Når jeg synger kommer fiskene ''mot'' meg !?!

Inaktiv bruker
Hei, jeg synger jo endel men det jeg har lakt merke til er at når jeg synger kommer fiskene mot meg. Jeg stilte meg mot akvariet åsså sang jeg da kom de rett mot meg, det bruker de aldri å gjøre sånn ellers. Dette begynner å frike meg ut. Alle fiskene, alle 8guppyne og den ene slørhalen

Det er litt sykt egentlig, Hvorfor gjør de det?
Hvis du prøver å mime uten å lage lyd, får du i hvert fall greie på om det er synsinntrykket eller lyden de reagerer på.
min samboer spiller kornett og han pleier å sitte på akvarierommet å spille en del og da kommer discusene og elefantfiskenne fram til ham =)

kanskje de liker musikk, fisker er jo ikke døve
Inaktiv bruker
katie_Discus&L200
min samboer spiller kornett og han pleier å sitte på akvarierommet å spille en del og da kommer discusene og elefantfiskenne fram til ham =) kanskje de liker musikk, fisker er jo ikke døve ;)

Det er det som er det beste at fisker ikke er døve ^^
I denne boken står det om hvordan fisk viser at de "hører" forskjell på forskjellig typer musikk: Fiskenes ukjente liv

Ganske interessant bok for dem som er nysgjerrig på fiskeadferd
Fiskene dine hører godt!
Forklaringen er nok den at fiskene kan merke trykkbølgene som oppstår når du synger - de går fra stemmebåndene dine, gjennom luften, og overføres til vannet i akvariet...

Jeg tror forklaringen er omtrent denne:
Fiskene hører deg bedre enn du tror.. Kanskje synger du ganske høyt, eller fiskene hører ganske godt? Eller du tramper takten?

Fisk har noe som kalles sidelinjeorganet, og det er et organ som ligger innenfor den stripen som hos de fleste fisk går langs midten på langs av kroppen. Her er det mange sanseceller som oppfatter endringer i bevegelsen i vannet. Endringer i vannets bevegelse skaper trykkforskjeller, og dette er viktig for fiskene når de skal unngå fare, og navigere seg smart i strøm. Når du ser en hel stim snu omtrent samtidig, så skyldes dette at fiskene "føler" hverandres bevegelser via sidelinjeorganet.

Et godt råd hvis man fisker i elv er å være forsiktig når man tråkker på mange steiner som ligger i vannet eller ved elvekanten. Fiskene oppfatter lydene...

Kanskje du kan eksperimentere med hvor lavt du kan synge - og måle dette med en desibelmåler? Jeg har noen Malawi - og de virker minst like interessert i verden utenfor akvariet som den verdenen under vann...

Jeg lærte fiskene mine at det var mat når jeg laget en klikkelyd . Det gikk relativt kjappt, bare noen dager .
Så hvis jeg lager klikkelyd uten å gi de mat blir de helt ville

Vet ikke hvor mye sant det er at gullfisk bare har 3 sek hukommelse.
Inaktiv bruker
SvenneE
Jeg lærte fiskene mine at det var mat når jeg laget en klikkelyd :). Det gikk relativt kjappt, bare noen dager ;). Så hvis jeg lager klikkelyd uten å gi de mat blir de helt ville;) Vet ikke hvor mye sant det er at gullfisk bare har 3 sek hukommelse.

Haha, jeg driver på med klikketrening med hundene. Ganske genialt. SSDet må jeg begynne med
Mine fisker kommer når jeg trommer på glasset med fingrene, så noe reagerer de på
SvenneE
Jeg lærte fiskene mine at det var mat når jeg laget en klikkelyd :). Det gikk relativt kjappt, bare noen dager ;). Så hvis jeg lager klikkelyd uten å gi de mat blir de helt ville;) Vet ikke hvor mye sant det er at gullfisk bare har 3 sek hukommelse.
De testet hukommelsen til gullfisk på mythbusters, om jeg ikke husker feil. Husket fiskene i hvertfall 4 måneder, kanskje de husker lengre enn dette også.
AquaRonja
Haha, jeg driver på med klikketrening med hundene. Ganske genialt. SSDet må jeg begynne med :D

Klikkertrening er virkelig genialt, ja! Og det fungerer på alle vesener, bare de har ryggrad (sentralnervesystem). Så klikk i vei til fiskene dine. Bare ett lite tips; det er mye lettere å bruke ett lite lysglimt enn en klikke-lyd når man trener fisker.
Birk L
[QUOTE=SvenneE]Jeg lærte fiskene mine at det var mat når jeg laget en klikkelyd :). Det gikk relativt kjappt, bare noen dager ;). Så hvis jeg lager klikkelyd uten å gi de mat blir de helt ville;) Vet ikke hvor mye sant det er at gullfisk bare har 3 sek hukommelse.
De testet hukommelsen til gullfisk på mythbusters, om jeg ikke husker feil. Husket fiskene i hvertfall 4 måneder, kanskje de husker lengre enn dette også.

oi, trodde jeg hadde sett nesten alle episodene, håper jeg får sett den en gang
Inaktiv bruker
HvemErJeg?
[QUOTE=AquaRonja]Haha, jeg driver på med klikketrening med hundene. Ganske genialt. SSDet må jeg begynne med :D

Klikkertrening er virkelig genialt, ja! Og det fungerer på alle vesener, bare de har ryggrad (sentralnervesystem). Så klikk i vei til fiskene dine. Bare ett lite tips; det er mye lettere å bruke ett lite lysglimt enn en klikke-lyd når man trener fisker.

Ganske genialt egentlig. Har drevet med klikketrening i mange år. Først starta jeg på kaninene og hamstrene. (Men det var sånn lyd jeg lager i munnen som ikke er så skarp) Så fortsetta jeg på hundene og kattene.
Og nå har fiskene begynnt å dra mot overflaten når jeg klikker

Klikketrening
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap