Discus & black ghost

Har nettopp handlet inn nytt 400 Liters akvarium jeg skal ha discus i, men så fikk jeg tilbud om å få en Black ghots fisk. så jeg lurte på om det mulig og ha Discus og Black ghost knife fish i samme akvarium ?
Plussmedlem
Det er svart på dette i blant annet denne tråden.

Bare fordi jeg ikke vil at svaret skal stå blank i denne tråden. Discus og Black Ghost hører ikke sammen i et akvarie. BG er en fryktelig stressende fisk for discusen. Jeg har mange ganger sett denne beite på sekretet til discusen samt at den rommesterer fryktelig i karret.
Black ghost
Må bare si at vi har en helt annen erfaring med Discus og black ghost. Vi har hatt titalls black ghost sammen med hundretals discus hos oss i våre akvarium uten at det er noen problemer i det hele tatt. Pr dato har vi ikke hatt noen tegn på "høsting" fra discuskroppen, ei heller at de stresser opp discusen.

Slik erfaringen vår er, vil vi gå god for å ha disse to sammen da Black Ghost også er en veldig artig og rolig fisk. Eneste gangen den får dampen opp litt ekstra er ved foring, men det har ikke vært noe problem.

I hvert fall vår erfaring hos Discus Isabella
BG'er skal ha minst 700 liter, så svaret ditt blir nok i utgangspunktet Nei.
Bg og discus i harmoni
Sparesset
BG'er skal ha minst 700 liter, så svaret ditt blir nok i utgangspunktet [I]Nei.[/I]

Når det gjelder størrelsen på Black Ghost så kan den selvfølgelig bli ganske stor. Men det er stor forskjell på vekstraten til han og hun og samtidig vil de ikke vokse like fort hvis ikke forholdene tilsier det.

Vi i Discus Isabella har nå hatt ca 200 BG som har gått sammen med mange hundre discus til sammen. Vi har aldri hatt en eneste problematisk situasjon når det gjelder samkjøring av disse to artene. Tvert i mot regner vi det som to arter som trives godt i lag.

Og for de som sier at BG kan suge på kroppen til Discusen, så bør de se etter om det er en BG de har og ikke en malle. BG har nemlig ingen mulighet for å lage trutmunn.

Mvh Roger
Discus Isabella
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Ludviksen
Reklame for plussmedlemskap