"rengjøring" av kalksteiner med cyanobakterier

Jeg har flyttet et akvarium i dag, og lurer på om det er noen ulemper med denne rengjøringsmetoden når det gjelder alger på porøs kalkstein:
1. Skrubbe bort det man klarer
2. La steinene ligge i saltoppløsning 3 timer
3. Steke steinene, med eventuelle rester av cyanobakterier, i 20 minutter på 200 grader

Grusen, en blanding av finkornet grus og korallsand, er også grundig vasket - og denne gangen skal jeg være mer sparsommelig med denne.

Men, er dette i overkant, eller har jeg vært flink nå?
Inaktiv bruker
Jeg vet ikke, men, hva med å la en ancistrus gjøre jobben i akvariumet?

Jeg har malawikarr og gikk til innkjøp av to ancistrus da jeg nå har fått en god del alger på både stein og planter. De ser ut til å jobbe skikkelig bra disse ancistrusene!

Men, angående alger på stein, kan man kanskje bruke sitronsyre på dem, og legge i vann over natta og skylle godt etterpå?
Siden bga er en alge og en bakterie i symbiose, regner jeg med at å tømme kokende vann over vil drepe alt ganske effektivt. Du får også skylt det ut.
Ved steking ville jeg tro at mye død bga vil ligge "stekt fast" inni steinenes millioner av ørsmå hull? Det høres ikke så bra ut i mine ører, iallefall.

Har du en balje eller en tønne som rommer steinene, så legg dem oppi og tøm kokende vann over. La kjøle seg ned, og så spyle dem og evt feie over med en skurekost (ikke en det har vært såpe på).

PS! Salt i det kokende vannet i tillegg vil nok være "kroken på døra" for all BGA
Takk for tips for kverking av bga
Da satser jeg på drap ved koking. Og så blir det hjemmekoslig for mine golden etterpå. Og trivelig for 10 åring som akkurat nå har vettskremte fisk med ubehagelig få steiner i karet...

Litt skeptisk til ancistrus sammen med Golden. Men jeg har hørt flere som har hatt suksess med det.
ancistrus spiser ikke cyanobakterier. de spiser alger. noe bga ikke er.
Jada helt enig - blir nok neppe ancistrus her..
Og om det blir cyanobakterier raskt også, da melder jeg raskt overgang bort fra Malawi.. Jeg håper på at problemet med cyanobakterier forsvant med vasking og desinfisering av sand og stein. De er jo selvfølgelig tilstede i vannet, i filteret, men vekstbetingelsene skal være endret nå.

Jeg har ancistrus i andre kar, og vil slippe å ha disse sammen med Malawi. Flott fisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap