dette problemet med pumpa siden jeg kjøpte den i mars, og jeg overforet nok fiskene jeg hadde da siden jeg hadde så mye yngel og andre type fisk enn nå. Mulig det har tettet seg noe der som påvirker, men når jeg har renset slangene så er det jo veldig bra trykk etterpå hver gang da.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap