Malawi/tanganika

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har tenkt å begynne med malawi/Tanganika, men har aldri hatt det før, så vil trenge en del hjelp, skal få skaffet meg 180-300 l akvariet, da det jeg har nå, kun er 81 l. Selger du et fint akvarie, så si ifra

Men over til poenget...
Et spørsmål som surrer rundt i hodet mitt nå er hvilke fisker jeg skal ha?
Tenkte på 3-4 forskjellige arter, som går fint sammen og som er lett/ganske lett å få yngel på, vil gjerne ha noen gule, blå etc.
Tenkte litt på disse artene:











Ja, dette var de artene jeg har funnet som virker interesange, er kanskje mest interisert i Malawi da... Men vet ikke så mye om artene, bortsett fra at de er fine og det lille det står om dem på akvaforum, så hvis dere kan anbefale noen/advare meg mot noen, hadde det vært supert! Hadde også vært fint om dere kunne komme med andre forslag, for er helt fersk når det gjelder dette :P

Mvh. Sunniva
Hei Sunniva.
Jeg kan ikke så mye om Tanganyika-ciklider, men kan skrive litt om "malawiene". Det første jeg vil nevne er at 180 liter blir for smått for dem, men med en 300-litring har du et fint utgangspunkt. Kan hende du kan ha Tanganyika-ciklider i en 180-liter.

Hvis du vil satse på ciklider fra Malawisjøen eller Tanganyikasjøen så bør du unngå fisk fra Sør-Amerika. Ser du ønsker deg Blå acara og Red cheek. Disse passer ikke inn med de andre når det gjelder vannverdier og adferd.

Copadichromis azureus er en fin malawiciklide, men den trenger stort akvarium (min. 300 liter står det på noen nettsider). Den er en rolig art som kan bli stresset av de andre malawiene du nevner.

Pseudotropheus demasoni er også litt spesiell; Den bør være i stor gruppe (f.eks 25 stk) i stort kar, og få hovedsaklig vegetabilsk mat. Følsom for sykdom hvis den får feil fòr.

Golden, Maylandia greshakei og Metriaclima sp. "membe deep" høres greit ut, men det er som du sier mye fint å velge mellom, så jeg vet ikke helt hva jeg kan foreslå av arter. Du kan jo se hva du får tak i der du bor også. Ikke bestandig ønskelisten blir oppfylt
Det kan være lurt å unngå fisk som ligner på hverandre i farge og mønster ihvertfall. Da kan hanner tolerere hverandre bedre.
Inaktiv bruker
Takk for raskt svar
Ja, de mest interesange artene er vell golden, Membe deep osv, kan du anbefale en art som er fin å ha sammen med disse?
Snakka litt med ei dame som jobba på dyrebutikken i tønsberg, og hun kunne få bestilt den fisken jeg ønsket, var bare å si ifra så det tror jeg ikke blir noe problem

Fant akuratt et 200 l akvariet som var fint og billig, har ikke tenkt å ha mer enn 3-4 arter og 4-5 av hver, så blir ikke så mange, men har jo 81 l i tillegg da, til yngel og div

Mvh. Sunniva
Hvis du ender opp med 200 liter med malawi så velg av de minst aggressive artene, som f.eks:
Pseudotropheus socolofi,
Iodotropheus sprengerae,
Labidochromis sp. "hongi"
Pseudotropheus sp. "acei"
Metriaclima estherae (Rød zebra). Denne finnes i flere fargevarianter.

Kan være lurt å ha maks tre arter siden malawiene er territorielle, men ha heller 3 - 5 hunner av hver art. Tenk på at kanskje hunnene bør ha fine farger også da. F.eks Hongi har kjempefine hanner, men hunnene er ganske uanselige.
Inaktiv bruker
Ja..
Jeg har hørt at Hongi er ganske aggresiv?
Vet ikke om dette stemmer da..

Men er Membe deep og golden aggresive? trodde dette var arter som var lette og holde og som ikke var så aggresive??

Mvh. Sunniva
I følge denne siden så er ikke Metriaclima sp. "Membe Deep" så agressiv ovenfor andre arter. Jeg har ikke hatt dem selv.

Golden er regnet som en grei art. Det er jo også fint at begge kjønn har fine farger. Hos meg har en del hunner blitt drept av de andre, så jeg vet ikke hva jeg skal si om dem.

Hongi er også regnet som ganske greie.
Inaktiv bruker
Ok..
Jeg skal nok tenke litt på det, men Golden, MB deep og hongi er ganske interesange.. Hvor mange ville jeg i såfall trenge av hver??

Mvh. Sunniva
Kommer litt an på formen på akvariet også. Er det smalt og høyt, eller lavt og langt? Det siste er best så du får større bunnflate. Da får de litt bedre plass.

Jeg kan foreslå 5 - 7 av hver hvis du har tre arter. 10 av hver hvis du har to.
Som et utgangspunkt. Det er lettere å plukke ut fisk enn å sette i nye senere.

Kjøp gjerne en filterpumpe beregnet på minst 600 liters akvarie.
Inaktiv bruker
Idee til flott malawi munnruger?
Tror akvariet jeg ser på nå har standar form...

Ganske sikker på at det blir Golden og MB deep, men tenkte å ha en art til...
Vil helst ha en fredelig munnruger, noen ideer?

Mvh. Sunniva
Inaktiv bruker
Går disse artene sammen??
Hei!
Da har jeg endelig bestemt meg for de 5 artene jeg har mest lyst på, så nå skal de kortes ned til 3, og da lurte jeg egentlig på:

*Hvilke 3 av de 5 er lettest å få yngel på?

*Hvilke 3 av de 5 er minst aggressive?

*Hvor mange malawi kan jeg ha i et 200 l??

*Hvor mange burde jeg ha av hver, hvis jeg plukker ut 3 arter?

Her er artene:



Håper noen kan hjelpe meg, og har dere egene erfaringer med noen av disse så hadde det vært fint å få vite litt

Mvh. Sunniva
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap