Drømmen som brast

Kjøpte et brukt akvarie pa ca 200l for litt over ei uke sia.
Etter nøye sjekk for lekasjer så jeg meg fornøyd med at det var tett, og satte det opp.
Akvariet har nå stått en ukes tid, med vann, sand, røtter og planter.
Det vil si, fram til et par timer siden.

Både jeg og fruen var nede i kjelleren, da vi pluttselig hørte lyden av glass som sprakk og vann som fosset ut.

Resultatet var 200l vann og sand på gulvet, og masse tørkejobb.

Uten å gå i alt for mye detaljer er vi rimelig sikre på å ha ungått de store vannskadene, varmekablene blir stående på noen dager med god utlufting for å være på den sikre siden. Forøvrig er det tørt bak lister. Godt med gammaldags gulvbelegg=).

Grunnen til at jeg skriver dette inlegget er fordi samtidig som jeg ønsker meg nytt akvarie(med en gang) er jeg redd for å få samme opplevelsen igjen.
Lurer derfor på om det er noe jeg kan ha gjort galt, evt om andre har lignende opplevelser med samme type kar.

Det er snakk om et ramme akvarie på 200l, ca 8mm bunnglass, plasert på noe jeg anntar er et porsa bord/reol, da med en enkel ramme rundt som bærer akvariet. Vil gjette på at det var ca 30kg sand i bunden.

Skaden består i en sprekk langs hele bunden av akvariet, samt et "hull" i det ene hjørnet.

Setter stor pris på gode råd, evt anbefallinger av kar på tilsvarende størrelse
i en fornuftig prisklasse.

Hilsen en forholdsvis fersk, våt, svett og sliten akvarist.
Først må jeg si at du har fått en rimelig røff start som akvarist! Stakkars deg. Dette er alle akvaristers STORE mareritt, at noe sånt skal skje. Du har full medfølelse herfra!

Rant alt vannet ut, eller "bare" noe?

Det skjer sjelden. Det kan man si. Men det forekommer, det er ikke til å stikke under en stol. Men på den annen side; folk har akvarier i 20 år uten å noen gang oppleve noe slikt. Det kunne vært interessant å sett noe regnestykke på hvor mange akvarier som egentlig har sprunget lekk blant medlemmenes akvarier her, ifht antall akvarier de samme medl. faktisk har Det kan ikke være mange % promille.
Det er 10.000 medlemmer her, mange av dem har flere akvarier enn ett, og skal jeg gjette, så leser vi om at akvarier brått slår sprekk kanskje 4-5 ganger i året her på forumet (andre får korrigere meg om jeg tar veldig feil - jeg er litt dårlig på å anslå ting).

Det man derimot leser litt oftere om, er sånne "piple-lekkasjer". Dvs akvariet begynner å dryppe, en og en dråpe, og folk oppdager det lenge før noen skade er skjedd og i tide til å tømme karet selv. Hvor mange som faktisk er lekkasjer, og hvor mange som er vann som har kommet innenfor rammen, er jeg usikker på

Ønsker deg lykke til videre og håper du fortsetter å være akvarist
Takk for støtten.
Alt vannet endte på gulvet, når jeg hørte lyden, rakk jeg akkurat å se flodbølgen komme mot terskelen i naborommet, der jeg oppholdt meg.
Kjempe flaks at vi var hjemme og for all del at akvariet sto i kjelleren, og ikke i stua for å si det sånn. det kunne fort fått vensentlige byggtekniske konsekvenser.
Blir mye håndklevask de neste dagene, men plantene og pumpa er reddet over i det lille akvariet, så de klarer seg nok så lenge. Godt jeg ikke hadde noen fisk å tenke på heller.
Nå har jeg i hvertfall gjort meg opp noen tanker ang evt forholdsregler til senere.
Kommer sansynligvis til å bygge ei vanntett "kasse" under, slik at om man skulle være så uheldig å oppleve noe lignende, slipper man i hvertfall alt sølet over alt. Krysfiner med fuga skjøter vil nok holde bra for ei kort periode, til man lensa ut vannet. Kan jo til og med ha lensepumpe oppi.
Noen som har noen andre gode løsninger, eller tar dere sjangsen på at det går bra?

Vurderer også om jeg skal prøve å få satt inn nytt bunnglass. Kommer ann på kostnaden selvf. Kommer i hvertfall til å ta lang tid før jeg tør å stole på at noe slikt ikke skjer på nytt.

Noen som vet hva det evt vil koste?
mål er vel ca 110x45x45.

Oi oi oi.
Ikke kjekt.
har du/hadde du tunge/skarpe steiner i akvariet, stablet?
Jeg ble advart mot dette og fikk tips om å legge en isoporplate i bunnen av akvariet. Utrolig glad for at jeg gjorde det og føler meg tryggere. bank i bordet.

Håper du får skaffet deg et flott nytt kar.
Lykke til

Espen
Huff da så leit!!

Det er mange som fikser på gamle akvarier. Har ikke den fjerneste anelse om pris dessverre.

Jeg vet at noen har hattt uhell fordi karet ikke har stått i vater, men virker kanskje ikke så sannynlig hos dere siden det sprakk i bunnen. Men sjekk det og når du setter opp på nytt.
Huff, så kjipt!

Det er grunnen til at jeg ikke tør å kjøpe brukt. Ja, klart det kan skje med nytt også, men da har man garanti. Man vet også mer om hvordan akvariet har blitt behandlet tidligere.


Håper du finner en bra løsning
Høres ut som om karet ditt ikke stod i water.
Stod karet på isopor el.l., eller rett på benken?
så trist.Pappa hadde 1200l og det sprakk i den ene siden.Ble litt dyrt kan du kansje si..Jeg har juwel som jeg synes er greie kar.
Jeg hadde en 250l rammekar som sprakk en gang for maaange år siden. Høres litt likt ut som din historie. Stod på et porsa-bord med 6 bein, vateret opp etter alle kunstens regler. Det jeg ikke så, var at jeg på en eller annen måte må ha løftet ramma m/akvariet på litt ved siste justering - skulle vel litt inn mot veggen - slik at den justeringsskruen som satt på midten foran falt ut... fryktelig klønete...!

Akvariets bånnglass sprakk diagonalt nesten fra hjørne til hjørne, med et pang som ett børseskudd. Og så begynte det å sile vann ned gjennom sprekken, i 2. etg med teppebelagt tregulv... Heldigvis hadde jeg ikke rukket å fylle opp mer enn en 10-15cm med vann, men det var travelt ei stund!

Limte i etterkant på ei glassplate oppå den gamle bunnen, det har fungert bra i mange år etterpå. Akvariet ble faktisk satt opp igjen nå i vinter etter mange års tørke, og fungerer helt greit. Var litt skeptisk ved første oppfylling, kan du si - den historia dukker opp i bakhodet av og til.... :o)
Hm... Var rimelig sikker på at det var i vater, men kjenner jeg blir litt usikker nå. Visste ikke at det kunne ha så fatale konsekvenser...

Karet stod rett på benken, det vil si - Ramma til akvariet hvilte på ramma til "benken". Så liksom ikke noen vits i å legge isopor mellom to alurammer.
Huff, får grøsninger av slike historier. Kjøpte nylig et brukt 540l kar som står i stua. Hvis noe slikt skulle skje er det bare å legge seg ned og dø :p

Var dog veldig nøye på å få det skikkelig i vater, sjekket GODT for skader og brukte godt over en uke på å fylle det.

Lykke til med reparasjonen.
540l ja. Helt uaktuelt for meg å sette noe sånnt i stua enn så lenge i hvertfall.
Får håpe alt går bra hos deg.
Vanskelig å se for seg hvor mye vann det egentlig blir når ting først går til helvete, før man opplever det selv.

Snakka med Glassmester i Ski i stad, der fikk jeg pristilbud på ca 650kr for nytt glass.
Noen som vet om dette er en grei pris, evt om noe sted det kan være rimeligere?

Takk for alle svar så langt.
Ser ut som om det blir nytt kar på meg i stedet.
Skulle det være noen som kunne tenke seg en 220l uten bunn, til en rimelig penge er det bare å si ifra. Kan sikkert bli enige om noe=)

Gidder ikke å legge ut noen annonse foreløpig.

Om noen har flere gode tips ang. hva som kan være årsaken, samt ting å passe på ved oppsetting setter jeg pris på det.
Definitift ikke en opplevelse jeg ønsker en gang til.

Er det bra nok å sette rammeakvarie rett på rammereol eller kunne det være en fordel å legge ei plate imellom samt isopor?
Har du ramme på karet så kommer jo ikke glasset i kontakt med porsabordet uansett, det er jo noen millimeter mellom rammen og underlaget den står på, så jeg kan ikke helt se at plate eller isopor skulle gjøre noen forskjell sånn egentlig.
Det viktigste når du setter opp bordet til et rammekar er at det ikke er vridning i bordet slik at det blir spenninger i glasset. Bordet må ha justerbare ben slik at det kan rettes opp. Dersom gulvet kan fjære har du en utfordring da et ben kan synke mer enn de andre og da blir det spenninger i glasset når du øker belastningen. Legg press på bordet når du sjekker. Vatre alle veier på selve bordet. Kontroler gjerne etter at du har satt på karet og fyllt litt vann i slik at benene får noe belastning. Om karet heller litt er ikke så viktig som at vekten er jevnt fordelt. Vanligvis lar ikke benene seg justere etter at de er blitt belastet, så dersom du kan skru på et ben etter at det er belastet er det et tegn på at dette benet har mindre belastning enn de andre, og vekten ikke er jevnt fordelt.

Når det gjelder rammeløse kar er det i tillegg en annen problemstilling, da få underlag er helt jevne, og dersom glasset hviler på en liten kul kan det få katastrofale følger. Det brukes derfor helst underlagsmatter for å ta opp små ujevnheter eller rusk mellem glasset og bordet.
Rufsetufs
Har du ramme på karet så kommer jo ikke glasset i kontakt med porsabordet uansett, det er jo noen millimeter mellom rammen og underlaget den står på, så jeg kan ikke helt se at plate eller isopor skulle gjøre noen forskjell sånn egentlig.


Rammekar skal ikke stå på isopor. Fikk ikke med meg at det var snakk om et rammekar...
Vi får satse på at det går bra neste gang da.
Skal i hvertfall være nøye på vatring og passe opp for vridninger og denslags.

Fant forresten ut, til min store forskrekkelse at bunnen faktisk bare var 6mm.
Var egntlig overbevist om at 8mm var standarden i kar som dette.
Regner med at det også kan ha hatt en del å si.

Neste kar blir med 8mm glass tenker jeg.
Lykke til med nytt kar, da! Skal vel mye til for at man opplever noe sånt to ganger... (krysser fingrene..) ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap