Noen må hjelpe meg! ancistrusen min dør:(

Jeg trenger hjelp fort!
Jeg har lest om et lignende tilfelle på forumet, der døde fisken etter noen dager..
Jeg har et 60L akvarium som er innkjørt, og det er hjemmet til to ancistrus(oppdretts variant). De har altså veldig god plass.
Vi har hatt dem i halvannen uke å alt har gått bra, men etter noen dager kunne jeg se at den ene (sjefen) bynte å bli større enn den andre. Når jeg såg dette begynte jeg å dele tablettene i to og forsikret meg om at de fikk like mye mat, men har ikke sett noen forbedring.
for 3-4 dager siden la jeg merke til at den minste var rosa/rødlig på undersiden, bak munnen og frem til selve magen, og jeg har lest et sted at det er et sikkert symptom på sykdom, men på hva da??
Både i går og i dag har avføringen vert helt hvit, og hengt bak som en hale. Kan det være en form for orm?
Hvis jeg legger godviljen til er buken kanskje en smule innhol og den har noen lysere partier på kroppen, men vet ikke om det er vanlig?
Den har altså 3 symptomer på sykdom, men jeg aner ikke hva den har, det er første gang jeg driver med akvarium, å jeg hadde akkurat tenkt å kjøpe litt mer fisk siden det har gikk så bra i begynnelsen, nå tør jeg jo selfølgelig ikke det!

De er hittil kun blitt foret på tabletter for plantespisere(1 annenhver dag, noen ganger 1 om dagen), jeg tenkte å begynne å gi de grøntfor nå, som agurk osv, men regner ikke med at fraværet av grønnsaker er det som har gjort mallen min så syk.. De har også en stor rot å suge på. Men den syke mallen er ikke blitt sløv eller noe, den er konstant i bevegelse på jakt etter alger, hvis d har noe å si...
Jeg har en stor pumpe som egentlig er til 90L så den er ikke for liten. Jeg har også renset akvariumet med slamsuger for to dager siden. Skal jeg begynne å gjøre dette hver dag?
Verdiene i vannet var perfekte når vi testet dem hos dyreforhandleren min forrige uke.
Jeg har gjort ALT etter skjema, jeg er virkelig en dyreelsker å vil at mallene skal ha det godt så jeg blir syk av engstelse.
Kan dette også være en sykdom som kan smitte over på den friske mallen min?
Jeg tror virkelig ikke den syke mallen har mye tid igjen, så hjelp meg fort hversåsnill!!

Har du mulighet for å ta bilder av både den friske og syke fisken?

Den friske fisken har ikke blitt borte etter at den andre ble innhul?

Hilsen Ola
Sitter her og lurer på om du har trerøtter i akvariet.
Om ikke du har det så er det og få skaffet det så raskt som mulig.
Helt så raskt som i morra da zoobutikken opner.

Jeg mater mine hver dag med tabletter.
Gir 2stk til den store plecoen min. og resten får 10 stk tab. på deling.
har ca 20 yngler og 2 voksne ancistruser.

Har også 7 Pansermaller og disse får og tabletter hver dage 4 stk av en annen sort og det som ikke blir spist opp av dem tar ancistrusene og spiser opp resten av. så her går det totalt 16 tabletter i døgnet.

Det er ikke nødvendig og slamsuge så ofte.
Du får se det ann
Jeg selv gør det en gang i mnd.
Men om du gjør det når du gjør vannbyttet er en fin regel.

Hvorfor skal hun skaffe seg trerøtter så fort som mulig?
Vet de liker det, men livsnødvendig er det da ikke?
Det jeg har lest flere steder og hørt av flere er at alle malle trenger trerøtter og gnage på for og klare og holde fordøyelsen i orden.
Derforbsa jeg at det er det viktig at hun Heidi skaffer seg røtter så fort som mulig dersom hun ikke har det.

Verdt å prøve da, kan jo fort pynte opp karet i alle fall
Skal nå innrømme å at ser ancistrus paret vårt hengende mye på stokken sin i alle fall.
det står jo at hun har en stor rot i akvariet di kan suge på
Ehhhhh, Tror der er legge tid for meg! ting går for mye i surr nå xD.
Sorry!
Inaktiv bruker
Thomas K
Ehhhhh, Tror der er legge tid for meg! ting går for mye i surr nå xD. Sorry!

Føler med deg! har sovve to timer de siste 48 timene så posene begynner å ligne på noe..
B. Andresen
Det jeg har lest flere steder og hørt av flere er at alle malle trenger trerøtter og gnage på for og klare og holde fordøyelsen i orden. Derforbsa jeg at det er det viktig at hun Heidi skaffer seg røtter så fort som mulig dersom hun ikke har det.

eg har hatt en acistrus hun i 2 år uten rot, hun er frisk og fin, legger egg og er tykk, har rot nå da.
Trådstarter sitt første innlegg var ganske så langt så det er mulig jeg hoppet over ei eller to linjer. Har ikke fått det med meg at hun alt har rot i karret.
TRøtt!!

Ronja
Det er vel kanskje på tide og legge seg dersom du har vært oppe så lenge.
Jeg sto opp kl. 10.30 idag. men klarte ikke og holde meg våken mer enn 1 time før jeg sovnet på sofaen i et par timer.
Var ute i går kveld så det ble sent.

Tusen takk for så mange fine svar og at dere prøver å hjelpe
Jeg skrev det i tråden også: De har en stor rot å suge på, hvis dere da mener de mørkebrune. Vi fikk beskjed av dyrebutikken å kjøpe en, og de befinner seg rundt den veldig mye. Så da kan vel det utelukkes, men skulle nesten ønske jeg ikke hadde en trerot så hadde jeg i det minste visst hva som var grunnen til det..

Jeg har ikke lagt spesielt merke til at den friske store holder seg merkbart mer unna den syke, men de er ikke akkurat et par. Den minste blir jaget bort hvis de kommer helt nær hverandre.
Jeg byttet akkurat 10 liter vann igjen å heldte oppi 5ml aquasafe. Da noen av steinene fra bunnen snudde seg, var det noe alger på noen av dem, kan dette tyde på for mye alger, eller er det helt vanlig?

Jeg prøver å ta bilder av dem, men det er så vanskelig, så legge dem ut så fort jeg får tatt dem i tilfelle.
I dette øyeblikk henger det nå en ny avføringstråd ut av gatten på mallen, men denne er delvis brun, så det er vel et tegn om at fordøyelsessystemet ikke er helt ødelagt?

Jeg tror kanskje jeg har funnet grunnen ! For et par dager siden satte jeg inn en ny hule, denne er lakkert. Når jeg studerte den isted la jeg merke til at den såg så slitt ut, så jeg tok den ut å la merke til at jeg kunne skrape av lakken med neglen :O kan det være at ancistrusene har sugd på denne ? Og derav den lyse avføringen? Den er nemlig lysegrå...
Godt mulig det er det som er årsaken. Lakkerte ting skal ikke puttes i akvarie.

Forøvrig trenger ikke ancistrus oppdrettsvariant en rot å suge på, jeg har hatt dem uten en rot lenge, og de vokste og trivdes helt normalt. Nå har de fått en rot, men det er ingen forskjell i trivsel eller vekst som jeg kan se.
Sjekk inni hula med en lommelykt så du er sikker på at det ikke er noe eller noen igjen der inne.

Alger er i utgangspunktet ikke noe problem da ancistruser spiser de fleste typer, du må nok prøve å identifisere typen eller se om de gnager på den.
Det blir alltid alger i bunnsubstratet der det kommer lys til, igjen er det typen alger som avgjør om man trenger å bekymre seg eller ikke.

Jeg tror at ancistruser trives bedre med røtter i karet enn uten uansett om de spiser på dem eller ikke. Personlig tror jeg de spiser på de når de har behov for en tarmskylling (eller er det tannsliping) og når de blir tilstrekkelig sultne(alger+røtter=feriefor).
En ting er hvertfall sikkert: det forringer ikke livskvaliteten til ancistruser å ha tilgang på røtter.

Å skifte mye vann blir aldri feil. Kjøper du inn en ekstra bøtte kan du sette den ene til lufting over natta så kan du bytte en bøtte om dagen en tid framover uten å bruke dyre kjemikalier. Jeg ville ikke brukt noe tilsettning til ancistrus uansett, unntatt evt. noe for å senke Ph, men det kommer litt an på vannet ditt så det er ikke et generellt råd.

Lykke til med en spennende fisk hilsen Ola.
Inaktiv bruker
Trenger da ikke senke ph til ancistrus. De tåler HØY ph og hardt vann!

Jeg har en i malawikarret med ph godt over 8.5-8.7, jeg har en liten mangrovepinne som den får spise på der, da jeg ellers ikke kan ha mangrove i karret da mangrove senker ph og kh verdiene DRASTISK selv om de er kokt og vannet ut i ukevis.

Så det kan jo like godt være at ancistrusene var vant til å gå i høyere ph og ble syke av for lav ph i karret her. Men, de er ganske hardføre disse fiskene etter min erfaring, så jeg tror nok heller at det er den lakkerte tingen som forgifter hele akvariet.

Man må være veldig forsiktig med hva man putter opp i et akvarium av både ting, steiner, sand og røtter osv. og undersøke nøye før man har det i samt helst koke alt på forhånd slik at man får vekk eventuelle farlige bakterier/stoffer. Bruk feks aldri noen steiner som "glitrer" i et avkvarium, da disse inneholder skadelige metaller.

Feks brent keramikk og slikt senker jo ph også, så om man har fisk som skal ha høy ph vil keramikk og keramisk bunnsubstrat senke ph.

(Men, ellers er jeg enig i at aquasafe ikke er nødvendig dersom man bruker kaldtvann og ikke vannberedervann og lar det stå over natten for å lufte ut klor feks samt oppnå romtemperatur.)
Embla Ofelia: Du tåler vinter hele året, men jeg tror ikke du hadde likt det svært godt?
Opphavet til denne arten er fra Sør amerika med surt og bløtt vann. Denne arten er svært tilpassningsdyktig, men om fiskens trivsel skal stå i sentrum er det all grunn til å tro at den vil trives bedre på sur enn basisk side av Ph skalaen.
Inaktiv bruker
ohr
Embla Ofelia: Du tåler vinter hele året, men jeg tror ikke du hadde likt det svært godt? Opphavet til denne arten er fra Sør amerika med surt og bløtt vann. Denne arten er svært tilpassningsdyktig, men om [I]fiskens[/I] trivsel skal stå i sentrum er det all grunn til å tro at den vil trives bedre på sur enn basisk side av Ph skalaen.

Tja.. hva skal man svare her da mon tro?

Jeg vet ikke, jeg har bare lest mange steder om at ancistrus trives i høy ph og i malawikarr med høy gh, kh og ph, og da får man vel tro på det da?

Skal ikke forsvare noe som helst her, for jeg er ingen ekspert på ancistrus.
Embla Ofelia
Jeg vet ikke, jeg har bare lest mange steder om at ancistrus trives i høy ph og i malawikarr med høy gh, kh og ph, og da får man vel tro på det da?

At de tåler en ting er ikke det samme som at det er det de ville valgt selv om de fikk velge
Som nevnt ovenfor er Ancistrus fra Sør-Amerika. Etter min mening har de ingenting i flytende sement fra Afrika å gjøre.
Men, folk gjør som de vil. De vil ha Ancistrus, og da putter de dem oppi, uansett hvilke vannverdier de ville hatt det bedre i. Og de akvaristene sier da selvsagt (fordi det er det de selv ønsker å høre...) at "å jada, Ancistrusen trives såååååå bra i Malawi vannet mitt!"
Ja da skal hvertfall ikke den hulen inn i bassenget igjen! Håper bare ikke jeg har noe mer som skader dem. Jeg har en ekte plante og to av plast ettersom jeg har vurdert slørhaler og de spiser plantet.. Også har jeg den store roten og en stein. Ellers har jeg to typer grov grus, den ene et mer rund, mens den andre er mer kantete og blå..
Ingen av disse tingene blr vel utgjøre en spesiell trussel ?
En siste ting jeg lurer på: jeg bytter alltid inn en bøtte med linket vann som allerede er av samme temperatur som akvarievannet, er det bedre å tappe iskaldt vann som står over natten og blir temperert?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap