Kampfisk i bolle - stell?

Hei!

Jeg har 2 spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på på akvaforum.no.

Jeg har bestandig hatt en forkjærlighet for fisk, men dessverre aldri hatt fis før den bollen jeg har nå, og jeg ønsker at fiskene i denne bollen skal ha så gode forhold som mulig.

Mine spørsmål gjelder kamfisk i forbindelse med 2 fiskeboller, hvorav en av dem inneholder fisk fra før.

1:
Gjelder 1 kamfisk i 1 bolle.
Jeg har et hus på Høvik som jeg bruker en gang iblandt.
Jeg er innom minst 1 gang i måneden.
Jeg ønsker å ha en glassbolle på ca. 3 liter med en kampfisk i, og deretter la den spise ferieblokker mens jeg er borte.
Vil den overleve på ferieblokker mens jeg er vekk (jeg tror, men spør for sikkerhets skyld), men viktigst av alt; vil den klare seg uten vannskift på 1 måned? (en skjelden gang iblandt). Vil den evt. klare seg på det oksygenet som finnes der?
Jeg takker for alle svar, synspunkter og kommentarer!

2:
Jeg har en glassbolle med 2 fisk på ca 3 liter i huset jeg bor i i dag.
De klarer seg på ferieblokker og urenset vann mens jeg er på Høvik.
I denne bollen er det 2 mellomstore fisk (en kullsort og en sølvfarget) som mannen jeg kjøpte dem av i zoo-forretningen sa skulle gå bra sammen med en kampfisk.
Mitt spørsmål er; disse fiskene var beregnet for akvarium. De klarer seg fint i bollen, men vil forholdene for dem og en eventuell kamfisk bli dårlige dersom jeg setter en kampfisk i bollen i tillegg?
På forhånd takk for alle svar, synspunkter og kommentarer.

Tusen takk for all hjelp!

Torbjørn
torbjornber
.. men dessverre aldri hatt[B] fis[/B] før ..


Det er ikke noe å være lei seg for !

1. spørsmål: nei og atter nei. Kjøp ikke et levende vesen og reis fra det i en måned på fast basis! Kampfisk i bolle uten filter må ha stell hver dag!

2. spørsmål.... jeg blir helt deprimert av å lese at folk holder fisk på den måten. 3 liter og to fisk????

Du bør kjøpe deg et akvarium, først som sist, og slutte med dette fiskeplageriet. Forstår du egentlig ikke hva slags forferdelig liv disse levende fiskene har i en sånn liten boks? 3 liter....

Nei, enten bør du kutte ut fiskeholdet ditt totalt, eller så går du og kjøper deg et akvarium på rundt 50-60 liter med utstyr. For eksempel herfra- Ikke lek med levende fisk på den måten du gjør ved å pine dem sånn.

Når man leser slike innlegg som ditt, så blir man litt skremt... går det virkelig an å ha så liten respekt for levende fisker? Jeg mener... man trenger ikke å være hjernekirurg eller rakettforsker for å SE at 3 liter er for lite, altfor lite, til å holde fisk i på fast basis.

Jeg håper du benytter tiden din som nytt medlem her på AF til å lese, lese og atter lese, artikler og innlegg og alt som har med akvarium å gjøre. Da vil du oppdage en helt ny verden, og kanskje det går opp for deg at man ikke dømmer levende vesen til et liv i 3 liters møkkavann.

BLI EN ANSVARLIG OG SAMVITTIGHETSFULL PERSON/AKVARIST.
Dette høres kanskje krast ut men,

Om du ikke har noe større en en 3 liters bolle kan du glemme helt og holde fisker.

En kampfisk burde ha minst 60 liters akvarium. Altså noen bruker ca. 30 liters akvarium men detter er for lite.

og dette med ferie fôr kan skade fisken mer en og hjelpe den.

Og dette med vannbytter er viktig og gjøre så pass ofte som 1 gang i uka dersom akvariet er under 60 liter.
Takk for svar
Jeg har sjekket med min lokale dyrebutikk at fiskene takler livet i bolle.
De oppfører seg normalt, og har ingen problemer i følge dyrebutikken som har sjekket dem 2 ganger i ettertid.

Ved nærmere ettersyn er bollen på 4,5 liter - ikke at dette gjør saken så mye bedre.

Men - i dyrebutikkene er det normalt å oppbevare kampfiskene i vannglass på 3dl - er ikke da 3 liter et kongedømme i forhold?

Kan du ha en ide om hva som kan gjøres for å få fiskene til å trives i mitt hus på Høvik?

Takk for hjelp og svar - jeg skal sjekke opp en annen zooforretning for sikkerhets skyld.
torbjornber
Jeg har sjekket med min lokale dyrebutikk at fiskene takler livet i bolle. De oppfører seg normalt, og har ingen problemer i følge dyrebutikken som har sjekket dem 2 ganger i ettertid. Ved nærmere ettersyn er bollen på 4,5 liter - ikke at dette gjør saken så mye bedre. Men - i dyrebutikkene er det normalt å oppbevare kampfiskene i vannglass på 3dl - er ikke da 3 liter et kongedømme i forhold? Kan du ha en ide om hva som kan gjøres for å få fiskene til å trives i mitt hus på Høvik? Takk for hjelp og svar - jeg skal sjekke opp en annen zooforretning for sikkerhets skyld.


Finnes det andre aktuelle fisketyper?
Butikkene er BARE ute etter og selge! Ikke hør på dem men på oss her inne som vet hva vi snakker om spes når det kommer til kampfisk hold.
Jeg var grønn en gang jeg og men lærte fort. og i dag sitter jeg med hele
5 akvariumer.

20l Bruker til kun yngler
21,6l Bruker til kun yngler men når jeg ikke har det går det noen få fisker på størrelse med kardinaltetra der.
64l Brukes til syke fisker
120l her går det det 3 prinsessen av burundi
og hoved akvariet er på hele 240.
Hvis du står hos en bilselger hos Mitsubishi og spør om du heller bør kjøpe en Volkswagen, hvilket svar tror du da at du får?

Hvis du spør en som lever av å selge fisk om du bør la være fordi du bare har en 4 liters bolle, hva tror du de svarer da? De svarer det som trengs for å tjene penger på deg.

Og som svar på ditt siste spørsmål:
det finnes dessverre ingen fisk som vil trives i en 3-4 liters beholder. Niks.

Kampfiskene i zoobutikken står i bolle kanskje noen DAGER før de blir solgt, kanskje en uke. De står i de små beholderne fordi det ikke er meningen de skal bo i dem resten av livet! Det å sammenligne din 4 liter med det og kalle det et kongedømme i forhold blir for dumt. Bruk heller sunn fornuft og ditt eget hode. Jeg er sikker på at du skjønner det hvis du tenker etter, at det ikke er godt fiskehold du driver med. Du VIL at det skal være det kanskje, men det er det ikke, uansett hvordan du vrir og vender på det for at det skal passe dine ønsker.

Første leksjon i akvariehold er: spør folk som ikke lever av å selge fisk og dyr om hva du bør kjøpe og hva slags fisk du bør holde.
Velg et internettforum som dette for eksempel. Der får du ærlige svar av folk som vet hva de snakker om. En som selger marsvin og kaniner på zoobutikken har i 90% av tilfellene ikke peiling på fisk i det hele tatt og svarer ja på alt som kan bringe penger i kassa. Eller de forteller deg aldri at de ikke har peiling på fisk, men svarer bare det de TROR, fordi du er en kunde og står der og spør. Svært sjelden at de ansatte innrømmer å ha null peiling. Åpenbart hører de til i den kategorien, de du har spurt, ettersom de mente de fiskene du har "passet til en 3-4 liters bolle"....
Fisk har som andre dyr krav til daglig tilsyn og stell som hovedprinsipp.

Skaff deg heller et pent bilde av en fisk, eller DVDen Finding Nemo.
mona o
Hvis du står hos en bilselger hos Mitsubishi og spør om du heller bør kjøpe en Volkswagen, hvilket svar tror du da at du får? Hvis du spør en som lever av å selge fisk om du bør la være fordi du bare har en 4 liters bolle, hva tror du de svarer da? De svarer det som trengs for å tjene penger på deg. Og som svar på ditt siste spørsmål: det finnes dessverre ingen fisk som vil trives i en 3-4 liters beholder. Niks. Kampfiskene i zoobutikken står i bolle kanskje noen DAGER før de blir solgt, kanskje en uke. De står i de små beholderne fordi det ikke er meningen de skal bo i dem resten av livet! Det å sammenligne din 4 liter med det og kalle det et kongedømme i forhold blir for dumt. Bruk heller sunn fornuft og ditt eget hode. Jeg er sikker på at du skjønner det hvis du tenker etter, at det ikke er godt fiskehold du driver med. Du VIL at det skal være det kanskje, men det er det ikke, uansett hvordan du vrir og vender på det for at det skal passe dine ønsker. Første leksjon i akvariehold er: spør folk som ikke lever av å selge ting om hva du bør kjøpe og hva slags fisk du bør holde. Velg et internettforum som dette for eksempel. Der får du ærlige svar av folk som vet hva de snakker om. En som selger marsvin og kaniner på zoobutikken har i 90% av tilfellene ikke peiling på fisk i det hele tatt og svarer ja på alt som kan bringe penger i kassa. Eller de forteller deg aldri at de ikke har peiling på fisk, men svarer bare det de TROR. Åpenbart hører de til i den kategorien, de du har spurt, ettersom de mente de fiskene du har "passet til en 3-4 liters bolle"....


Kunne ikke forklart det bedre selv.

Inaktiv bruker

her er en link til deg som er hentet fra fiskebasen. her står det om akkurat kampfisk. les den, så ser du litt mer om kampfisk. helt nederst står det hvilken temperatur den trives i, og hvor mange liter den bør ha som minimum





Akvariet
Min. størrelse i cm: 60 cm
Min. størrelse i liter: 60 Liter
Temperatur: 24-30o C

hvilken temp har dine fisker?



Beskrivelse som gjelder kun denne arten: Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.
Den klarer seg bra i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste". Derfor bør den altså være i et akvarium med dekkglass, slik at temperaturforskjellen mellom vannet og lufta ikke blir for stor.

Kampfisk må ikke holdes i akvarier med sterk sirkulasjon. Den trives best med veldig rolig vann.

Kampfisken er en solitær fisk som ikke liker selskap av sin egen art særlig godt. Den er svært aggressiv mot andre hanner av sin egen art og man skal ikke ha mer enn en hann i et akvarium.
Dersom man har hunner i akvariet, bør akvariet være stort! Det må til for at hunnene skal greie å rømme og komme seg langt nok unna når hannen jager dem. Når det er sagt, hender det at bordet er snudd og det er hunnen som inntar sjefsplassen og viser seg som den mest aggressive av dem. Hun i sin tur kan like gjerne finne på å skrelle finnene av hannen eller flise han kraftig opp.

Kampfisken kan også være aggressiv mot andre fisker i akvariet, spesielt fisker med lange finner og slør slik kampfisken har selv. Men vanligvis er den en fredelig fisk overfor andre arter.

Kan også jage fisk som har fargesterke slørfinner, f.eks guppy. Ver derfor obs på dette, gi fisk tilstrekkelig med gjemmesteder.
torbjornber
Hei! Jeg har et hus på Høvik som jeg bruker en gang iblandt. Jeg er innom minst 1 gang i måneden. Jeg ønsker å ha en glassbolle på ca. 3 liter med en kampfisk i, og deretter la den spise ferieblokker mens jeg er borte. V Torbjørn


For å ta dette på et litt annet nivå, så nei. en mnd uten vannbytte på et tre liters melkeglass, uten filter med en kampfisk i vil ikke gå bra. Den vil bæsje i vannet, og det vil bli til gift fortere en svint uten filter, størrelse på karet og uten planter. Den vil dø, i sin egen bæsjgift. men om det er nitritten eller mistrivsel som dreper den først vet jeg ikke
Takk for svar - igjen
Hei igjen og takk for svar!

Vil det for meg være en, om ikke god, ok løsning med et 20-liters akvarium med et godt filter og sterk oksygenpumpe til de 2 jeg allerede har?

Er det noen som kan komme med realistiske (ikke bilder...) til huset mitt på Høvik? Helst under 1000 kroner.

Igjen takk!
Inaktiv bruker
Kjøp et Nano Cocoon akvarium om du vil ha et lite akvarium til kampfisk. De koster omtrent halv pris i Sverige i forhold til i Norge og du får dem i ulike størrelser og prisklasser og det følger da med lys og filter (varmekolbe bør du kjøpe utenom dersom du ikke har en jevn romtemperatur på 25 grader). De er veldig fine! Filteret som følger med på disse er dog ganske små og du bør derfor modifisere det. Du kan se et slikt akvarium på 43 liter hvis du går inn på min profil her og se hvordan jeg har gjort det.

Eneste jeg har å utsette på disse akvariene er at filteret vibrerer mot akvarieglasset, og fisk er veldig følsomem for vibrasjoner. Dette har jeg avhjulpet ved å feste tykke gummistrikker mellom filterpumpa og glasset.

De små nano cocoon akvariene har tilsvarende mindre filterpumpe og mindre kapasitet enn de litt større. Disse selges jo fra 10 liter og oppover. I en 10 liter kan du jo ha reker

http://www.aquatic-nature.be/2eng_cocoon.html
Takk for hyggeligste og beste svar så langt!
Ang. cocoon akvarier takker jeg for det beste og hyggeligste svaret så langt.
Jeg skal se etter et slikt

Om noen har noen andre alternativer hører jeg gjerne fra dere også
Dahls Dyrerike i Moss selger komplette 54 liters kar til 499 kr.

Men hvorfor vil du holde fisk i et hus du ikke bor i? Ville du hatt et annet husdyr under de samme premissene? En katt for eksempel?

Feriefor er en dårlig løsning for fisken da det forurenser mye, noe som blir ekstra ille i ett lite kar. Vurder heller en forautomat.
torbjornber
Hei igjen og takk for svar! Vil det for meg være en, om ikke god, ok løsning med et 20-liters akvarium med et godt filter og sterk oksygenpumpe til de 2 jeg allerede har? Er det noen som kan komme med realistiske (ikke bilder...) til huset mitt på Høvik? Helst under 1000 kroner. Igjen takk!


Hei, hadde jeg vært deg, så hadde jeg titta litt på annonsene her inne, og kansje på finn.no for å se om det er noen varp i nærheten av deg. nesten samtlige av mine akvarium er brukte, og du får mye bedre deals brukt enn nye så lenge du ikke godttar hvasomhelst og ser godt etter sjemmende riper (og spør når det hadde vann i seg sist) så er du godt rustet

finnes mange fine småkar på rundt 30-60 liter, og da har du jo plutselig en heftig variasjonsmulighet! dekorer akvariummet som om det ser ut som en vindu til amazonaselven, eller google bilder av "aquascaping" da får du noen gode ideer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap