Yngelkar?*tips*

Hei.
Har fått noen yngel men lurte på om hvordan jeg skal sette opp en yngelkar?
Jeg har en som er ca 30-40l akvarium.
Hva trenger jeg?

Kanskje fortelle litt om akvariumet.
Startet den for 2-3 uker siden.

-Mer planter?
-Hva slags pumper må man ha?
-Mer gjemmesteder?
-Mer lys?
-Skal jeg skaffe meg en varmekabler?





NB: Den hvite huset er borte og satt i et ny kokoshulle.
Inaktiv bruker
Gratulerer med ny yngel!
Det er alltid kjekt med fisker som trives godt nok til at de yngler ))
Du må ha en pumpe med filtermateriale i, og den bør helst være yngelsikker. Mange akvarister monterer ekstra filtermateriale på utsiden av pumpen for å hindre små yngel i bli sugd inn der pumpen har innsug.

Ville kanskje valgt en plante ekstra, men generelt skal yngelkar være lett å vedlikeholde/rengjøre fordi yngel er ekstra ømfintlige overfor råtnende matrester osv.

Jeg hadde nok prøvd å fått tak i temp-måler og en varmekolbe til karet, da det er viktig å holde jevn temperatur for yngel. Finn ut hvilken temp som er ideelt for arten du holder, og sett varmekolben på litt mindre enn det i starten. Min erfaring er at karet holder en grad og to over det termostaten er satt på, så det er greit å følge med det første døgnet etterpå.
Ellers er det vel greit å prøve å holde ukentlige vannbytter (på 30-40 % av vannet) med temperert vann. Mange yngel stryker med av kaldtvannsbytter, så hadde tappet vann i en ren bøtte dagen før for å temperere vannet mer.

Til slutt et ekstra tips: det er lurt å holde øye med vannverdiene nå når karet ditt er så nyoppsatt. Spesielt viktig å måle nitritt. Det beste er å måle med dråpetester. Disse får du tak i på dyrebutikker, og er noe dyrere enn strips, men strips er for unøyaktig etter manges mening. Dersom du får utslag på nitritt, er det viktig å bytte vann hyppig til nitritten forsvinner (typisk 10-20% opptil flere ganger daglig).

Lykke til!
Har flere yngel kar og de er uten innredning... Enklere å rengjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap