Mitt første krabbeakvarium:)

hadde for 6 mnd sined 2 stk mangrovekrabber i en 63 l med div fisk, men solgte akvarie med innhold og begynte og angre meg fra dag 1 at jeg kvittet meg med krabbene. har gått og siklet på krabbene i dyrebutikken frem til 3 dager siden da kjøpte jeg meg 3 stk leopardkrabber Planen var å gjøre om et 45l akvarie til et reint krabbe akvarie med vann og land-del, gikk på nettet og fant litt inspirasjon.

Så da var bare og sette i gang før det bare vart med drømmen! så tømtet akvariet for fisk, snegler, vann og sand og vasket bort litt alger. Deretter tok jeg turen til glassmesteren for å bestille en glass plate som skulle dele akvariet i 2, kom hjem fornøyd og blid og satte i gang med å silikonere på plass plata men vasket først over stedene jeg skulle lime på med aceton så det var helt fettfritt. Etter ca 24 timer tørking var det prøvefylling med vann men der var det en liten lekkasje som måtte tettes. når denne var tette og tørket vart det full fres med sand og vann for å få det opp.

Innredingen er ikk helt 100% enda, skal inn litt barkekork, planter, varmekolbe til å ha under sanden men ikke noe stress da vannet holder ca 25grader og en liten pumpe for vann kvaliteten sin skyld, men skal bytte ca 2 liter vann hver dag siden vann delen rommer ca 5,5l, men ser ut som krabbene trives varmekoben og pumpa er på vei i posten!

legger ved noen bilder slik det ser ut nå.
Ser bra ut.. Macro bilder av krabbene og i sitt rette element,akvariet takk.
må vel legge ut bilder av krabbene også!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Oj, kjempekult! Skal følge med videre her!
Inaktiv bruker
Spennende! Jeg har også lyst på krabber!
takk for det her er bilder tatt fra oven så man se utsettet på steiner og røtter litt bedre.
Ser dritfint ut! Lykke til videre
takk for det

her er bilde av pumpa og varmekolba. varmekolba skal ligge under sanden så den ikke blir synelig skal se om jeg ikke får gjemt bort pumpa på en lur måte også!
sjekket ut prisen på disse krabbene og så at de ligger til 34,49 euro på en tysk butikk så rundt 270kr, så klager ikke siden jeg fikk disse krabbene til 50 kr stk
ser ikke ut som krabbene er har skjønt hvordan de kommer seg over til land delen, de krabber bare opp på røttene og sitter litt over vannkanten, men kan jo hende det går opp et lys for de en dag den ene krabba klarte å brabbe ut av håven når den skulle flyttes rett før jeg fikk den oppi akvariet så den fikk et fall på ca 1m, så datt rett i gulvet med skallet først men ser ikke ut som den har tatt noe skade av det
satt og studerte de her en dag og så at den ene krabba mangler et bein og en klo men den har 2stk stomper som er på vei ut igjen som den beveger så regner med at dette vokser ut igjen.
Har ikke fått de til å spise noe enda prøvd med reke og squash men så ikke ut som det falt i smak,de var redd den lille reke halen, pilte så fort de var i nærheten av den får prøve med fryste rødemygglarver i dag og satse på at de vil ha det.
Falt myggarvene i smak?
Er krabbene synlig aktive, eller er det mer sånn "snegle"-tempo? Om du forstår hva jeg mener..!
Hva med å fylle sand helt opp til kanten da? Kanskje det blir lettere for dem å skjønne da.

Kan jo være det er en grunn til at du ikke har mer sand da, men tenkte jeg skulle foreslå det i alle fall
de synelig akktive men hender et er litt snegle tempo på de. hender de også sitter stille en god stund. de har ikke rørt maten jeg ga de 19.30 enda så får se om noe er borte i morra. hvis ikke så får jeg prøve noe annet
får gi dem 1 mnd tid før jeg eventuelt fyller i mere sand, hadde sikkert tatt litt tid hvis en fisk pluteselig hadde fått en laberynt å svømme gjennom også.
Pleier disse krabbene og være over vann i det hele tatt da?
Annet enn å gå litt opp på røttene for å granske etter noe spiselig.
etter det jeg har skjønt så er de det. er en som har funnet veien over i dag, men spørs om han finner veien tilbake da!

pumpa kom i dag den er 9cm l 4.5cm b og3 cm dyp
da har jeg funnet flere som har land og vanndel til denne krabben på tysk forum. så da her jeg gjort det riktig krabben er faktisk nær truet dyreart!
oooooopppppppppppssssss! en ting jeg ikke tenkte på når jeg bestilte filteret var at det måtte være 220v og 50hz. så fikk et filter med 120v og 60hz så jo ikke dette før det hadde gått i 30 min og stoppet! så har vel brent motoren regner jeg med! sendte mail til hagen.com så får se hva jeg får til svar. nevnte ikke at jeg hadde brukt det med 220v da men at det stoppet etter ca 30 min bare!
Oh! Stilig tråd! Har du noen planter oppi karet ditt?
har ike det akkurat for øyeblikket men det kommer etter hvert driver å titter litt rundt enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap