Finnenapping

Hei,

Etter å ha lest her på Akvaforum en god del, har jeg endelig fått registrert en forumbruker her også. Da kan jeg få svar på alle spørsmålene jeg har som jeg ikke greier å søke meg frem til. Er egentelig en godt vandt forumbruker, så kunne egentelig tenke meg å poste dette i "riktig" kategori, men siden jeg er nybegynner passer kanskje dette best her.

Har et selskapskar på 116 liter, der vi har Guppyer blant annet. Den ene, største hoa, har fått midten av sløret sitt bitt av, av en eller annen slem kar. Vil dette gro ut igjen, lider hun, eller går det bra?

Forresten, hvor mange fisk vil dere si er "max" antall i et så "lite" akvarium? Merker at fiskene til tider henger rundt i toppen.
Hvilke andre fiskearter har du sammen med guppyen som har fått rift i halen?

Vanligvis gror slike finneskader fort og greit, men det avhenger jo av om skaden får fred til å gro. Hvis de som bet finnen første gangen bestemmer seg for å fortsette med sin nye hobby, så blir det vanskelig for guppyene dine. Jeg har aldri sett at guppyer biter hverandre, så jeg går ut fra at det er en annen fiskeart som har gjort det på din fisk.

Hvor lenge har du hatt akvariet ditt i drift? Har du noen vanntester hjemme? Det er litt bekymringsfullt at fiskene henger mye i overflaten, da dette som oftest skyldes en av følgende to årsaker:

- det kan tyde på nitritt-forgiftning. Sjekk nitritt med dråpetest, og bytt vann! (30% ca, må gjentas hver dag dersom du har utslag på nitritt, inntil det er under kontroll)

- men det kan også tyde på en annen, mere harmløs ting; at filterutblåset er rettet feil vei, så det ikke blir nok overflatebevegelse i vannspeilet. Står vannoverflaten helt eller nesten stille, opptar ikke vannet nok oksygen. Da vil fiskene henge og gispe i overflaten for å få nok oksygen, siden det er der oksygenmetningen av vannet er størst.
Det skal plaske litt sånn fint i overflaten over der filteret har utblåset sitt.

Takk for rakst og utfyllende svar! Skal vi se, i akvariet bor det:

Neontetra ca 18 stk
Gullgurami, 3 stk
Èn kampfisk
5 Mollyer
3 platy
ca 10 Guppyer, endlers og "vanlige"
2 Maller, en ancistrus, andre er jeg usikker på.
6 Øksefisk.
4 Praktbotia.

Det begynte med at en av guppyene døde, og da hadde de andre spist opp dens finne (Fant den ikke før kvelden grunnet jobb), og det var også da første forekomst av finnenappingen forekom. Har kun skjedd èn gang.

Hvordan måler jeg vannverdiene?
Synes å ha hørt at praktbotia er finnenappere, men er ikke sikker.
Hmm, javel.. Tenkte kanskje på kampfisken eller Guramiene, siden de er så store og aktive. Glem spørsmålet med hvordan måle natrium forresten, jeg googlet det.
DorianGray
Hmm, javel.. Tenkte kanskje på kampfisken eller Guramiene, siden de er så store og aktive. Glem spørsmålet med hvordan måle natrium forresten, jeg googlet det.


Sorry, så ikke kamfisken. Noen sier at det går bra å ha dem sammen men det er nok mer sannsynlig det.

Beklager
Skal innrømme at det med vannoverflaten kan ha vært tingen. Hadde en stor rot stående litt forran utblåsningen, som kan ha gjort at det ble dårligere med bevegelse i vannoverflata. Får se om de oppfører seg annerledes nå som den er fjernet.

Forresten, hvor i akvariet bør pumpa stå? Høyt, lavt, midt på?
Og har vi for mye fisk i dette akvariet eller går det greit?
Plussmedlem
Jeg gjetter meg at kampfisken er synderen i finnespisingen. De kan ofte se på andre fisk med prangende, flotte finner som konkurrenter, og guppyer er ikke de kjappeste fiskene i verden.
Pumpa bør stå slik at den skaper god bevegelse i vannoverflaten. Hvordan man løser dette er jo da opp til hver enkelt og pumpens konstruksjon, men generelt vil vel det si at pumpa bør stå høyt?

Jeg vil si dere har mer enn nok fisk i karet deres. Kanskje litt i overkant mange med tanke på hvilke arter som er der. Botiaene blir svære, ancistrusen og guramiene blir også store.
Sammensetningen din er litt merkelig for meg. Øksefiskene og botiaene vil gjerne ha større kar enn det du har, mens mollyene og platyene vil ha mye hardere vann enn det neontetraene trives i.
Personlig ville jeg kanskje vurdert å kvitte meg med en del av artene og heller valgt én hovedart og noen små tilleggsarter.
Var redd at det var litt mye oppe i der ja, Viktor.

Vi målte nettopp Nitritt verdien i vannet, og den så IKKE bra ut! Den nærmet seg faktisk et sted opp til 10. Veldig mørk farve var det i alle fall. Da har jeg forstått det slik at vi bør bytte ca 30% vann hver dag intill dette blir bedre? og IKKE mate dem, overhodet?

Jeg tror også pumpa vi bruker nå er for liten. Vil det hjelpe med en større pumpe tror dere?
Unnskyld at jeg spør, men.... du er 100% sikker på at det er nitritt du har målt? Ikke nitrat? Kan du dobbeltsjekke esken med testen og flasken? Det skal stå NO2 (nitritt)

For med et nitritt-nivå på 10 ville det neppe vært noe levende igjen i akvariet... Derfor er jeg litt i tvil om at du har målt riktig.

Eller mente du 1,0 (en komma null) og ikke 10?
Plussmedlem
Bytt vann ja (og gjerne mer enn 30% de første gangene), men litt mat kan du godt gi dem. Bare pass på at det er i reduserte mengder og at det ikke blir liggende å råtne.
Når man har så mange fisker vil man lett få nitrittopper som dette.

Bedre pumpe er aldri å forakte. Man kan liksom ikke få stor nok filterkapasitet. Men nitritten forklarer hvorfor fiskene henger i overflaten. Det er nok ikke sikkert at sirkulasjonen er for dårlig da når nitritten var så høy.
@Mona: Var et sted mellom 5 og 10 Mg / liter... Vanskelig å skille på farven. Vil dette si at fiskene oppe i her er dødsdømte? :/


Vi byttet 50% nå i sted, og testet vannet i springen for sikkerhetsskyld, og det var naturligvis bra. Bedre pumpe kommer på plass i morgen, da den skroten vi har nå såvidt greier å dra seg rundt lenger. Den spytter oksygen i sporadiske kast nå. Ikke bra.
Plussmedlem
Jeg tillater meg å svare på spørsmålet rettet til Mona: Jeg vil si nei, så lenge dere er flinke meg vannbyttene og målingene fremover, er liten skade skjedd. Langvarig eksponering vil kunne svekke fiskene og i verste fall ta livet av dem, men med flittige eiere så vil det verste kunne unngås.
Ah, det var veldig flott! Helt utrolig å være nybegynner når det er så mye å passe på. Men vi storkoser oss med hobbyen, begge to!
Plussmedlem
Ja, jeg satt også med den følelsen rett etter jeg anskaffet akvarium, men gud så givende denne hobbyen er når man føler man får det til. I tillegg er det en million ting man likevel ikke vet og stadig noe nytt å lære.
DorianGray
@Mona: Var et sted mellom 5 og 10 Mg / liter... Vanskelig å skille på farven. Vil dette si at fiskene oppe i her er dødsdømte? :/


Men jeg mener fremdeles at du faktisk har forvekslet to vannverdier her
Du har nok ikke målt riktig vannverdi, du skulle målt nitritt og men tok nitrat?
Jeg tror det er umulig å ha en nitritt-verdi på mellom 5 og 10. Fiskene ville vært døde med et sånt nitritt-nivå. Faktisk, min nitritt-test (JBL) går ikke høyere enn til 1.0 (altså EN komma NULL). Jeg skjønner derfor ikke helt hvilken nitritt-test du kan ha, som går til både 5 og 10...? Det virker ikke logisk. Jeg har aldri sett en nitritt-test som går så høyt.

Jeg syns det høres mer ut som om du har målt nitrat. Og det er ikke giftig. Et nitrat-nivå kan ligge på 10-15, det er helt ok. Planter forbruker nitrat også, som noe av næringen sin.
Vel, fiskene er ikke døde Mona, og det er definitivt Nitritt jeg har testet, Ikke nitrat! (Med forbehold om at en nitritt-tester er en nitritt-tester og ikke en nitrat-tester.

Høres dette ut som en nitritt-test for dere?

Fyll 1 ml vann fra akvariet i reagensglasset.
Tilsett 10 dråper med Prodac Test
Forsiktig rist mixen.

Vi ristet faktisk mixen ganske voldsomt, det var da den fikk den ekstreme fargen. Kanskje vi gjorde testen feil på den måten. Har kjøpt en skikkelig Eheim pumpe nå, virker som fiskene liker den bedre Og den hoster og harker ikke!
Ah... jeg hadde tenkt å spørre om det var Prodac, ja.... Jeg tror du bør skaffe deg en annen test av et annet merke. Beklager å måtte si det, men Prodac er ikke akkurat kjent for kvalitet... :p Et godt tips er å kjøpe akvarieutstyret på nettet, det kan du spare mange penger på. En Tetra ph-refill test ga jeg 129 kr for på en lokal zoobutikk.... og på Webzoo ga jeg 59,- (!) Det er halve prisen det!

Aquamanias er kjent for rimelige priser. Du finner både JBL og Tetra tester (gode merker) hos han. Her er f.eks. JBL utvalget av vanntester.

Jeg ble litt urolig da jeg leste det du skrev om ny pumpe. Mener du at du har kjøpt helt ny filterpumpe og satt inn? Tatt ut den gamle...? For all del, du må ikke fjerne den gamle pumpen din, for det er jo der filterbakteriene sitter. Det er i filtermaterialet bakteriekoloniene "bor" og hvis du fjerner hele filteret og setter inn et splitter nytt, blir det enda verre nitritt. Det tar ca fire til fem uker for en bakteriekultur å bli stor nok til å ta seg av og bryte ned det giftige nitritt til det mer harmløse nitrat. Så i disse ukene må du la begge filterne kjøre samtidig, mens du venter på at det nye blir innkjørt.

Nå har du forresten ikke særlig mye filterbakterier uansett siden akvariet er så nytt, men du har i det minste kjørt filteret en periode iallefall, og det er et skritt i riktig retning. Dersom du tar det vekk nå, starter du fra dag 1 med ammoniakk, nitritt osv igjen.

Men filteret har vi jo vasket skikkelig opptill flere ganger allerede? Altså de klutene eller det som ligger inne i der. Da blir vel alt av bakteriegreier borte.. Dessuten er pumpa ødelagt! :/
DorianGray
Men filteret har vi jo vasket skikkelig opptill flere ganger allerede? Altså de klutene eller det som ligger inne i der. Da blir vel alt av bakteriegreier borte.. Dessuten er pumpa ødelagt! :/


Ooops... det var ikke bra.
Vel, gjort er gjort, og spist er spist. Du får bare belage deg på daglige vannbytter i noen uker fremover, så skulle det gå an og komme gjennom dette uten at noen fisker behøver å dø av det. Vær veldig sparsom med maten, og det er ikke nødvendig å mate hver dag heller. Har dere små barn i huset, så gjem fôrboksen ute av syne, slik at ikke små ivrige "hjelpere" tømmer halve boksen i karet (known to happen...)

Men fra nå av skal du aldri vaske filtermaterialet på den måten mer. Husk at det sitter levende, nyttige bakterier i det, så det er lurt å behandle alt som en stor, levende organisme - en du er avhengig av for å holde vannet levelig for fisk. Aldri varmt eller kaldt vann på det.

Først når det begynner å bli tett, ordentlig tett av gørr slik at utblåset er merkbart redusert, skal du rense filtermediet. Da gjøres det ved å klemme på det forsiktig i en bøtte akvarievann, før du setter det på plass igjen så fort som mulig. Filterbakteriene er avhengige av en konstant strøm av vann med oksygen for å leve, så pumpen må aldri slås av for lengre tidsrom. Kun minutter eller f.eks. en halvtime hvis det er helt nødvendig. F.eks. mens dere driver med vannbytte og annet vedlikehold i karet (planteluking osv).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap