Lys vil ikke komme på t5

Hei.
Har søkt ogsøkt, men ikke funnet noe vettugt egentlig, så det enkleste var da å lage ny tråd.
Kjøpte for en tid siden 2 brukte Akvastabil 180l med topp og T5 lysrør 2x39 watt.
Det har jo stått og duret litt under ett år nå, og så plutselig ville ikke lyset slå seg på.
Det fulgte med 3 nye lysrør, byttet da over til "nye", men fortsatt ville det ikke komme på.
Byttet med den andre toppen jeg har, men fortsatt ikke.
Kjøpte idag 2 helt flunka nye T5 rør, satte i, men fortsatt ikke.
Nå skal det sies at når jeg slår av\på noen ganger så kan det hende at lyset kommer på for så å slå seg av igjen etter 5-15 sekunder.
Toppen står plugga i tidsur, men har og prøvd å plugge direkte i vegg, uten noe forbedring.
Hjelp.....noen ??!!??

Hilsen Ronny
Lord-Scorpio
Hei. Har søkt ogsøkt, men ikke funnet noe vettugt egentlig, så det enkleste var da å lage ny tråd. Kjøpte for en tid siden 2 brukte Akvastabil 180l med topp og T5 lysrør 2x39 watt. Det har jo stått og duret litt under ett år nå, og så plutselig ville ikke lyset slå seg på. Det fulgte med 3 nye lysrør, byttet da over til "nye", men fortsatt ville det ikke komme på. Byttet med den andre toppen jeg har, men fortsatt ikke. Kjøpte idag 2 helt flunka nye T5 rør, satte i, men fortsatt ikke. Nå skal det sies at når jeg slår av\på noen ganger så kan det hende at lyset kommer på for så å slå seg av igjen etter 5-15 sekunder. Toppen står plugga i tidsur, men har og prøvd å plugge direkte i vegg, uten noe forbedring. Hjelp.....noen ??!!?? Hilsen Ronny



prøvd og bytta tennaren..?
tenner ja....men når jeg snur armaturet på hue så ser ikke jeg noe tenner.
Har lest noe om en starter, men hvor er så denne da ?
Eneste jeg ser er en masse aluminium profil, og innfesting til to rør
sikkert ikke di beste bildene,men hos meg står tenneren bak røret.
du har ikke sjekket om det er en luke som kan åpnes på et vis for og finne denne tenneren?

har du bilde av amaturet ditt..?
Ingen luker såvidt jeg kan se nei.
Skal jeg få av armaturet så må jeg skru greia fra hverandre, men forsto det slik at det ikke er tennere da på t5 rør, men innebygd starter, søker på nett men finner egentlig ikkeno, ganske frustrerende i grunn.
Legger ved bilder av armaturet ....snudd opp ned
hvis det e innebygget starter i t5 rør så er det einaste eg kan komma på da er brydd i ledningen ei plass. test med og rikke i ledning når lysa skulle hørt til og stå på.for og se om du får glimt i rørene. dårlig kontakt.

kansje det e nogen andre som har gode råd/erfaringer med dette amaturet?
ja, har tenkt på det, men det er merkelig at det skal være det samme på to forskjellige armatur da. Det blinker i røret av og til, det gjør det.
Nå har jeg demontert ene sida også.
Det som er innom i senter av armaturet er en boks av noe slag som ikke går å ta ut, ellers så er det fortsatt ikke dukket opp tenner, hehe.
Vet ikke om tenneren kan ligge i selve holderen jeg, eller noe.....håpet mitt og er at andre også har slitt litt med dette kanskje ja, men takk så langt.
tror faktisk det er den som ligger inni, som er en såkalt elektronisk ballast....men om det er denne som er gåen eller ei, det vites ikke. Leter fortsatt etter en "starter", men vet ikke....kanskje det er denne som er starteren, hehe.
Fant et bilde av denne, som vedlagt her.
Den ligger som sagt midt inne i armaturen, og man må skru av sidene for å komme til. Men tør ikke å dra for hardt i den før jeg vet hvordan den henger i hop, om det er nok slakk i ledninger inni for å få den ut eller slik.
Men.....uansett merkelig at den er "plutselig" gåen på begge toppene da. Kan det ha sammenheng med lysrørbytte tro?
Skal disse også skiftes samtidig med lysrørene slik det er med "vanlige" tennere?
Blir bare flere og flere spørsmål etter som man "forsker" seg fram jo. Liker det ikke nei.
Merksnodigt det der, har samme armatur selv, men aldri vært plaga.
I så henseende skal jeg nå komme med det "dumme" spørsmålet, HAR du prøvd å stikke støpselet inn i en anna kontakt? Der du har pumpa f.eks.. det kan jo fra tid til annen skje at et stikk mister kontakt med omverdenen.
Ja det er rart.....det har jo stått koblet slik det var i ca.ett år......
Men etter mat så ble det mere forskning, og fant da ut at det blir bare et blink hvis det står koblet i skjøteledning med pumper og kolbe.
Prøvde å mikse rundt litt, ta ut kolbe, ta ut pumpe, timer osv. men ingen forskjell.
Plugga rett i veggen.......suksess !!
Plugga i helt ny skjøteledning, suksess til å begynne med, plugget bare en skjøteledning til i ....da ble det mørkt. Tok den ut, venta litt, så ble det lys igjen.
.....så......ser ut til at begge armaturene plutselig har blitt allergiske mot skjøteledning (grenuttak).
Rett i veggen = Lys........
Må si at jeg skjønner mindre og mindre.

Gjenopptak armatur problem
Tar opp denne tråden etter litt ferie og jobbingi Nordsjøen.
Har igjen forska litt etter som akvarie og innbyggere ikke ser ut til å trives sågodt i dunkel belysning.....det står vel i fare for å dø er jeg redd.

Her er et sammendrag av hva jeg har prøvd.

Armatur rett i vegg hvor det alltid har stått = blink og så mørkt.
Samme som over med alt annet koblet ut = blink og så mørkt
Armatur rett i vegg, annen plass = lys
Armatur, skjøteledning i vegg annen plass = blink og så mørkt
Armatur, skjøteledning i vegg hvor det alltid har stått = blink og så mørkt
Armatur, skjøteledning fra jordet stikk = blink og så mørkt
Armatur, skjøteledning i hvilket som helst stikk = blink og så mørkt.

Stikk er målt til steady 231 V.
Alt annet som er plugget i rundt omkring virker som det skal, inkludert pumper, varmekolber osv.
Det er flunka nye lysrør i.
Det er samme feil på begge armaturene jeg har (Armaturene er identiske).

Akvastabil akvarie 180l og Akvastabil heldekkende T5, med 2 lysrør.
Type: AL 7180T5 - 2x39W- Serie 324691 050111 0011

Akvariet har stått helt fint, med lys og tidsur i et lite år før det en kveld plutselig ble mørkt.

Nå står jeg helt fast.

H J E L P !
høres ut som en jordfeil. eller dårlig kontakt.
den elektroniske delen i amaturen er noe som kalles en kondensator den står i parralell med lyset of å forhindre indusert spenning fra det. tennere skal stå i serie med lysrøret så de er som oftest plasert i en av endene på armaturen. skal se litt på bildene du har lagt ut og se om jeg finner noe jeg kan se. anbefaler å skru opp og sjekke alle koblinger. det er nesten umulig å ødelegge en armatur.
Har vært oppe med det og kikket.
Fant ingen tennere, vet ikke om T5 har tennere, eller om det bare er den Osram boksen som ligger midt inni .....som jeg ikke fikk ut, men turte ikke trekke så hardt i den heller da.
Men er det ikke merkelig at det er samme feil på begge armaturene ?
Synes det høres ut som at det er feil med strømforsyningen eller ledningsnettet i huset.

Du kan ringe kraftselskapet ditt og be dem om å måle spenningen i huset ditt.
Da vil du nok få en liten boks du setter i en stikkontakt et par uker for å måle variasjoner i spenningen.
99 % sikker på at den elektroniske ballasten er brent. Dette enten fordi du har fått lekkasje i pakningen i endene på parabolen, eller bare at ballasten er røket.

Har selv bytte mange T5 paraboler og elektroniske ballaster på Akvastabil sin nye T5 lys. Reklamerer du på disse får du nok sikker hjelp til å bytte dem.

PS det er ikke tennere på elektroniske ballaster, og alle T5 armaturer leveres med elektroniske ballaster.
Takker for forslag.
Tror ikke det mangler noe på strømnettet i huset for alt annet virker som det skal uten feil. Har vanskelig for å tro at det isåfall ikke hadde vært andre feil....men nå er jeg med på alt.

Ballast ja, det har slått meg og at det kan være det.
Men er det ikke merkelig at jeg får samme feil på begge de lystoppene jeg har ?
Den ene har stått på akvariet i et lite år, den andre ikke vært i bruk.
Og så skal det sies at dette ikke er flunka nye lystopper så reklamasjon er det nok ikke på de. Hvor får man evt kjøpt ballaster? Har de slike hos engros butikker ?

Svaret jeg fikk fra Aquastabil var at jeg skulle koble det til et jordet uttak....gjorde det men samme skjedde.
De nevnte og at det kunne være "støy" på nettet, men feilen er den samme om jeg tar ut alt annet på den kursen og. Og feilen dukker opp uansett hvilken skjøteledning jeg har imellom uavhengig hvilken kontakt i huset jeg plugger denne i.

Det er egentlig helt utrolig..
Lord-Scorpio
Hvor får man evt kjøpt ballaster? Har de slike hos engros butikker ?
Det er standard ballaster til T5 2 x 39 watt, og du får dem på forskjellige nettbutikker, Ebay, osv
ok, så det er ikke bare å gå på en elektro engros å få tak i da. Må bestilles på nett?
Oppdatering da....
Liten oppdatering, kan jo hende at flere vil slite med dette en gang.
Fikk kontakt med noen hyggelige folk på reefshop.no.....de selger ballaster og by the way.
Der ble jeg oppringt av en elektriker som guidet meg gjennom diverse målinger.
Fant blant annet ut at jeg har en liten jordfeil i huset , men fant og ut at det er (nesten helt sikkert) ballasten som er gåen.
Tok armaturet med på jobb og plugget det i der, med samme feil.
Så nå er 2 stk. ballaster bestilt fra reefshop.no.

Fortsettelse følger.
Skjøteledning
Virker ikke som det er det som er problemet, men vil gjerne nevne at selv om stikkontakten i veggen er jordet, trenger ikke skjøteledningen ha det, selv om pluggen på denne som du stikker i veggen er en jordet variant. Som regel vil den jo da være jordet, men av forskjellige grunner trenger den altså ikke være det.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsenr
Reklame for plussmedlemskap