- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hvor ofte foring av liten ancistrus?
Hvor ofte foring av liten ancistrus?
Jeg har en ancistrus sp oppdrettsvariant som går alene i et kar på 110 som jeg flyttet for 3-4 uker siden. Det er ikke så mye alger i dette karet, men det virker som om denne ancistrusen foretrekker å skure glass og planter (Hygrophila corymbosa og Vallisneria) framfor å forsyne seg av malletabletten sin. Regner med at den foretrekker å spise når det er blitt mørkt.
Hvor ofte ville dere gitt malletablett til en enslig 4 cm lang ancistrus?
Jeg lurer på om en halv tablett annenhver dag burde holde...
(Min andre ancistrus som går i 429 literen, den viser heller ikke noe interesse for malletabletten sin. Tidligere var den svært oppmerksom, og jagde bort andre fisker. Nå virker det som om den har tapt i forhold til keisertetraene! som viser stor interesse for tabletten...)
Hvor ofte ville dere gitt malletablett til en enslig 4 cm lang ancistrus?
Jeg lurer på om en halv tablett annenhver dag burde holde...
(Min andre ancistrus som går i 429 literen, den viser heller ikke noe interesse for malletabletten sin. Tidligere var den svært oppmerksom, og jagde bort andre fisker. Nå virker det som om den har tapt i forhold til keisertetraene! som viser stor interesse for tabletten...)
Postet 25.06.10 kl 15:11
Postet 25.06.10 kl 16:42
Postet 25.06.10 kl 20:01
Joda- gode tips..
Jeg har prøvd med litt variasjon, men uten mye hell. Men jeg får prøve igjen Takk for tips.
Jeg har supplert med 3 små Ancistrus oppdrettsvariant i 429 literen, så får man se om gamlefar beveger seg mer ut av hullet sitt. Han bor stort sett inne i ei hul rot.
Jeg har supplert med 3 små Ancistrus oppdrettsvariant i 429 literen, så får man se om gamlefar beveger seg mer ut av hullet sitt. Han bor stort sett inne i ei hul rot.
Postet 25.06.10 kl 22:52
Vil en gammel, passiv ancistrushann bli mer aktiv..
...når den får selskap av 3 yngre av samme art? Jeg er forberedt på krangling og romanser, men foreløpig er størrelsesforskjellen så stor at jeg ikke tror det skjer noe på en stund. Men mulig jeg tar feil. De små er 5-6 cm lange. Min gamle, minst 4 år gamle hann er nok 11 cm...
Postet 25.06.10 kl 23:01
Postet 25.06.10 kl 23:04
Mine ancistrus er svært begeistret for squash, agurk, salat og spinat. Forvell grønnsakene i 3-4 minutter og fest dem i ei teskje så de synker, så får du kanskje se noe "ancistrusaction". Spinat kan du også fryse heller enn å forvelle. Knus av små porsjoner som du tiner og forer med. Spinat er godt for snegler også, der er plenty kalsium til snegleskallet - så om de ikke blir så sterke som Skippern, får de iaffall råsterke sneglehus.
Ferske grønnsaker får snegler og algespisere (ancistruser og ottoer) minst to ganger i uka her i huset. Dersom du gir så mye at det ikke er spist opp i løpet av 24 timer, ta ut restene - så slipper du unødig forurensing i akvariet.
Hvis du håper på ancistrusbabyer vil jeg på det sterkeste anbefale en skiferhule. Det gjorde susen for mine to voksne. Det tok 3-4 måneder før hoa ble kjønnsmoden, men så ble det små babyer.
Ferske grønnsaker får snegler og algespisere (ancistruser og ottoer) minst to ganger i uka her i huset. Dersom du gir så mye at det ikke er spist opp i løpet av 24 timer, ta ut restene - så slipper du unødig forurensing i akvariet.
Hvis du håper på ancistrusbabyer vil jeg på det sterkeste anbefale en skiferhule. Det gjorde susen for mine to voksne. Det tok 3-4 måneder før hoa ble kjønnsmoden, men så ble det små babyer.
Postet 25.06.10 kl 23:21
Mer variasjon i dietten skal bli...
.. og så fpr man se om man får overlevende yngel av den ene eller andre sorten. Men fisk som ikke kjemper seg til maten gjør det dårlig sammen med keisertetra med skarpe tenner..
Og skiferhuler står også på planen! Takk for tips
Og skiferhuler står også på planen! Takk for tips
Postet 26.06.10 kl 12:44
Endret: 26.06.10 kl 12:45
Postet 07.08.10 kl 23:18
Kine KristineKan jo være at de ikke føler seg trygge nok til å spise tablettene, eller bare er lei. Prøv med scuash, salat, eller agurk. Disse er også enkle å fjærne hvis de ikke spiser så mye, i forhold til en tablett som vil oppløse seg i vannet og muligens forurense.
jeg har prøvd med scuash og agurk. Har 10 guppy gutter og to sånne som suger seg til glasset. Men agurken og scuashen bare flyter og blir spist på av guppyene. så de andre får jo ikke tak i den.
Postet 22.08.10 kl 12:02
Postet 22.08.10 kl 13:19
Postet 24.08.10 kl 16:53
eller så kan man gjøre som jeg gjorde når jeg skulle gi de litt agurk og squash.delte det i skiver og så skivene i to deretter festet jeg de på et grillspyd av tre som jeg igjen fikk festet en sugekopp på.da fikk jeg et hendig "grillspyd" med grønnsaker som jeg bare kunne feste til glasset i ønsket høyde.smart suns nå jeg
Postet 15.02.11 kl 22:22