Hjeeelp! sanden min er helt grønn på overflaten !
Hei, alle akvarier har jo som alltids litt alger, spesielt småflekker på glasset osv, men nå som jeg flyttet 120 L akvariet mitt fra kjelleren og opp i stua så har den lyse finsanden mitt fått et grønt algebelegg på så å si heeele overflaten :S
den eneste plassen det ikke er grønt er under steinene og under der kokosnøttene mine står,
i tillegg går platyene mine og spiser på disse algene på bunnen og blir smellfeite, Hva skal jeg gjøre ??
Veldig Takknemlig for alle svar
den eneste plassen det ikke er grønt er under steinene og under der kokosnøttene mine står,
i tillegg går platyene mine og spiser på disse algene på bunnen og blir smellfeite, Hva skal jeg gjøre ??
Veldig Takknemlig for alle svar
Postet 10.06.10 kl 23:45
Postet 10.06.10 kl 23:50
Jeg har også fått et slikt algeangrep nå, og skylder på solen og feilt forhold mellom PO4 og NO3...
men du Mona spør om antall cm sandlag, og da blir jeg litt nysgjerrig.
Hva er sammenhengen der?
Jeg fikk nemlig "algeangrepet" rett etter at jeg fylte på ny sand, og kortet inn på antall timer med varmekabler nå som været er varmere.
Ligger årsaken der?
men du Mona spør om antall cm sandlag, og da blir jeg litt nysgjerrig.
Hva er sammenhengen der?
Jeg fikk nemlig "algeangrepet" rett etter at jeg fylte på ny sand, og kortet inn på antall timer med varmekabler nå som været er varmere.
Ligger årsaken der?
Postet 11.06.10 kl 00:09
Postet 11.06.10 kl 21:26
Postet 11.06.10 kl 21:43
Har også to kar med mye alger, på stein og sand. I det ene er det et vakkert skinnende fløyelsaktig teppe. Det er vel egentlig ikke et biologisk problem så lenge ikke plantene dekkes og kveles. Flere vannbytter hjelper ofte. Kanskje mindre for? Bedre filter? Men det er ikke noe å få panikk for iallefall. Hvis du vil ha dem vekk, sørg for god vannkvalitet og eksperimenter litt med lys.. og temp om du kan..
Postet 11.06.10 kl 22:02
Postet 11.06.10 kl 22:10
Du er helt sikker på at du valgte den grovkornede av de to sand-typene de har på Biltema...? Er det valgt feil sand og den finkornede er brukt, blir dette som en kompakt "kake" på bunnen av akvariet der anaerobe forhold oppstår pga null sirkulasjon eller oksygen trenger gjennom. Dette er ypperlige levekår for BGA.
Postet 11.06.10 kl 22:17
Postet 11.06.10 kl 22:19
Det var jo ikke så veldig høy nitrat verdi. Fosfat kan også ha noe å si..
Jeg har bare et kar der det aldri har vært alger, noen gang ( utenom det med alle sneglene da ). Det er 60 x 30 x 35 cm og har to 7 watt lysrør. En hvit og en for plantevekst, 12 timer per dag. Akvariet får også litt dagslys hver dag. Pumpen har UV filter innebygget.
Typen belysning har jo også noe å si, i tilegg til lengden. Kraftige vekstlys, sammen med næringstoffer gir også fort alger.
Jeg har bare et kar der det aldri har vært alger, noen gang ( utenom det med alle sneglene da ). Det er 60 x 30 x 35 cm og har to 7 watt lysrør. En hvit og en for plantevekst, 12 timer per dag. Akvariet får også litt dagslys hver dag. Pumpen har UV filter innebygget.
Typen belysning har jo også noe å si, i tilegg til lengden. Kraftige vekstlys, sammen med næringstoffer gir også fort alger.
Postet 11.06.10 kl 22:38
Må bare si en ting, hos meg, når det har blomstret opp, har tykkelsen på bunnsubstratet ingenting å si. Det er ingen forskjell på algevekst på substratet om det er 10 cm eller 0,5 cm tykt. På finkornet sand og glatte flater som stein og glass sprer algene seg lettere enn på grov grus. Jeg har ikke observert at "underliggende" anaerobe forhold har stimulert algevekst... Men det kan jo allikevel være tilfellet.
Har også sett at blågrønnalgene liker seg godt der strømmen fra pumpa treffer glasset. ( I motsetning til hva du kan lese her, at de liker seg best i stillestående vann. ) De liker seg best der det er mest næring.
Har også sett at blågrønnalgene liker seg godt der strømmen fra pumpa treffer glasset. ( I motsetning til hva du kan lese her, at de liker seg best i stillestående vann. ) De liker seg best der det er mest næring.
Postet 11.06.10 kl 23:01
Biltemasand
sikker på at du ikke har fått feil sand,den som inne holder oliven?kan virke sånn i allefall
Postet 13.06.10 kl 00:14
StigSJeg har ikke observert at "underliggende" anaerobe forhold har stimulert algevekst...
Men nå er jo ikke BGA noen alge egentlig, så det er ikke normal algevekst jeg snakket om. Det er en bakterie, og sprer seg på andre vilkår enn vanlige grønne alger. Denne bakterien trives ofte der sirkulasjonen er svært lav, eller det er dårlig med vannbevegelse, fordi den ikke fester seg til underlaget men ligger som et løst "flak" oppå.
Bakterietypen heter cyano, og denne lever i symbiose med en alge som driver fotosyntese for den, derav får den grønnfargen.
Du sier at du får BGA der vannet fra filteret treffer glasset, og det får meg til å undres på om du i det hele tatt HAR denne BlåGrønne algen. Mulig det er noe annet?
Postet 13.06.10 kl 00:43
Mine alger er ikke BGA, men alger av et slag.
Det består ikke av flak slik du beskriver Mona, så da trekker jeg den konklusjonen.
I mitt kar ser det ut til at hvert enkelt sandkorn blir grønt. Det skjer både på overflaten av sanden, men også på sanden som ligger mot glasset (altså ikke bare på toppen, men også nedover i sandlagene, så lenge de er synlig)
Det består ikke av flak slik du beskriver Mona, så da trekker jeg den konklusjonen.
I mitt kar ser det ut til at hvert enkelt sandkorn blir grønt. Det skjer både på overflaten av sanden, men også på sanden som ligger mot glasset (altså ikke bare på toppen, men også nedover i sandlagene, så lenge de er synlig)
Postet 13.06.10 kl 01:20
mona o[QUOTE=StigS] Jeg har ikke observert at "underliggende" anaerobe forhold har stimulert algevekst...
Men nå er jo ikke BGA noen alge egentlig, så det er ikke normal algevekst jeg snakket om. Det er en bakterie, og sprer seg på andre vilkår enn vanlige grønne alger. Denne bakterien trives ofte der sirkulasjonen er svært lav, eller det er dårlig med vannbevegelse, fordi den ikke fester seg til underlaget men ligger som et løst "flak" oppå.
Bakterietypen heter cyano, og denne lever i symbiose med en alge som driver fotosyntese for den, derav får den grønnfargen.
Du sier at du får BGA der vannet fra filteret treffer glasset, og det får meg til å undres på om du i det hele tatt HAR denne BlåGrønne algen. Mulig det er noe annet?
Ja, akkurat det tror jeg jeg lærte litt om da jeg utdannet meg til biolog. Men du har rett de sitter veldig løst. Og jeg vil fortsatt hevde at sirkulasjonen er underordnet, næringstilgangen er det vesentlige. Derfor blomstrer de opp der det er sirkulasjon, der får de best tilgang på næring... Men ok, om det er veldig kraftig strøm vil de ikke klare å sette seg der.
Postet 13.06.10 kl 07:03