Noen spørsmål om Gold nugget L177

Hei.
Kan bare ta litt hurtig info kjapt, er et kar på 70L, der har vi 3 slørhaler, 2 ganske vanlig sugemaller (vet ikke navnet) og en Gold nugget.
"Golden" (som vi kaller han) har til nå klart seg i en måneds tid, siden var da vi kjøpte han.
Men så har jeg lest en del i etter tid på denne rasen, over at de kan være svært vanskelig å holde i live :/, noe som er kjipt, siden jeg digger denne fisken.
Men så har jeg noen spørsmål om som jeg håpet noen som kan dette kunne svare på, hva slaks mat skal den ha? bare kom med tips .
De andre sugemallene får jo noen små brune synketabelletter, men disse rusher jo slørhalene i full fart for å spise av, men som regel jager den største sugemallene dem bort og ligger å sutter på den, men vår kjære golden har jeg nesten aldri sett spise på disse, han ligger som regel å gjemmer seg inni huset sitt, og suger seg rundt på et par vegger. Er dette noe som kan bli et problem? er det noe mat jeg kan gi den så bare den vil spise?
Også en annen ting, vi kjøper snart et 200 liter akvarium, men jeg er litt redd for å flytte på Golden, klarer den fisken jeg alene? for det jeg tenkte er at vi kunne beholde han i 70 literen så han slipper å flytte, å bare flytte de andre? hvordan høres dette ut tror dere?

Også en ting til, hvor mye oksygen trenger disse fiskene? har en utvendig pumpe nå, og det virker som til tider blåser det ut masse små bobler, er dette luft? eller bør jeg koble til luft "astronauten" vår igjen? ( en figur som hopper i vannet, og har luft slange som gir luft hele veien)..
Pumpen er denne :
http://www.aquariumguys.com/fluval-205-canister-filter.html

Tusen hjertelig for svar, er veldig ute etter at vår lille Golden skal holde seg i livet lenge!
EDIT: vannet er vell ganske stabilt på 26 grader, og vannet blir ofte gjort rent og riktig ph og gh blir tilsatt hver gang.
EDIT 2: Ser jo det står masse grønnsaker den skal ha? er dette vanlig menneske grønnsaker vi snakker om? eller sånt tør greie fra dyrebutikken?
og vist det er vanlig som vi mennesker spiser, hvor stor bit av eks. gulrot,søtpotet,agurk osv. skal den ha? veldig små biter? eller hva?
Golden nuggets bør ha 300 liter eller mer, så 70 blir litt lite. En av grunnene til dette, er at de eter alge-/bakteriefilm fra overflater i akvariet, og i en 70-liter er det ikke så store overflater at det gjør noe.

Prøv å gi den en centimetertykk skive med squash som du skreller og stikker en skje igjennom slik at den synker.

Disse fiskene trenger mye oksygen, da de lever i hurtigstrømmende vann i naturen. Luftboblene har lite å si for oksygenopptaket i vannet, det som er viktig er at hele overflaten er i bevegelse.
Tror du det går med 200-250? For blir nytt akvarium etter sommeren, men vi går nok ikke etter større en mellom 200-250 liter kar altså.
Og disse grønnsakene er jo greit nok ja, får prøve å gi han noe av det, ser bare litt for meg at de forbanna slørhalene vil spise opp den maten også på null koma niks, etter som de psycho fiskene spiser alt som er mulig å spises og litt til!.
Men det med ogsygenen, altså er jo en invendig pumpe og en utvendig pumpe som er i karet nå, så det er jo bevegelse i toppen av vannflaten, du ser vannet beveger seg litt, men jeg bør kanskje sette nedi denne astronaut greia som gir luft hele tiden igjen?
Glem sånne boble-greier.
Du trenger god bevegelse i overflatevannet, i vannspeilet. Det er der vannet opptar oksygen fra luften. Jo mer bevegelse det er i vannspeilet, jo mer oksygen klarer vannet å ta opp. Disse greiene som pøser luftbobler i vannet har ingenting å si. Du kan ikke SE oksygenet i vannet, for det viktige oksygenet er oppløst i vannet.
Så det skal plaske bra i overflaten for å få oksygenrikt vann. Du bør flytte utblåset på filterpumpen opp til akkurat rett under vannflaten og rette det litt på skrå oppover. Da skulle det bølge bra i vannspeilet.

Golden Nugget blir en svær rugg med årene... Men jeg regner med at den du kjøpte er ganske liten enda, da de som selges ofte er nærmest for yngel å regne, så foreløbig går det nok greit å ha den i en 250 liter.
Men har du lest profilen på denne arten? Den blir ganske territoriell med alderen. Foreløbig er din sannsynligvis for liten til å være kjønnsmoden, så den har nok ikke vist noen slik atferd enda. Men de andre mallene du nevner at du har, kan med tiden bli et problem, spesielt om den du har viser seg å være en hann. Hunner kan kanskje bli litt "mildere". ( og nei, du kan ikke se forskjell på kjønn nå og muligens ikke senere heller)

Hvis du vil unngå at slørhalene spiser all maten, så fôrer du om natten etter at lyset er slukket over akvariet. Helst skal det være mørkt i rommet også, for at slørhalene skal gå til hvile for natten. Maller er nattaktive, det er ikke slørhaler, så om natten får mallene ha maten i fred.
Et godt tips er derfor at du skal fôre med tabletter og grønnsaker som det siste du gjør før du legger deg, når alt er mørkt og avslått.
Takker meget for svar .
Så får vi bare prøve, selv om slørhalene er noen luringer uansett!
Men akvari byr på store utfordringer for starters må jeg si, men litt artig er det jo også. Kjekt at man har sider som dette som har folk som kan være med å hjelpe starten litt lettere i alle fall .
De blir iltre ja. Jeg har tre L18, og den største har bikket 12 cm i lengde. Han (gjetter jeg) har blitt så aggressiv i det siste at jeg nesten bekymrer meg litt for at 840 liter skal være for smått. :S
Å tilføre luft via slange og finporet stein gir oksygenrikt vann.

De fleste L-maller krever oksygenrikt vann. Jeg bruker alltid mye tilførsel av luft i mine L-mallekar, jo høyere temperatur jo mer luft inn i vannet, både fra filterutløp, diffuser og luftestein.

mona o
Glem sånne boble-greier. Disse greiene som pøser luftbobler i vannet har ingenting å si.

Dette er direkte feil.

I alle vannprosjekt som har behov for tilførsel av oksygen, (Akvarier, oppdrettsanlegg eller det være seg kommunale vannverk) er det en prosess som går igjen, nemlig luftbobler. Her finnes det flere metoder. Mest vanlig er brusesteiner, perforerte slanger eller rør og disse fås i mange varianter. Det siste på markedet er små gummislanger med bitte små hull, disse er så tette at vann ikke kommer inn, men når luft kjøres inn kommer det bitte små bobler ut!

Felles for alle er, at jo mindre hull, jo bedre effekt.
Oksygen er veldig tungt oppløselig i vann. Når luftboblene stiger mot overflaten spaltes oksygenet inn i vannet, samtidig tar det opp uønskede gasser som blir luftet ut på overflaten.

Kampfisk
Luftboblene har lite å si for oksygenopptaket i vannet, det som er viktig er at hele overflaten er i bevegelse.

Det nest beste er sirkulasjon i overflaten. Oksygenet blir også her blandet inn, men det går mye senere.

Ulik fisk har ulikt behov for mengde oksygen i vannet. Planter liker ikke for mye lufttilførsel, imidlertid er luftboblestrømmen lett å regulere slik at for mye oksygen unngås.

- Tore -

Jeg har ofte hørt et argument i akvariemiljøer om at det samlede overflatearealet til boblene er for smått til å tillate noen betydelig gassutveksling. Dette syns jeg høres plausibelt ut.

På den annen side beveger boblene seg gjennom vannet, og sirkulasjonen i det vannet som er i kontakt med boblene bør jo derfor være god, relativt til boblene. Så jeg skal ikke påstå at du tar feil.

Dessverre har jeg ikke lest om noen kontrollerte eksperimenter som sier noe om hva som gir størst gassutveksling, verken den ene eller den andre veien.
Jeg står fast på mitt.
Når vi snakker om L-maller som kommer fra elver med stryk og hurtig strøm og ekstremt oksygenrikt vann, så er en luftestein altfor pinglete, jo. Jeg vil påstå at en luftestein, med den minimale bevegelsen den skaper i vannet, har så godt som ingenting å si for L-mallers trivsel og deres behov for oksygenrikt strømmende vann!

Skal det monne så det har noen betydning, så er det plasking og strømming i overflaten og veldig god filtersirkulasjon som har betydning.
Luftestein er utrolig effektivt. Eg har testet effekten flere ganger, og det er ingen tvil hos meg.

En pumpe som har begynt å levere dårlig fører etter kort tid (hos meg) til at enkelte fisker henger i overflaten.

Eg har flere ganger stoppet pumpen i rundt et døgn, og kjørt kun en liten luftestein. Selv om krusningene som skapes da er mindre enn det den delvis tette pumpen skapte er det ikke en eneste fisk som henger i overflaten.

Hvorfor det er slik vet eg ikke helt, men en teori eg har er at en vanlig pumpe ikke henter oksygen utenfra karet, mens en luftpumpe tilfører ny oksygen inn i karet. Selv om et kar med heldekkende topp ikke er 100 % tett, er eg overbevist om at løsningen ligger her.

Det finnes flest "Golden nuggets" i sterkt strømmende, grunnt vann, så de er helt klart tilpasset sterke strømninger. Grunnen til at de fleste lever i slike omgivelser er at i mer rolig vann blir bunnen dekket av sedimenter, og det passer ikke algeelskende fisker.
Men disse fiskene trenger ikke storm i karene våre; de trenger oksygen.

Eg har selv 13 stk. Baryancistrus sp. L177 (cirka 12-18 cm TL), og det uten mye krusninger i vannoverflaten. Vannspeilet blir i hvert fall aldri brutt av pumpene. Men eg kjører i tillegg luftpumpe med slike luftesteiner.

Etter egenerfaring og erfarne L-mallefolks råd er det helt uaktuelt for meg å kjøre uten luftestein. En ekstra bonus er at det er ekstrasikring

mona o
Jeg står fast på mitt. Når vi snakker om L-maller som kommer fra elver med stryk og hurtig strøm og ekstremt oksygenrikt vann, så [I]er[/I] en luftestein altfor pinglete, jo. Jeg vil påstå at en luftestein, med den [I]minimale[/I] bevegelsen den skaper i vannet, har så godt som ingenting å si for L-mallers trivsel og deres behov for oksygenrikt strømmende vann!

Jo da, du er i din fulle rett til å mene hva du vil. Vil råde deg til å lese litt aquakultur før du uttaler deg. Uansett hvor du søker informasjon, vil du ikke finne noe sted at sitat: slike boblegreier har ingen ting å si, sitat slutt.

Det er ikke bare i akvarier det er behov for mer oksygen. Det samme gjelder i oppdrettsnæringen og i kommunale vannverk. Hva bruker disse? jo luftbobler- masse luftbobler. Tar du en tur på bibiloteket finner du relevant littratur.
Finner du noe faglittratur som kan dokumentere at disse så omtalte luftboblene ikke tilføret noe som helst oksygen, ja da vil jeg gjerne se det.

Og disse L- mallene som kommer fra elver med masse stryk og hurtig strøm , ja skal du oppfylle oksygenbehovet til disse, ja da bør du absolutt bruke luftbobler, da disse sikrer et oksygenrikt vann.

- Tore-
Hva eksakt mener dere med luftsteiner?
Jeg ser for meg i hode mitt disse vanlige pynte tingene som Ånd i lampe, skattekiste,steiner,hoppende figurer som har en tynn liten luft slange til seg, og blir drevet av en slik liten boks som ligger å durer og vibrer på gulvet og lager luft, også kommer det bobler ut av slangen da.
Men dette er kanskje feil?
Og hva bør jeg ha for å få nok luft i et 230L akvarium?(gjerne link til et produkt)
Har ikke fått det karet enda, men får tak i et snart.
EDIT: Noen som vet hvordan L177 reagerer på å flytte til ny tank? i og med har hørt dem er så sensitive. Vil jo ha han over fra 70L til 230L tanken, men litt skummelt om risikerer at han blir for stresset og dør. Har jo veldig lyst å få holdt liv i Golden vår en stund!
Takk for svar.
Thomas K
Hva eksakt mener dere med luftsteiner? Jeg ser for meg i hode mitt disse vanlige pynte tingene som Ånd i lampe, skattekiste,steiner,hoppende figurer som har en tynn liten luft slange til seg, og blir drevet av en slik liten boks som ligger å durer og vibrer på gulvet og lager luft, også kommer det bobler ut av slangen da.

Nesten. Du bytter ut pyntetingen med en liten spesiallaget dings (f.eks. laget av porøs stein, tre eller kunststoff) som gir hundrevis av bittesmå bobler pr. sekund i stedet for én stor boble pr. sekund. Mye mer effektivt både for gassutveksling og for å få bevegelse i vannet.

Thomas K
EDIT: Noen som vet hvordan L177 reagerer på å flytte til ny tank? i og med har hørt dem er så sensitive. Vil jo ha han over fra 70L til 230L tanken, men litt skummelt om risikerer at han blir for stresset og dør.

Sørg for at pH og temperatur er lik i begge akvariene (og at filteret/filtrene i det "nye" akvariet er innkjørt, selvfølgelig). Fang fisken og lemp den over (hvis den gjemmer seg i en hule, er det bare å flytte hele hula). Fisken blir nok endel stresset i noen timer eller et par døgn, men bare det nye akvariet er tilrettelagt for L177, skal den nok finne seg til rette ganske fort.
Donald
Eg har selv 13 stk. Baryancistrus sp. L177 (cirka 12-18 cm TL), og det uten mye krusninger i vannoverflaten. Vannspeilet blir i hvert fall aldri brutt av pumpene. Men eg kjører i tillegg luftpumpe med [URLBLOCK1] luftesteiner.

Luftesteiner er uhyre effektivt til å fjerne overflatehinne, og som vi vet vil en overflatehinne ofte dannes på stillestående vannspeil. Du sier at vannspeilet aldri blir brutt av pumpene hos deg. Vel, der har du årsaken til at du må bruke luftestein. Dette fordi luftestein-boblene er det eneste som gir overflaten i ditt kar bevegelse, derfor merker du så stor forskjell med/uten luftestein.
Det er i overflaten gassutvekslingen skjer, CO² luftes ut og oksygen inn.

Hadde du ordnet det slik at det var god rørelse og bevegelse i vannspeilet fra filterne, kunne du kuttet ut luftesteiner og luftpumper.
Bruk av luftpumper og luftbobler gir støy, og lyden av bobling kan jeg spare meg for iallefall :p Det finnes andre måter å gi vannet nok oksygen.

Aller best oksygenmeting får man ved at vann faller gjennom luft et stykke før det går ned i akvariet igjen. På sin ferd gjennom luft, drar vannet med seg masse oksygen ned i vannmassene. Det trenger ikke være mer enn et fall på noen få cm. Hang-on filtere er flotte til det. Men de er ofte små.
Utvendige filtere: man kan sette utstrålerøret fra det utvendige filteret slik at hullene i det er akkurat noen mm over vannflaten, og så peker det vannrett bortover men er ørliten drei på skrå ned. Da fyker vannet gjennom luft, og når det lander pisker det opp vannflaten så det blir god oksygenmetning av vannet som tilføres

Og til Mountain lenger opp.... så du råder folk til å gå på biblioteket og lese faglitteratur i akvakultur før de svarer på Akvaforum...??!? Jasså. Vel, det gidder jeg ikke.
Jeg tok et enkelt søk på google. Og det er ikke bare glorifisering av tilførsel av luftbobler der heller.

http://www.oxyvision.no/index.php?nShow=21

"Diffusjon av luft for å øke oksygeninnholdet i mærene har i akutte tilfeller vært brukt for å unngå dødelighet. Problemet med å tilføre luft er imidlertid at en også tilfører nitrogen. Bruk av luft kan føre til gassblæresyke og dødelighet, og problemet er økende med trykk/dybde. "

"Bruk av luft (store bobler, ikke diffuserte) kan være en effektiv måte å bevege vann vertikalt slik at en får opp dypvann inn i mærene. Dette har kanskje størst effekt på temperatur, og kanskje negativ innvirkning på oksygen da dypvannet ofte er undermettet. Samlet sett kan det være positivt ved at fisken får redusert metabolisme og oksygenforbruk gjennom lavere vanntemperatur. "

NB! Vi har hver vår mening om saken, Mountain og jeg gidder ikke krangle om det. Vi gir oss her.
Jeg mener det finnes mange og mer effektive måter å tilføre vannet oksygen på. Men bruken av luftpumpe og brusestein i akvarium henger vel igjen fra gullfiskbollenes dager og gamle myter, samt at det er en veldig enkel, og billig, hurtig løsning å få overflatevannet til å brytes hvis ikke filteret er kraftig nok eller ikke kan stilles inn riktig.
Mona O.

Du tok bare et enkelt søk på google og der fant du en aktuell (etter din mening) sak å linke til: oksygeninnhold i mærer er i perioder så lavt at det begrenser tilvekst og forutnyttelse! Dette er ikke relevant. Hele den artikkelen du linker til og refererer fra, gjelder oppdrett av matfisk og det attpåtil i mærer i sjøen! Hovedformålet med å tilsette oksygen her er å øke fiskens appetitt i vanskelige mnd. slik at fôropptaket skaper best mulig fôrfaktor og bedriften tjener mest mulig penger!

Hele artikkelen samt ditt referat, ligger så langt bort fra vår akvariske virkelighet som det går ann å komme!

Dersom du skulle linket til noe, burde det vel vært denne du linket til? Denne står på den samme siden som du linket til og omtaler luftdiffusor/ brusestein.

NB! Luftdiffusoren det vises til i linken er produsert for tilsettelse av oksygen til oppdrettsanlegg. De vi bruker i våre akvarier er basert på vanlig luft, men prinsippet er det samme.

- Tore -
SÅÅÅÅEEEEE, tråden min tar på god vei til å bare forvirre en ny starter her altså ( meg selv)...
Thomas K
SÅÅÅÅEEEEE, tråden min tar på god vei til å bare forvirre en ny starter her altså ( meg selv)...

Ja, hehe, det er det vi er for, skjønner du Neida, jeg tullet litt nå. Men til saken:

Du bør selv ta en sjefsvurdering om du syns det er nødvendig med ekstra brusestein. Jeg mener altså det ikke er det så lenge filteret ditt er kraftig nok for L-mallene og mulig å innstille slik at du får den ovenfornevnte overflatebevegelsen i vannspeilet. Men andre mener det har sin misjon og finner god nytte i det. Du kan jo starte med en luftpumpe og en brusestein, bruke den en stund og se hva du syns. Senere, når du blir litt mer erfaren osv, så vil du se at enten velger du den bort, eller så fortsetter du å bruke den som en fast følgesvenn (jeg syns de bråker for mye, den putringen og boblingen går meg på nervene)
Uansett, det er aldri feil å ha en luftpumpe med brusestein liggende på lur. Du vet aldri når du får bruk for det, og ofte trenger man raskt noe slikt (f.eks. klekking av egg, oppbevaring av syk fisk i eget "hospital" osv).
Du kan altså ikke trå feil ved å skaffe deg luftpumpeutstyr.
By the way;
mens vi er inne på det: jeg kan varmt anbefale Schego luftpumper! De er de mest stillegående på markedet som jeg har vært borti. Kvalitet som varer.
Bestiller du Schego på nett, husk å kjøpe luftslange (4/6 mm) og brusestein i tillegg. (brusestein/luftestein er bare ulike navn på samme sak)

L-maller skiter og forsøpler mye, så dersom dette er fisker du har lyst å fortsette med (og kanskje øke antallet av) bør du kanskje vurdere utvendig filteropplegg (hvis du ikke allerede har det?).

L177 er en nydelig malle, det er helt sikkert!
Ble til slutt kjøp av et brukt Cayman 230 liter med bord.
Å der følger det med en utvendig pumpe, har også en helt ny Fluval 205 utvendig pumpe, som skal brukes til karet (er nok litt for lite) men på veggen av akvariet er det en rimlig STOR (mener jeg:P) innvendig pumpe også som følget med, så regner med jeg har nok pumper til å holde det rent .
Å så får jeg nesten vurdere en slik stein ja, vet jo ikke hvor mye bevegelse jeg får i vann skorpen på det nye akvariet.
Man kan vell se den pumpen på det første bilde nedforbi inntil veggen.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Fikk alt dette for prisen av 3000, som jeg føler i alle fall at burde være et greit kjøp , etter som jeg har sett at bare benken koster helst 2500 alene som ny i butikk.
mona o
Luftesteiner er uhyre effektivt til å fjerne overflatehinne, og som vi vet vil en overflatehinne ofte dannes på stillestående vannspeil. Du sier at vannspeilet aldri blir brutt av pumpene hos deg. Vel, der har du årsaken til at du må bruke luftestein.
Det har aldri vært proteinhinne i det karet, og det er heller ikke det karet eg har testet ut med å stoppe pumpene; altfor dyr fisk

Når eg skriver at vannspeilet aldri blir brutt er eg muligens upresis.? Det er ganske god krusning, men ikke antydning til "bølgehvitt".
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap