Reke filter hvordan gjør man det?

Har lest gjennom mange tråder her nå..
Men finner ingen step by step med bilder/ forklaring på hvordan man gjør det.
Ser for meg at jeg kjøper meg en grov filtermatte og innvendig sirkl.pumpe. Lurer på Eheim Compact+ 300 pumpehode.

Men Hvordan gjør jeg det?
Dette er en sylinder på ca 40 cm høy og 18 cm i diameter...

Hjelp??
Eheim compact er ett dårlig pumpealternativ for en rekesikker filter siden innsugingen går gjennom ett rist som er vanskelig å dekke 100% med filtermatte. Hvis du vil bruke den bak en hmf er pumpen ok ellers blir du ikke lykkelig med Eheim compact :o

I mange av mine akvarier har eg gått over til en annen, ganske enkel men effektiv løsning og den heter JBL ProFlow filterpatron. Du finner den for eksempel her:
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=4767&pageId=775

Huff, den var dyr. Betalte halvparten i tyskland. Likevel er filterpatron verdt det, siden den holder lenge, er nesten 100% rekesikker (motsatt til en grov filtermatte) og tetter seg ikke så fort (motsatt til en fin filtermatte).
Kombiner den med JBL ProFlow pumpehode eller "MaxiJet Power Head" og du har en veldig god løsning for rekeakvariet ditt på 1,2,3.
Frk.Kall
Dette er en sylinder på ca 40 cm høy og 18 cm i diameter...


Hvis det er "akvariet" eller beholderen du skal ha rekene i, blir det ganske vrient. Det er vanskelig å se for seg hvordan du kan få plass til noe filter som ikke blåser storm i et utrolig smalt vannglass. Det eneste som passer der er evt et luftdrevet svampfilter, de lager ikke så voldsom sirkulasjon.
Luftdrevne svampfiltere finnes det mange varianter av, men selv liker jeg best JBL TekAir, som står på en fot. Luftslangen som filteret drives med krever selvsagt at du har en luftpumpe utenfor beholderen, som pumper luft gjennom.

Spørsmålet er om det filteret ikke tar opp hele bunnarealet i vasen din. Vet du diameteren på den?

Den Compact+ pumpa du nevner er dessuten ikke egnet til å sette noen filtersvamp på. Som du ser av bildene er det ikke noe sted å sette den, Compact+ pumpene har ikke stigerør.
18 cm i diameter
Så det minste pumpehodet til eheim blir for mye? :P
Michael Niesar
Eheim compact er ett dårlig pumpealternativ for en rekesikker filter siden innsugingen går gjennom ett rist som er vanskelig å dekke 100% med filtermatte. Hvis du vil bruke den bak en hmf er pumpen ok ellers blir du ikke lykkelig med Eheim compact :o I mange av mine akvarier har eg gått over til en annen, ganske enkel men effektiv løsning og den heter JBL ProFlow filterpatron. Du finner den for eksempel her: http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=4767&pageId=775 Huff, den var dyr. Betalte halvparten i tyskland. Likevel er filterpatron verdt det, siden den holder lenge, er nesten 100% rekesikker (motsatt til en grov filtermatte) og tetter seg ikke så fort (motsatt til en fin filtermatte). Kombiner den med JBL ProFlow pumpehode eller "MaxiJet Power Head" og du har en veldig god løsning for rekeakvariet ditt på 1,2,3.


Tusen takk går det ann å bestille fra tyskland? Men syns uansett det er verdt å betale for noe skikkelig. Vil jo at rekene skal trives
En ting Michael!
Hvordan skal jeg gjøre der, hvis jeg går for proflow og et pumpehodet?
Jeg er kanskje blond, men forst¨år ikke hvordan jeg skal montere det :P
Luftpumpe
Finnes det luftpumper som ikke bråker så veldig?
Hørt noen snakket om eheim sine..kan det sammenliknes med en pcvifte?

ja, det ble maaaange innlegg på min egen tråd :P hehe... Greier ikke få med alle spørsmål i ET innlegg..jaja :P

Snart jobb, så da venter jeg spent på gode svar når jeg kommer hjem :P
Hei igjen,
pumpe som du har foreslått vil ikke fungere med ProFlow-svamp. Den minste er den her:

Når du ser på den pumpe ser du at innsugingen (nederst) er en rund "tut". Og ProFlow filtersvamp passer akkurat på den tuten. Helt magisk

Leste første innlegget en gang til og skjønnte det nå og at akvariet ditt er veldig liten (rund 10l). Eg tenkte først at det var filterstørrelse du skreiv om :o

Med så lite volum er det vel luftdreven filter som er einaste alternativet.

Mvh

Micha

P.S.: Det er ikke lett å drive med rekene i ett så lite volum. Faren er stor at miljøet blir ikke stabil og dette er ikke bra hvis du tenker på biereker eller tigerreker. Kirsebær går kanskje bra for en stund (til de har blitt for mange).
Kan skrive under på at grov blåfiltermatte ikke er nok. Det holder ute det meste, men ikke nyklekkede reker.

Åpnet filteret mitt for noen dager siden og fant sikkert 50 levende reker i filteret. Fikk silt dem opp og plassert dem tilbake i akvariet.

Jeg tenkte å kjøpe en rekesvamp, evt noe slikt som blir linket til i denne tråden. Litt usikker på om det går an å tre det utenpå innsuget til mitt utvendige filter, eller om jeg må ta av hele den plastsaken med riller og tre svampen direkte på røret.
Michael Niesar
Hei igjen, pumpe som du har foreslått vil ikke fungere med ProFlow-svamp. Den minste er den her: [URLBLOCK1] Når du ser på den pumpe ser du at innsugingen (nederst) er en rund "tut". Og ProFlow filtersvamp passer akkurat på den tuten. Helt magisk :-) Leste første innlegget en gang til og skjønnte det nå og at akvariet ditt er veldig liten (rund 10l). Eg tenkte først at det var filterstørrelse du skreiv om :o Med så lite volum er det vel luftdreven filter som er einaste alternativet. Mvh Micha P.S.: Det er ikke lett å drive med rekene i ett så lite volum. Faren er stor at miljøet blir ikke stabil og dette er ikke bra hvis du tenker på biereker eller tigerreker. Kirsebær går kanskje bra for en stund (til de har blitt for mange).


Ja, det er litt lite, men er ikke planer om å ha oppdrett i det.
Mer som pynt på kjøkkenet/stua.

Har 2 andre store akvarier som jeg kan ta overskuddet i Litt levende for, og overlever de i 780L så er jo det supert! :P
Har et annet på ca 160-70 L, der jeg allerede har noen kirsebærreker, som trives kjempe godt. De går sammen med guppy, rødmunntetra og ancistrius.

Men hvis ikke det er filter/pumpe og oppdrive til karet så får jeg heller bare bruke det som en SVÆR vase... :\
mona o
Spørsmålet er om det filteret ikke tar opp hele bunnarealet i vasen din. Vet du diameteren på den? Den Compact+ pumpa du nevner..........

Frk.Kall
18 cm i diameter :) Så det minste pumpehodet til eheim blir for mye? :P


Hehe, jeg redigerte visst vekk litt for mye (har en tendens til å skrive milelangt, så jeg kutter alltid vekk en del før jeg poster).

Det jeg mente å spørre om, var om du visste størrelsen på pumpen, den Compact-saken ifht vasen din. Den pumpen må jo stå under vann, på bunnen, og i en liten smal vase ville vel den pumpa stått der som et stygt monument og okkupert hele bunnarealet i vasen :p
Uansett passer det ikke med Compact-serien, det kan ikke tres svamp på dem.

Luftdrevet svampfilter er alternativet, men mange av modellene trenger litt mer bredde og lar seg ikke uten videre feste på innsiden av noe rundt da svampen(-e) er tredd på et vannrett (ikke loddrett) plastrør med masse huller i.
Eller var vasen din firkantet?

Uansett, et svampfilter på fot er beste løsning. Nå fant jeg et i samme utformingen (rund svamp som står på tung fot) hos norske Webzoo, men de opplyser dessverre ikke om målene på det, de kaller det bare "stort"... :p

Med en del lange stilkplanter som vokser godt i høyden i vasen, vil jo rekene finne plasser å sitte og kravle rundt på. Bunnarealet vil vel fylles opp ganske bra av svampfilteret.
Jeg har selv brukt Aquael turbofilter 350 i mitt akvarium. Har byttet ut innmaten med blåsvamp, og den ytterste svamper har jeg også byttet ut av en blåsvamp. Er superfornøyd! Masse reker har kommet etter at jeg byttet til denne. Den passer i mitt 30liters akvarium.

Tror jeg kjøpte den fra aquamanias, men finner den ikke der nå. Men tror det finnes andre steder hvor du kan bestille den fra.
Tror du ikke den er ganske malplassert i en vase med 18 cm diameter...??
mona o
Tror du ikke den er ganske malplassert i en vase med [B]18 cm[/B] diameter...??


Trudde og håpet på at plassen som filteret kunne stå på var 18cm, og ikke selve "akvariumet".
Da kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale et større akvarium.
Da tenker jeg at jeg bruker sylinderen til det den er, en VASE :P hehe..
Syns bare Frk.Øverli sitt var så kult, en glasssylinder, men tenkte den var litt stor. Så kjøpte meg en litt mindre..Er ikke noe flink i matte, så visste ikke hvor mange liter sylinderen jeg kjøpte var, men den så jo ikke SÅ liten ut...
Men det er den :\ er ca 10L...
jaja...kan ikke bytte heller, for fikk den til halv pris :P

for Frk.Øverli sin sylinder se her:
Du kan jo bare ha sand, noen stilige planter og vann i den da? Så bare topper du opp med vann når det fordamper, og kanskje bytter halvparten av det nå og da når du kommer på det Hvis det ikke er noen reker eller fisk i et kar, er det jo ikke nødvendig å stresse med filter og masse vannbytter.

Jeg har hatt javamose i små beholdere med vann i vinduskarmen i månedsvis, jeg. Mange ganger. De får kjempebra lys av dagslys og sollys, og hittil har det ikke blitt alger på dem til tross for sola. Javamose blir litt feil i den trange, høye vasen du har, men som sagt; en fin stilkplante ville gjort seg, og kanskje en gren av troll-hassel (sånn korketrekkervridde grener)...? Dekorativt.
Ja, det var en god ide!!
Hmm...er jo så mange flotte planter. Isteden for den standar potteplanta ( som jeg faktisk greide å kjøpe i dyrebutikken en gang) har jeg en sylinder med vann og stilige planter!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap