3->80-> ->1000 guppy!

Er nå helt i startgropa med mitt aller første akvarium, og tenkte da at guppy ville være en fin fisk. Leser at den er lett å holde, og at den er så populær fordi den er lett å avle (noe som selvfølgelig fører til innavl). Men jeg har ikke ambisjoner om 1000 fisk i løpet av få mnd. Så går det an å ha bare noen hanner, eller blir de "gale" av frustrasjon da? Eller er det bedre med noen hunner, de er jo fine de også?
hvis du ikke legger de gravide i fødekar så spiser de sine egne.
Kan ikke alltid stole på at de spiser sine egne yngel heller, så hvis du absolutt ikke vil ha masse yngel er det tryggest å kun ha hanner.

Å ha kun hunner fungerer som regel ikke, siden disse allerede er gravide når du kjøper dem, og lagrer sæd i opptil ett år, og dermed kan produsere flere kull med yngel uten å være i nærheten av en hann.
Om du kjøper hanner og hunner fra forskjellige butikker trenger du hvertfall ikke tenke på at det blir innavl da.
Hvis du ikke ønsker at mange skal bli fler, gå for bare hanner.
Guppier, er det fordi det er enkelt å få tak i, for at du synes de er fine, el?

Det er så utrolig mange fine fisker der ute som faktisk er lettere og holde enn akkurat guppy, da guppier gjerne er "avlet" istykker.
sissimor
Er nå helt i startgropa med mitt aller første akvarium, og tenkte da at guppy ville være en fin fisk. Leser at den er lett å holde, og at den er så populær fordi den er lett å avle (noe som selvfølgelig fører til innavl). Men jeg har ikke ambisjoner om 1000 fisk i løpet av få mnd. Så går det an å ha bare noen hanner, eller blir de "gale" av frustrasjon da? Eller er det bedre med noen hunner, de er jo fine de også?


gå for bare hanner du, de er ofte finere en damene også
Andre forslag?
Synes guppyer er fine, men hovedgrunnen er at jeg leste et sted at de er perfekte til å "kjøre inn" akvariet; altså starte med ca 5 stykk en mnd før en fyller på med mere fisk. Andre forslag mottas gjerne!!!
Da er nok bedre og lettere å kjøre inn karret med salmiak, evnt bare late som du har fisker som du forer.
Da slipper noen og utsettes for dårlige vannverdier.
For hva gjør du med guppiene når du skal ha andre fisk, som kanskje krever andre verdier?
Ok
lover å vente med fisk til karret er ferdig modnet. Men hvilke fisker er best for en nybegynner? om jeg ikke skal gå for guppy og en malle?
Det er bare en myte at gullfisk, guppy og platy er de beste nybegynner fiskene, det finnes så utrolig mange flotte fisk der ute som er vel så lette og begynne med.
Hvor stort er akvariet ditt feks?
Hva ligger verdiene på i vannet ditt, etter det har vært i akvariet 1 døgn?
Slike ting burde du sjekke før du tenker på fisk, da slipper du nemlig unna mye stress senere.
Når du vet det, fyller du ut informasjonen her og søker etter hvilke fisk som passer i ditt karr med dine verdier rett fra springen.
Takker!
Da venter jeg med fiskevalg til karret er satt opp. Hjelp så mye det er å tenke på!!! Og veldig godt det finnes et sted som dette, der en kan få gode tips og råd.

Har bestilt meg 3 akvariebøker nå, og skal ikke ta noen avgjørelser før jeg har lest dem grundig!
Akvariebøker er vel og bra, men faktisk ble jeg skuffet da jeg hadde kjøpt og leste i det store akvarie og hagedam boka.
Så masse gammel informasjon lissom og kjedelige fisker, eneste positive var hagedam delen.
Når det kommer til fisk og utstyr, tror jeg det er mye bedre og lete på nett.
Bare ta ting med en klype salt, mange forskjellige måter og gjøre 1 ting på.
Noe kan gå flott for 1, mens det absolutt ikke fungerer for noen andre.

Det er også kjekt og sjekke litt ut hvor lenge personen har holdt på med akvarier, evnt vært aktiv feks her inne. Lese personlige tråder og slikt for å finne ut hva den driver med og hvor flinke de er.

Lykke til i informasjonsjungelen
Guppy og gh
Har fortsatt lyst på guppy jeg, men ser ut til at GH er litt lav(>4)... Noe en kan gjøre med det?
jeg begynte med slørhaler men de døde pga for lite kar men så fikk jeg større kar og hadde guppie og hannene er kjemefine mye finere enn hunnene jeg hadde både hann og hunn men lot hunnene føde i karet så jeg ikke fikk 1000 guppier og de sterkeste overlever.
fikk 4-6 kull og jeg har kun hatt de 3-4 mnd så de får sinnsykt med unger.
hvis du skal ha jenter hørte jeg at du bør ha 3 jenter på 1gutt for gutten er slitsom.
men mistet nylig min hann og skal gå i annskaffelse av en ny gutt og faren døde til mine guppie babyer så da får jeg ikke inn avl håper jeg=)
så hvis du ikke er ute etter og få babyer ville jeg gått for kun gutter og de er penere og se på.
håper dette hjalp litt
Takker for svar, men jeg har slått fra meg ideen om guppy; det ble platy istedet...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap