Hjeeeeelp

Hei dere.

Jeg er en 15 år gammel gutt som fikk et akvarium i bursdagsgave hos min onkel med 17stk corydoras aenus, og 3stk Pseudotropheus socolofi(alle er gutter tror jeg). Jeg har grov grus og luftpumpe fordi jeg har hørt at man ikke trenger filtrering, da luftpumpen lager oksygen.



110 liter akvarium, med svak belysning(sparepære) fordi jeg har hørt at malawi kan være aggresive, og da må corydoras kunne gjenne seg.

Er corydoras er like kjedelige, fordi mine gjemmer seg alltid intill et hjørne.
Og corydoras spiser plantene mine.. Eller de spiser røttene på plantene mine.
Finnes det noen planter som de ikke spiser?

Hvorfor i helvette har dyrebutikken lov til å selge rødmunnstetra når de bare dør med en gang ?


Ikke begyn å mas om vannverdier. Vannverdiene er fine!! Både JBL og Tetra viser 0 på nitrat!
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Det holder ikke bare med luftpumpe, man må ha filtrering også, både for å fjerne partikler i vannet, og særlig for å fjerne ammoniakk og nitritt. Så lenge ammoniakk ikke har blitt gjort om til nitritt vil ikke dette vises på nitrittesten, selv om man bruker både tetra og JBL osv. Så jeg må nok mase litt om vannverdier alikavel.
er akvariet nytt er det ikke rart nitrat testen viser null, det er jo ikke noe der ennå. derimot er det nitritt du skal måle, men det tar to uker før det dukker opp. er ikke pga luft du skal ha filter, det er som sagt over, ammoniakk, nitritt og nitrat.

sitter fisken i ett hjørne hele tiden er den gjerne utilpass, ikke rart da du har grov grus og coryer skal ha sand, de filterer sanden for mat. coryer spiser ikke planter heller, men malawi gjør det.

og dør rødmunnene dine, tja, det kan like gjerne være din feil som butikken sin. malawi skal forøvrig ha en ph på rundt 8, coryer og tetra helst på 6 tallet. feil vannverdier og fiskesammensetning er ofte årsaker til fiskedød.
Det har vært i drift i ca 2 år. Men jeg fikk det får 2 måneder siden.

hvorfor holder det ikke med bare luftpumpe? det er jo ikke
filtrering i havet akkurat, haha. men der er det bølger,
slik at det kommer oksygen.. jeg har ikke bølger i
akvariet,, så jeg bruker luftpumpe .. trenger jeg
virkelig filtrering? hvor får man kjøpt det da ? Har ikke
så mye penger :S

Jeg har jo ikke nitritt, det står jo 0.
det er akkurat som om du skule kjøpt en bil uten motor og dekk,for du ikke hadde penger til det akkurat da..det er jo ingen vitsi.du kommer ingen vei..
Sanne!!!:
akvariet er jo ike nytt! det er to år gammelt, som skrevet!
fisken merker vel ikke hvordan grusen er? den skal jo bare
svømme rundt i vannet.. trodde det var noe vi menneskene
bestemte selv.. hva vi selv likte best??
jo, corydorasene driver å sniffer borti røttene på plantene
mine heele dagen.. jeg tror det er dem. malawiene er bare
snille

det er jo ikke MIN feil at rødmunnstetraene dør ???
herregud :S, jeg håper jeg ikke gjør noe feil ??? ? men
malawiene og corydorasene passer bra sammen!


dette er første gangen jeg bruker akvaforum.. bare sjekk
profilen, jeg har bare skrevet 1 post
og hvis det er slik det skal være
at dere driver med personangrep
så blir jeg lei meg
du hadde ikke skrevet at akvariet var to år gammelt da jeg skrev mitt inlegg. og å påstå at jeg driver personangrep når jeg skrev et saklig inlegg er bare tøv, selv om du er 15 år. at du ikke er enig med hva jeg og eventuellt andre sier, betyr ikke at vi angriper deg.

og faktisk, fisken merker forskjell på grus og sand, da coryer IKKE svømmer rundt, de roter rundt på bunn. og ja de sniffer runt på røtter. malawi er grøntspisere, uansett hvor snille de er :p og uansett hva du mener, så skal malawi og coryer ha forskjellig vannverdier.

Sanne
du hadde ikke skrevet at akvariet var to år gammelt da jeg skrev mitt inlegg. og å påstå at jeg driver personangrep når jeg skrev et saklig inlegg er bare tøv, selv om du er 15 år. at du ikke er enig med hva jeg og eventuellt andre sier, betyr ikke at vi angriper deg. og faktisk, fisken merker forskjell på grus og sand, da coryer IKKE svømmer rundt, de roter rundt på bunn. og ja de sniffer runt på røtter. malawi er grøntspisere, uansett hvor snille de er :p og uansett hva du mener, så skal malawi og coryer ha forskjellig vannverdier.



så jeg skal bare skifte til vanlig sand da? sand er jo gratis så det kan jeg gjøre.

forskjellig vannverdi? hva?
Vann er jo vann.. hva er forskjellen liksom ?
så det er malawien som spiser plantene mine? så jeg skal ikke straffe coryene mere?
tror du må sette deg litt inn i va fiskene sine verdier skal være...
her kan du skrive inn fiske sorten så får du hvite litt mer om fiskene dine..
At dere gidder!

Les hva han/hun skriver: "...så det er malawien som spiser plantene mine? så jeg skal ikke straffe coryene mere?"

Og resten av innleggene...



Hva?

Jeg brukte å ta coryene ut av akvariet og sette dem i noen glass og ha dem i skapet så de ikke får lys.
Jeg foreslår at du leser endel av det som står under fanen Artikler øverst på siden. Der finner du mye nyttig informasjon for nybegynnere. Det blir neppe noe "fiskeeventyr" uten mer kunnskap. Dessuten, jeg håper du ikke mener det bokstavelig når du skriver om straff av coryer? Du kan ikke oppdra fisk til å endre sin normale adferd. Du kan hindre dem i det ved å gi dem andre livsbetigelser enn det de trenger, som for eks. grus til coryer, men de har det ikke godt om du gjør det.
Hvis du henter sand i naturen, må du skylle den godt, og da mener jeg godt. Henter du i ferskvann, bør du i tillegg koke den.
Vann er ikke bare vann. Saltvann, ferskvann, hardt, bløtt, surt, alkalisk. Selv surt vann er ikke bare surt vann, det kan være litt surt eller veldig surt. Alt dette har avgjørende betydning for hvordan fiskene dine har det og om de kommer til å leve og eventuelt yngle i akvariet ditt. Altså trenger du både kunnskap og riktig utstyr, bl.a. filter (som mange her kaller pumpe, men det er fordi det pumper vann gjennom en beholder med filtreringsmasse). Les om det også. Lykke til.
Inaktiv bruker
eventyrfisk
Hva? Jeg brukte å ta coryene ut av akvariet og sette dem i noen glass og ha dem i skapet så de ikke får lys.


Dette kan du ikke mene seriøst...? Straffer du fiskene med å sette dem i et glass?! Jeg tror du må sette deg ned å lese litt om hobbyen din...

Et annet tips er å høre på tipsene du får her inne... Og ikke svare med at (feks.) "vann er vann liksom!"

Hum. Jeg henviser deg [URL=http://www.google.no/search?hl=no&q=spykiske+lidelser+%2B+misshandling&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=]Til denne nyttige siden[/URL]

Hvis det er virkelig slik at du setter coryer i et mørkt skap og tror de vil lære av noe slikt, tror jeg du har et problem. For å opplyse deg om det, så er ikke mishandling lov, uansett om det er en fisk eller hund.
eventyrfisk
Hva? Jeg brukte å ta coryene ut av akvariet og sette dem i noen glass og ha dem i skapet så de ikke får lys.




si at du kødder a?


tror nok det er din feil om rødmunntetraene dør, hvis de lever fint i butikken...
når du ikke har pumpe så er det rart ikke andre fisker har strøket med. og hvis du leser om rødmunn tetra istedet for å bare kjøpe noen fisker som ser fine ut, så hadde du sett at er er veldig ømfintlige mot dårlige vannverdier
Må jo bare være tull :)
Hehe, det her må jo bare være noen som tuller kan umulig være sant putter fisken i glass på ett mørkt sted for å straffe dem hehe kanskje det man skulle ha gjort med pestsneglene så hadde dem lært tenker jeg...

hadde nok fått en kampfisk til å slutte å nappe en guppy! :P

Stenger tråden da dette virker som et forumtroll er til stede.

Hvis dette ikke er tilfellet så kan trådstarter ta kontakt med moderatorstaben og få tråden åpnet igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap