Ferie+yngel?

Hei.

Pelvicachromis pulcher - Palettciklide har fått egg. Og det tar liksom 3-5 dager for at den skal klekkes. Men problemet er at jeg reiser i hele juli.
Hva må jeg gjøre? Jeg tviler at de overlever en hel måned uten yngel for?
Noe tips?=S

Takk
Mens resten av fiskene overlever eller?
Ingen som vet hva jeg kan gjøre?=S
Du har ingen som kunne sett etter fiskene for deg mens du er borte da?
Automatisk mater.
Det finnes noe som heter automatisk mater, det er en slags maskin ting som du fester på toppen av akvariumet og fuller den opp med mat. Så mater den automatisk.

Til de andre fiskene legger du oppi mat "stener" på bunnen. Eller har enda en automatisk mater med den vanlige maten.
Hmm...Er det noen som kan gi meg litt råd hva jeg burde gjøre?
Hva er prisen for å skaffe meg sånn automatisk mater?=S
Automatisk mater.
Hvis man bestiller dem på Ebay ligger de på rundt en 200 kr. Hva de tar på dyrebutikken vet jeg ikke, det må du nesten gå og spørre om.

Mat "stener" til de andre fiskene koster rundt en 20 kr for en, så spør du bare hvor lenge ca en varer. Så kjøper du så mange du trenger for den tiden du skal være borte.

Når jeg selv reiser vekk har jeg matsten oppi, det er hvis vi reiser vekk for en helge eller noe slikt. Når vi reiser på ferie så kommer jeg til og ha en automatisk mater (tror de kan ha mat til opptil to uker hvis jeg ikke husker helt feil). Også kommer enten en bror eller en tante til og gå innom og bytte ut litt vann en gang i uken slik at jeg ikke kommer hjem til død fisk.
Ved bruk av feriefôr er sjansen stor for å komme hjem til fiskesuppe. Fiskene forspiser seg de første dagene, og etter det begynner fôret å råtne. Det skaper en skikkelig nitrittbombe. Man kan like gjerne hive oppi en boks flakfôr, og tro at det skal gå bra.

Automatisk fôringssystemer kan fungere greit, men man må fort ut med noen kroner for å få noe man kan stole på. Har hørt flere skrekkhistorier der all maten har blitt sluppet ut på én gang...

Det som er viktig å tenke på er at fôr -> avføring -> dårligere vannkvalitet. En mnd med daglig fôring og ingen vannbytter vil nok også fungere ganske dårlig.

Yngelen er det ikke stort du får gjort med. Er de der når du kommer hjem, så er dem det. Men jeg har mine tvil. Uansett vil det ikke være lenge til neste gang de legger egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap