Dårlig trykk i am-topp 3338

Inaktiv bruker
sliter litt med dårlig trykk i min utvendige pumpe.
har renset den men det hjalp ikke.
noen andre så har opplevd dette eller har noe tips til hva som kan være gale?
Har du renset slangene også? De blir også tette etterhvert. Kan også være at du må ha en ny impeller.
Nå vet jeg ikke hvor gammelt filteret er, men kvaliteten på Am-Top er ikke i nærheten av Eheim som det er en kopi av, derfor er også holdbarheten mye dårligere, en Eheim vil overleve mange Am-Top vanligvis - derfor kan man spørre seg om Am-Top blir så himla billig i lengden...
Hva har du foran innsuget? Jeg tabbet meg ut skikkelig en gang, renset både filtermediet og impeller flere ganger uten å skjønne hvorfor vannet bare sildret ut av filteret. Plutselig slo deg meg at det var blåfiltersvampen jeg har foran innsuget som var tett, og etter å ha byttet den ut var filteret godt som nytt
Inaktiv bruker
pumpen er vel toppen 1mnd gammel. sliter med å finne fram kvitering atm.
men etter litt nermere ettersyn var slangene veldig grumsete.
har renset impeller og impeller huset. samt vrengt innmaten i pumpa for dritt.
Inaktiv bruker
dette ble vel litt ULV ULV..
renset slanger og blåfiltersvampen så er alt back to normal!
Sån skjer når man har utvendig filter! Mye jobb og rens for optmal effekt på stråle
John Christoffer Mæland
Sån skjer når man har utvendig filter! Mye jobb og rens for optmal effekt på stråle

Det problemet har jeg aldri hatt med noen av mine fire utvendige filtre.
Inaktiv bruker
Jeg kan desverre bare si at det problemet har jeg hatt med alle mine Eheim utvendige pumper også, uansett hva slags fisk/belastning jeg har på karret. Uansett om jeg mater lite/intet eller mye. For dårlig trykk/ for lite surstoff i vannet. Slangene går tette dvs spesielt der de er festet nederst på selve pumpa. Hjelper ikke å rense hverken slanger, motor/propell eller noe som helst i nevnverdig grad ( hjelper såvidt bare å rense slangene med slangebørste).Bruker blåfilter i innsug og får allikevel inn for mye grums antar jeg.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg aldri kjøpt et utvendig filter.

Greit nok at man kan bruke brusestein i tillegg for å få sirkulasjon, men hva hjelper det når man må rense de hersens slangene i ett sett, og skylle blåfilteret ved innsuget hver 3e dag omtrent. . .ellers stopper det jo helt opp. Masse jobb!

Hadde bare innvemdig filter før og det trengte jeg ikke rense mer enn kanskje en gang ver 3e måned...
Inaktiv bruker
Ps. er et must å ha slangebørste når du renser slangene altså. Det kan du kjøpe eller så kan du lage en selv av tykk ståltråd etc med noe som er festet veldig godt på tuppen, som drar møkka vekk fra innsiden av slangene. Rens hele slangene og alle rør og spesielt den delen som er festet til selve filterpumpa - slik at det blir fri bane hele veien . .. Og, så må du få noe som hindrer for mye grums å komme inn i pumpa - som du setter på innsugsdelen. Nemlig enten en bit grov blåfilter eller igrunnen hva som helst annet, filtervatt kan også brukes, og i nødstilfelle til og med en avklippet strømpe
hei, jeg har am top 3335, opplevde det samme som deg, at "trykket" ble dårlig. Dette kom av at slangene ble "tette" veldig fort. Bytta til eheim slanger, virker som om "møkka" ikke setter seg så godt i disse. Er i hvertfall verdt å prøve.
et aldri så lite tips til rengjøring av slanger.

holdt på en stund med slangebørster, men er jo noe herk, så det jeg gjør nå er:
skru av alle koblinger på slangene, riv av en bit tørkerull papir og tvinn den sammen. dytt papiret inn i den ene enden (må være så trangt som mulig)
sett slangen mot vannkrana og hold godt rund både slange og krana mens du presser slangen mot krana. slå på vannet, papir dotten vil nå flyte gjennom hele slangen og vips så er slangene rene og fine
Inaktiv bruker
thomas dammen
hei, jeg har am top 3335, opplevde det samme som deg, at "trykket" ble dårlig. Dette kom av at slangene ble "tette" veldig fort. Bytta til eheim slanger, virker som om "møkka" ikke setter seg så godt i disse. Er i hvertfall verdt å prøve.


Jeg har Eheimslanger som tetter seg i ett sett. Men, jeg ser at det er ulike slangedimensjoner på dem også, så det kommer vel an på hvilken Eheimpumpe man har? Jeg har vel de minste antar jeg, på Eheim 2222 og Eheim 2224.

Ja nå er det bare en uke siden sist jeg renset de slangene og jeg ser at trykket er så dårlig nå at det er bare å gå igang igjen! :P
Ulvster
Har du renset slangene også? De blir også tette etterhvert. Kan også være at du må ha en ny impeller. Nå vet jeg ikke hvor gammelt filteret er, men kvaliteten på Am-Top er ikke i nærheten av Eheim som det er en kopi av, derfor er også holdbarheten mye dårligere, en Eheim vil overleve mange Am-Top vanligvis - derfor kan man spørre seg om Am-Top blir så himla billig i lengden... ;-)


Kvaliteten på Am-Top sine utvendige pumper er bra. Har selv 3338 og har også hatt 3335. Min 3338 har jeg hatt gående i ett siden 2006 og aldri hatt problemer med den, renset filtret/byttet øverste filtervatt 2 ganger og slangene har aldri vært tette. Byttet nettopp impeller, men dette er jo en del som etterhvert blir slitt og må byttes i alle pumper. Har nesten alltid de gangene jeg har hatt eheim hatt lekasje eller mye støy, hat også tetratec 1200 som bråker litt mye og har etter ca 1 års bruk rykte på seg til å lekke, Jeg tørr ikke åpne den for å rense, men vannstrømningen er fortsatt bra. Tror ikke man skal undervurdere alternative billigere pumper, de kan være like bra som alt annet. Vet at de innvendige pumpene til am top bråker noe innmari, men har selv aldri hatt det.
Har Am-top 3336 og Eheim 2213, og er kjempefornøyd.
Har hatt Am-topen i 2 år, og Eheimen i 4 år. Jeg føler ikke at de tetter seg fort. Har blå filtersvamp på innsuget så kan jo være en av grunnene. Jeg skyller ca. hver 3 måned, men dette er mest for å skjekke at ikke kuhlii eller reker har klart å komme seg inn i pumpa når jeg har skylt den ytterste filtersvampen. Jeg skyller også så ofte fordi jeg liker å ha alt i orden før jeg drar på mer-enn-3-dagers-ferier.
Men har gått i over 6 måneder uten noen problemer.

Grunnen til at mine ikke går så fort tett kan jo være pga. at jeg har de i samme akvarium, 180liter, og Am-top 3336 klarer 250liter og Eheim 2213 klarer 200liter.

Kapasiteten på pumper er ikke så stor som det som står på pakken at de skal klare, så det er anbefalt å kjøpe ei pumpe som klarer det dobbelte av det akvariumet du skal ha det i. Altså i en 200liter, så burde man ha ei pumpe som klarer 400liter.
Jeg har am-top 3338, gått i ett siden 12 feb i år.
Renser filterene hver 2.dre mnd.
Aldrig hatt noe problemer med verken pumpen eller tette slanger.
Den står i et 540l kar med mange store voksene fisk, fores daglig med div frossentfòr.
Den går sammen med en fluval 405.
Aldrig noen tette slanger der heller.
Kontrollerte slangene i forrige uke på begge, minimalt med dritt... Så lite at jeg ikke tok arbeidet med og rense de.

Har Eheim utvendig også, i et annet kar med mindre fisk.
Ikke problemer med slangene der heller, ikke til nå hverfall
Inaktiv bruker
Ja det er fortsatt et mysterium for meg hvorfor mine Eheim pumper/slanger blir tette når jeg stadig hører om andres som ikke blir tette annet enn en gang hver 6e mnd eller en gang i året.

Jeg bruker blåfiltersvamp i innsugsdelen, så mesteparten av gørra samles opp der.
Jeg har skylt og renset filteret innvendig for å se om det hjalp, uten at det hjalp.
Jeg forer minimalt og jeg har knapt fisker (kun 4!) i det ene karret med Eheim 2222, men like fordømt tetter det seg i slangene, da spesielt nederst der i den delen som man fester på selve filterpumpa, kanskje er det der problemet ligger mer enn slangene også, selv om det alltid er mye gørr også i slangene, så er det der det går tett etter kort tid.

Grrrrrr!


Embla Ofelia
Ja det er fortsatt et mysterium for meg hvorfor mine Eheim pumper/slanger blir tette når jeg stadig hører om andres som ikke blir tette annet enn en gang hver 6e mnd eller en gang i året. Jeg bruker blåfiltersvamp i innsugsdelen, så mesteparten av gørra samles opp der. Jeg har skylt og renset filteret innvendig for å se om det hjalp, uten at det hjalp. Jeg forer minimalt og jeg har knapt fisker (kun 4!) i det ene karret med Eheim 2222, men like fordømt tetter det seg i slangene, da spesielt nederst der i den delen som man fester på selve filterpumpa, kanskje er det der problemet ligger mer enn slangene også, selv om det alltid er mye gørr også i slangene, så er det der det går tett etter kort tid. Grrrrrr!


Hvordan er filtermediene dine plassert? I mitt filter har jeg:
nederst: Kjeramiske rør
nummer1 midt: Grov blåfilter
nummer2 midt: Kuler
øverst: Fin vatt

Kan det være en sammenheng mellom flytende gjødsel og igjengrodde filter? Jeg bruker bare gjødselkuler.
Inaktiv bruker
Mine filter er plassert riktig ja Aldri brukt noe gjødsel i mine akvarier jeg.. hehe.. orker ikke styre så mye med plantene. Har bare noen få planter og de ser ihvertfall ut til å trives uten gjødning annet enn den de får fra fiskene:P
Geiren
Jeg har am-top 3338, gått i ett siden 12 feb i år. Renser filterene hver 2.dre mnd.


Hvorfor? :o)
Fordi jeg har 4 fullvoksne heros rotkeil ciklider, 2 voksne væråler, 3 store pleco 25 cm +, pluss en del andre fisk.
Her fores det med frossentfor hver dag.
Plecoene spiser nesten en hel squash på en natt. Får vel ca 2 squash i uken tenker jeg.

Men andre ord, blir mye gris.
Men venter ikke til pumpen får lite trykk.
Er bare en fast rutine jeg har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap