Oppstart av 110 l akvarie

Har endelig fått satt opp mitt 110 l akvarie og fylt det med sand, planter, en rot. Skal kjøpe enda noen planter og en rot/stein til. Fiskene skal få gjemmesteder Tenkte å å la dette få "sette" seg i 2-3 uker, før fiskene kommer oppi.

Det jeg nå ønsker er å få noen tips til fisk.

Jeg har veldig lyst på en type stimfisk, noen fisk som gir litt farge til akvariet (ikke guppy!!!), en snegl, noen algespisere (tror jeg velger ottoer, men er litt usikker)....kanskje noen andre fisk som gjør litt nytte for seg i akvariet annet enn å være fine å se på....? Er litt usikker på hva som er gode fisker for en som er ganske nybegynner....Noen gode forslag? Hva er en fornuftig sammensetting av fisk, og ikke minst, en fornuftig mengde fisk? Har tenkt litt på å få meg noen reker som vist nok skal være effektive bunnrensere, men er redd de kan forsvinne i filter systemet som er i akvariet mitt.

Tips/forslag mottas med takk
Neontetra,rødmunntetra,corydoras osv
Heisann og gratulerer med akvarium
Det er godt å høre at du skal vente med å sette inn fisk, det kommer du absolutt ikke til å angre på.. Grunnen til hvorfor skal jeg ikke komme inn på her, for det kan du lese om i flotte artikler her på akvaforum!

Om du vurderer å ha reker må du ha et spesialfilter til det, eller så selger noen dyrebutikker ulike løsninger du kan feste på filteret slik at ikke reker blir sugd inn. Å ha snegler kan fungere bra, sørg bare for at du ikke velger en snegle som trenger veldig hardt vann (høy GH) for skallet sitt, slik at du kan få problemer med å velge fisk til karet..

Av stimfisk finnes det mange flotte tetra-arter i ulike størrelser, farger og fasonger. Dra en tur på butikken, se om du finner en art du liker og merk deg navnet dens, så drar du hjem og leser litt om den her før du kjøper den Noen kan ha spesielle krav. Et alternativ til Otto er vel Ancistruser, der jeg personlig liker albinovarianten veldig godt! En gruppe på 5-6 Corydoras kan også foreslås

Ellers er Platy en meget lett nybegynnerfisk som finnes i flotte farger. Disse er livlige, hardføre og yngler som bare det!

Men - det er jo et hav av fisker der ute, så jeg kunne foreslått så mangt! Dette er noen av hva jeg startet med iallefall..
Corydoras og Boraras?
Hva med Corydoras på bunn og Boraras over hele karet?

Som du ser så finnes det utrolig mange Corydoras. Det er bare halvparten som står på listen her på AF, i tillegg kommer 158 C-nummer og 51 CW-nummer som venter på å få navn. Så det er mange forskjellige Corydoras å velge mellom, og du finner garantert en du liker! Kan jo foreslå Corydoras adolfoi, Corydoras sterbai og Corydoras metae, som alle 3 er flotte klassikere. Ingen av de er spesielt vanskelige å holde.

Boraras brigittae og Boraras merah er jo veldig flotte. Små stimfisk som stimer bra!

Med så små stimfisk, vil det være mulig med oppdrett på Corydoras. Mer om oppdrett på Corydoras kan du lese om her, her og her.

Dette er jo bare ett forslag, vil også anbefale å se litt på medlemmenes akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap