Da prøver vi....

Det begynte så pent med ett lite 37,5 liters akvarie, som var på tilbud en dag.
Og ikke er det så fryktelig lenge siden heller...
Nå har jeg plutselig tolv akvarier, av meget varierende størrelse, fra 15 til 600.
Men alle er ikke i drift enda da. Og et par av de minste skal byttes ut med de litt større når de er klare til bruk
Begynte rett og slett med at jeg kjøpte fisk, som jeg leste om etterpå, og som jeg kjapt innså ikke hadde plass til i det lille karet på under 40 liter...
Så isteden får å levere tilbake fisken, så ble det en fin unnskyldning til å kjøpe større kar
Det er mye å sette seg inn i, og jeg har vært flink til å gjøre de fleste nybegynner-feilene, men prøver å rette de opp så fort jeg kan...

Er mest spent på hva jeg skal gjøre med det på 600 liter. Jeg har ikke kommet noe lenger enn å legge inn sand, og ett par røtter, og vann.
Prøver å skjønne meg på de utvendige pumpene og filtermediene i de, så det ikke skjer for mye rart med vannet. Jeg er ikke erfaren nok til å klusse for mye med vannverdiene. Har ganske blødt vann i kranen (hvis jeg har tatt testene riktig....) og det er mye kalkstein inne i de utvendige filterene. Så prøver å lese meg opp på det der.
(Både karet og pumpene er kjøpt brukt, fra en som visstnok hadde brukt karet til discus, trodde de skulle ha blødt vann òg jeg, så hva gjør steinen der? Kanskje det ikke er det materialet jeg tror det er... Hmm....)
Vanskelig!
Så det kommer nok til å gå laaaang tid før det går i drift, må jo først skjønne dette med pumpene før det kan bli "satt til modning".
Oppdateringer og andre trivia kommer nok for den som gidder å følge med
Da fikk jeg i gang den ene eheim pumpa
Var jo ikke så vanskelig som jeg skulle ha det til, men tok litt tid og litt nyttig lesing på forumet.
Bare få i filtermateriale i den andre pumpa òg nå da, så begynner det å ligne noe
Nå kan jeg begynne å planlegge hva jeg vil ha i det store karet. Er litt tom for ideer,da men. Søramerikansk tema, kanskje? Eller noe helt annet. Forslag mottas med interesse og takk
Har ei god stund på å bestemme meg da,heldigvis.
Og er veldig lettet nå. Den ene tigerbarben min har ikke sett helt god ut. Den har ikke vist noe særlig interesse for maten, og når den først har spist,så har den spyttet det ut igjen. Så den er veldig tynn, og jeg har lurt litt på hva jeg burde gjøre med den. Men idag så spiste den Den var veldig frampå ved "middagsbordet", og den svelget. Ikke alt, noe falt visst ikke i smak, men mesteparten gikk ned. Skal kjøpe noe annet fòr imorra, kanskje den er rett og slett fryktelig kresen... Er lov å håpe...
Og fysj, hvitprikk i 200 literen! Er nok for mye stress og avfall der, med tre store gullfisk, og to store maller. Men de andre karene er ikke klare enda til å flytte noen over. Så medisinering, og mye bytting av vann, og satser på at det ordner seg til slutt..
Hei.
Godt å se det er flere med literssyke
Det filtermatrialet du lurer på, er det kanskje noe slik?
Hehe,ja,den litersyken kom kjapt.
Njei, er ikke noe i filtrene som lignet på dèt materialet du linket til. Men litt vanskelig å se på bildet der
Det jeg ikke tør å bruke (enda) er hvit-grå småstein, som hvis man gnir de inntill hverandre, så går de i oppløsning. Og noen runde kuler som jeg ikke har snøring på hva er for no'. Jeg liker å vite hva ting er,før jeg bruker det... Plutselig har jeg 600 liter med knallhardt vann som jeg egentlig ville ha et par tetrastimer i.....

Ja,ja...
Så langt kom jeg med den andre utvendige eheim pumpa...
Prøvde å starte den opp idag,med det resultatet at samboeren måtte ile til med håndklær...
Lekkasje et sted,ja. Så var det å prøve å finne ut hvor. Ok,det var jo ikke så vanskelig dèt. Men... Hvordan stoppe den?
Kanskje gamle og stive slanger?
Ja,de var jo forsåvidt dèt,men etter å ha byttet de (byttet alle i samme slengen,så var liksom det gjort også), så fant jeg ut at det var ikke der problemet lå. Så prøvde med teip rundt stykket der slangen og koblingen møttes. (Har sikkert et spesifikt navn det stedet...)
Startet opp igjen pumpa med blussende håp. Som dalte raskt. I takt med vannet som piplet ut. Da er det vel den delen som slangene går inn i før den går til selve filteret. Fant den på eheims sine sider, og tror det er den webzoo kaller en adapterkobling. Men hvis jeg skal bestille bare den (og har bestilt endel derfra i det siste,så er egentlig ikke no mer jeg "trenger" heller), så blir den ganske dyr med porto....
Så mulig jeg venter litt, og ser om jeg klarer å få tettet den på et vis selv.
Hvis jeg ikke får det til, så blir jeg vel så irritert at jeg bestiller reservedelen likevel...
Hadde vært veldig fint å få den pumpa i gang...
Over på noe helt annet, jeg har tittet litt etter fisk som jeg har lyst på, og som passer inn hos meg foreløpig. Og jeg begynner å få ille lyst på noen Corydoras arter
Har jo flere kar med sand, og såvidt jeg har skjønt og lest meg til, så liker de de forholdene jeg kan tilby dem.
Så er ikke umulig at det blir en stim eller fire med dem etterhvert
Nå kommer det et lite hikk...
Nå har jeg ikke vært medlem her på forumet så lenge, men leste her jo før jeg ble medlem også.
Og siden jeg er rimelig fersk på det med fiskehold, og det at jeg elsker å lære så mye jeg kan innen det jeg interesserer meg for, så har jeg lest temmelig mange av artiklene, og ikke minst trådene.
Jeg ble ganske begeistret da jeg fant denne nettsiden, men jeg skjønte kjapt at her var det som de fleste andre nettsider og forum for dyrehold. (og annet også, kan ta med mekanikk og hagestell sikkert også)
Det er klasseskille. Mellom de som vet mye og de som er i varierende grad ferske. Det som er flott med dette forumet er at vi hører forskjellige synspunkt og andres erfaringer, og at det skal kunne gå an å samles om en felles interesse, nemlig akvarier og det som bor der.
Men jeg ser det samme her som jeg kan ser på andre temaer. Det er alltid noen som vet best, og belærer andre på en måte som ikke er særlig tiltalende. Særlig når det treffer noe som står nettopp deres hjerte nært. Og flott å se mange som bryr seg om å hjelpe andre med råd og svar. (jeg er en av de heldige som har fått svar på noe jeg lurte på )
Men jeg tror nok at mange ikke vil spørre om det de lurer på, for at de er nervøse for sjansen å få et noe ekkelt svar tilbake. Det er endel personhakking her inne, Og noe som er meget iøyenfallende, er at moderatorer endrer på noen innlegg, mens det er innlegg som aldri blir endret, som med fordel kunne det.... Man legger fort merke til sånt.
Alle kjenner vel den ene i omgangskretsen som vet og kan ALT, omtrent uansett hva man prater om. Og hvis du ikke kjenner noen, så er det kanskje deg...
Men dessverre, dette er nok ganske vanlig. Jeg har lenge holdt på innen dyr, da hovedsakelig hest og hund, og det er bestandig noen som vet bedre, eller TROR de vet bedre. At det er bare deres mening som betyr noe, eller deres metode. Fryktelig slitsomt egentlig. Det blir sjeldent en givende samtale/diskusjon hvis ikke alle hører etter. Og det gjelder begge parter. Funker ikke å stille et spørsmål heller, og så nekte å høre på svaret, bare fordi svaret ikke passet deg.
Noe av poenget er at dyrehold ikke er en statisk hobby. Vil man ha noe som aldri forandrer seg,så får man heller mekke på veteranbiler.
Vi, (og noen oppegående forskere) finner alltid noe nytt om dyrene våre. Det som ikke er nytt, er deres fantastiske evne til å tilpasse seg. Ærlig talt, er det egentlig en eneste fisk som passer i et akvarium? Uansett hva akvaristen klarer å gjøre med vannforhold, planteliv og fòring, så vil det aldri bli like "bra" som i naturen. Joda, de lever nok lenger i fangenskap mange av de, men de lever uansett ikke naturlig. Å legge listen etter hvordan de lever vilt,er ofte en god ting. De som er opptatt av naturlig fòring, vil si at det er dyreplageri å gi hundene tørrfòr. (kan ikke se forskjell på temaet når det gjelder fòring av fisk,heller) Fordøyelsessystemet til dyrene våre har ikke forandret seg så fryktelig mye på de siste tusen årene. En katt er en kjøtt-eter. Det er ikke så mange av kattene våre som får spise rå kjøttmat. (hvorfor er det forresten ikke ett kattefòr med muse-smak? Det finnes med okse, men vis meg gjerne en katt som har klart å nedlegge en...) Men som sagt de tilpasser seg, og en katt klarer fint å overleve på tørrfòret fra Rema. Og denne myten om at hunder ikke kan få bein. Selfølgelig kan de få bein, så lenge de er RÅ. Konsistensen på oppvarmet beinstruktur er det vel ingen dyr som klarer. Derfor lurer jeg på dette med fòring av akvariefisk. Kan dette flakfòret egentlig være så optimalt? Artemia? Som lever i saltvann? Det må ihvertfall klekkes i saltvann... Hvor får ferskvannsfiskene våre tak i dette i naturen? Dette måtte da vært en fin diskusjon å ta, å finne ut hva fiskene EGENTLIG spiser i viltlevende former. Selv om det også fungerer å gi de det menneskene har funnet på. Mange hester står på stall mesteparten av dagen, og får to-tre måltider daglig, men de er designet for å lee på seg hele dagen, og småspise 16 timer i døgnet.
Jeg har en "gammel" akvariebok fra begynnelsen på syttitallet. Og det er veldig tydelig at fiskehobbyen har beveget seg framover, med mer kunnskap og flere fisk. Kunnskap og metoder som var fastlåst og akseptert da, er ikke akseptert nå. Og jeg er sikker på at om tyve-tredve år, så er også mange av dagens fastlåste detaljer forandret på.
Og jeg er sikker på at de fleste vil det beste for dyrene våre. Men det er heller tvilsomt om vi noen gang greier å gi dem det absolutt optimale. Vi får bare gjøre det vi kan, og hjelpe hverandre, på en måte som viser at det er hjelp vi vil tilby! Uansett hva temaet og problematikken er. Dette var kanskje ikke så sammenhengende, men håper essensen kommer fram i dette rotet av ord.
Håper jeg ikke blir hengt nå, dette var bare noe som ville ut, og det er jo faktisk MIN akvarietråd Men innspill og kommentarer er velkomne
Men nedslakting er ikke nødvendig...

(hvis ikke jeg har tråkket på noen tær nå,da, og hele innholdet fjernet, og jeg blir hevet ut)
Fiskenes kosthold i naturen forskes det på jevnt og trutt. Leste i dag en artikkel om mageinnholdet hos kardinalneon fra Brasil. Tenk deg arbeidet med å dissekere og analysere hva som er i de små magene og tarmene =)
Her må man lete seg fram i bøker og artikler i tillegg til nettsteder for å finne relevant informasjon om man ønsker det.

Når det gjelder artemia lever mange fiskearter til dels av små krepsdyr (f. eks kardinalneon) i naturen, artemia er en slik og som det er mulig å framstille kommersielt samtidig er også jeg litt på vakt med tanke på saltinnholdet i maten. Jeg bruker også daphnier og ville variert mer hvis det var praktisk mulig.

Når det gjelder svarene skjønner jeg hva du mener uten at jeg er enig.
Butikkene og kjøperene må ta et ansvar for sine handlinger. Om en paroonhai lever i 10 år i en 200 liter sier vel det mer om fiskens vilje til å overleve enn omsorgen den får? And the list goes on.......
Om folk ikke setter seg inn i dyrenes behov før de kjøper må de ta ansvar for det og rette det opp.
Nå hørtes jeg også veldig sint ut ser jeg, men det er jeg ikke. Det er rart med det skrevne ord at det ser så mye hardere ut enn muntlig. Det kan nok mange ta til seg.

Hilsen Ola





Er sjeldent dette med naturlig fòr og praktisk mulig går sammen... Men synes det er et spennende tema
Og er kanskje ikke alle som er like dumme som meg... Som kjøper fisk hun ikke har akvarie stort nok til,og som ikke går helt fredelig sammen, så hun kjøper heller flere og større kar. Kanskje ikke helt praktisk, men artig,lell. Merkelig nok så sa han i butikken at jeg ikke burde ha scalarer og guppy sammen, men sendte heller med meg tigerbarber og guppy.... Nå går tigerbarbene for seg selv, og guppyene trakk et lettelses sukk og fikk finnene sine i fred

Now for something completely different

Endelig fått igang den største pumpa!
Med mye hjelp fra min gode venn, silikonen.
Så nå er det bare å vente på at karet blir klart til fisk.
Tror jeg har bestemt meg for at jeg vil ha cory'er der. Og tetra. Og kanskje noe annet. Må se hva som passer sammen...

Har to andre kar i innkjøringsfasen også, og har målt til max nitritt i det ene. Men også mye nitrat.. Hmm... Burde jeg sette inn flere planter, eller bytte ut litt vann, eller ordner det seg etterhvert tro...? Det står på tredje uka nå.

Har også planer om å sette et kar i gangen, som gullfiskene kan flytte inn i. Men må finne noe møbel det kan stå sikkert på først. Er av ille tjukt glass det karet, så er fryktelig tungt. Jeg fikk det i biter, så var et "modell-akvarie". Om det er helt tett,aner jeg ikke, har bare fylt opp den nederste delen, og den er ihvertfall ikke lekk. Surra i flere dager etter å ha silikonisert det... Å stå i et lite rom uten ventilering var dumt.....
gratulerer med tråd. Har også lyst på større akvarium, men plassen setter en stopper.
Ville gått for sør-amerikansk tema i 600literen.

Lykke til.
Håper på bilder.

espen
Takker
Nå var det vel strengt talt ikke plass til en 600 liter her heller.....
Men med litt stahet, litt ommøblering ("vi trenger da eeegeeentlig ikke TO ensetere i tillegg til sofaen"....), og en velvillig samboer (les:litt tøffel) så fikk vi det på plass
Ja, heller mot sør-amerikansk tema jeg også,ser ut som det passer fint med de fiskene jeg liker best.
Bilder kommer nok, når jeg finner ut av hvor jeg nå la det hersens kameraet.....
Møkkabarber.......

Har en 63 liter det går 7 cherrytetra i, og to blå posthorn snegler pluss èn sandsnegle i (tror jeg,slapp den ihvertfall oppi der,så den ikke skulle bli spist av botiane i det andre karet...)
Og for et par dager siden så oppdaget jeg snegle-egg på akvarieglasset. De ble mørkere for hver dag,og jeg håpet det skulle komme noe krypende ut av det snart. Hvem av sneglene som har lagt det,er jeg ikke sikker på, men ville blitt glad uansett. Trenger noen flere sandsnegler til å krype rundt i sanden, og posthornene er jo pene, så noen fler av de hadde ikke gjort noe
MEN...
Plutselig oppdaget barbene eggene også.....
Så ingen egg igjen
De kakket på glasset og eggeklasen, og koste seg sikkert storlig...
Så kan anbefale cherrybarber til å kontrollere snegleutbrudd. De bryr seg ikke om sneglene ellers,men eggene var visst gode å knaske på. Får satse på at de legger egg et annet sted senere som barbene ikke kommer til. Og hvis de spiser bittesmå snegler også, så får jeg rett og slett flytte de skjellkledte.

Derimot, i 37,5 literen... (piraten,som jeg kaller den,siden det er den som ser ut som en skatteskiste,og har en sjørøver på bakgrunnen.)
Der har jeg noen reker, og èn rosa posthorn. De var egentlig to, men den ene var litt for nysgjerrig på den innvendige pumpen, og satte fast halve kroppen der. Au... (curiosity killed the ...ehhh... snail...)
Der så jeg plutselig idag en hel haug med små rosa snegler Over hele toppen av javamosen, det så ut som den var perlestrødd. Litt artig.
Wee, nye ting kommet i hus
Fikk en pakke idag, med reker og planter som jeg har kjøpt av en her inne. Takk, Michael
Har kost meg masse med å sette plantene i karene.
Og rekene kom seg etterhvert oppi 80-literen, og gjemte seg i javamosen. Og der sitter de og gafler i seg alle algene som er i den
Men fikk ikke plantet oppi 600 liters karet enda,da. Jeg visste at ikke alle lysrørene i armaturer virket,men da jeg testet det idag,så var det bare ETT som lyste... Litt nedtur. Så må finne lysrør før jeg får beplantet. Jaja, jeg har det jo ikke travelt. Må tenke på den stakkars lommeboka også...
Da er 600 literen igang!
Foreløpig så har en stim med 25 sorte neontetra og ti kobbertetra havnet oppi der. Og fire Corydoras jeg ikke aner hva er... Typisk. Det sto jo lapp i dyrebutikken, og jeg tenkte at det må jeg huske å få skrevet ned før jeg dro hjem, men den gang ei... De hadde bare et nummer, og de er viltfanget. Har ikke sett de i basen her enda,men har ikke rukket og sett så nøye etter enda heller. Og regner med at de vil farge ut litt til, når de får roet seg helt. Pene er de ihvertfall, litt oransje base farge,grønne rygger,og en rosa/rød stripe på sidelinjen. Får prøve å ta et par bilder av dem, kanskje noen her inne kan identifisere dem.
Kjøpte 10 små panda-coryer også, og så fant jeg èn i en annen dyrebutikk dagen etter, så jeg tok med den hjem òg jeg...
Dilla på cory,ja... Men de er jo sååå artige fisk
Dette var en interessant og fornuftig tråd! Har stor sans for det du skrev om "besserwissere" og mottakelse av nybegynnere. Driver selv å kjører inn mitt første kar, og kjenner at jeg allerede veier mine ord her inne.... Tror at flere som gjør ting de vet de kan få reaksjoner på, lar være å skrive om det i tråden sin...

Gleder meg til å følge storprosjektet ditt videre! Og jeg også ønsker meg coryer; de er kjempesøte Bilder?
ja gjerne bilder av den coryen.
Har fått lagt ut et par bilder av karet, og et par av cory'ene Så hvis noen har et navn, så hyl ut

Takk for rosen av tråden, sissimor! Dèt var koselig å høre (lese...)
Etter litt leting så tror jeg at jeg har funnet ut hvilken cory jeg har
Det er nok noen C005, corydoras pantanalensis.
Men nå lurer jeg på de pandaene... Vel,den ene som jeg kjøpte som så så alene og forlatt ut i dyrebutikken,og siden jeg allerede hadde en gjeng... Men tegningene er ikke helt like. Isteden for bare en svart flekk på haleroten, så har denne en svart ryggfinne, og en svart strek som går til haleroten,og ned. Så mer enn stripe enn en flekk. *sukk* Da blir det vel mer leting og detektivarbeid... Den virker litt mer isolert enn de andre i flokken, så kanskje den ikke føler seg helt hjemme der. Eller så bruker den lengre tid på å roe seg,kan jo ha vært en god stund siden den har sett artsfrender...
Mer cory
Da ble det en tur i fiskebutikken idag,òg...
"Reddet" et par single cory i en annen dyrebutikk for noen dager siden, med tanken på at jeg kan kjøpe flere av artene når jeg kom over dem. Regnet med at det var vanlige arter i handelen. Men.....
Joda,fikk da noen følgesvenner til den ene, men tror jeg bommet på den andre. Og husken er kanskje ikke så god som man vil ha det til. Ihvertfall så var ikke de nye og den jeg hadde fra før heeeelt like. Er en lys type med prikker og streker... Er visst maaaange av de. Så kjøpte meg en Corydoras art bok også,jeg. Og fant enda flere typer med prikker og streker...
Håpløst.
Memo til meg selv : Ikke kjøp èn og èn lenger, sats på større grupper.... Samme som jeg trodde jeg hadde kjøpt en panda,som etter litt searching minner mer om en metae. Så ut på leting igjen.
Tror jeg må ta med hele bildeserien hver gang jeg skal kjøpe fisk. Eller ønske meg fotografisk hukommelse til jul...
Det beste er om du tar gode bilder av fisken.
Så er det veldig mange coryelskere på dette forumet som har meget god kunnskap.

Så er det enklere å finne artsvenner.

Espen
flott kar. Likte rota.
Er det ikke aenus du har bilder av?
MonaO og/eller Loffa/Leif kan sikkert svare bedre nn meg. hehe

Legg gjerne bilder i tråden også.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© June Årøe
Reklame for plussmedlemskap