Kan jeg klippe gulrotgress?

Jeg har en en plante som blir kalt gulrotgress i mitt akvarie. Denne vokser veldig og begynner og ta litt vel mye plass.. Kan jeg feks klippe av halvparten av denne planten for så og sette den i et annet kar? Eller må jeg ha røttene for att den skal "leve videre" i det andre karet?

Klippe den kan du helt sikkert, men om det er Ceratopteris du har, er det en bregne, og i mine bøker står det at den formeres på samme måte som javabregne, med "babyer" fra gamle blader. Noen andre som vet?
Klippe gulrotgress
Du kan bare klippe den av og evt plante ned det du klipper av en annen plass. Etter kort tid vil det komme flere skudd fra røttene til planten.
Planten formere seg ved at det kommer avleggere på gammle blader som nevt ovenfor.
Mange stilkplanter har en tendens til å bli litt nakne nederst på stilkene, der bladene faller av. De er gjerne penest i øverste halvdel av stilkene.
Derfor er det vanlig å fornye dem ved å dra opp planten, klippe av det nederste som ikke er så pent lenger, og kaste det. Den øverste halvdelen stikkes så ned i bunnlaget igjen, der stilken vil danne nye røtter.

Man kan enten bruke saks og klippe av stilken, eller knipe den av med fingerneglene. Jeg bruker neglene, men siden jeg er jente har jeg jo gjerne litt lengde på neglene så jeg har noe å knipe med Har man korte negler er det nok best å bruke saks.

Noen klipper også bare av den øverste halvdelen og planter den på nytt ved siden av, og lar også den nederste få stå, hvis den fremdeles er pen og har bladene i behold. Da vil den nederste delen skyte et par nye sideskudd som erstatning for den toppen som ble klippet av, og når de har vokst til, vil planten etterhvert få et mer buskete/forgrenet utseende.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap