- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Vanlig vinduglass som topp i akvariet, ja eller nei?
Vanlig vinduglass som topp i akvariet, ja eller nei?
Postet 16.08.10 kl 14:28
Postet 16.08.10 kl 14:32
Glasskutter fra Clas Ohlson
Hadde den selv, men som med mye annet fra Claser'n har det ikke så veldig lang levetid så den er ødelagt nå :p Den ble brukt til å lage glass-staver med da jeg satte opp HMF filtrering i en del kar. Litt svinn mht glass (noe knakk der de ikke skulle knekke) men jeg fikk til mange likevel.
Andre alternativer (NB! disse har jeg ikke prøvd selv!) som kanskje kan fungere for å kappe glass:
Det finnes også diamantkappeskiver til drillen. Kanskje det er lettere å få riktig tilskjært dekkglass av.
Evt kan man forsøke en baufil med blad som kan sage glass...?
Hadde den selv, men som med mye annet fra Claser'n har det ikke så veldig lang levetid så den er ødelagt nå :p Den ble brukt til å lage glass-staver med da jeg satte opp HMF filtrering i en del kar. Litt svinn mht glass (noe knakk der de ikke skulle knekke) men jeg fikk til mange likevel.
Andre alternativer (NB! disse har jeg ikke prøvd selv!) som kanskje kan fungere for å kappe glass:
Det finnes også diamantkappeskiver til drillen. Kanskje det er lettere å få riktig tilskjært dekkglass av.
Evt kan man forsøke en baufil med blad som kan sage glass...?
Postet 16.08.10 kl 14:48
Postet 16.08.10 kl 14:59
Tror det aller beste er elektrisk flisekutter.
De koster ikke allverden(2-500 eller deromkring), men tar jo litt større plass i boden enn en manuell glasskjærer. Pass i så fall på at du kjøper en som takler at du bruker litt vann.
Diamantkappeskiver som nevnt er også en god ide.
Pass uansett på å ha god kjøling(vann/olje) dersom du bruker maskin, siden glasset fort blir varmt og kan sprekke av temperaturforskjellene.
Når jeg har brukt diamantbor, har jeg brukt sprayflske med vann og huppig spraying, vil tro det ogsp fungerer til kapping av glass.
De koster ikke allverden(2-500 eller deromkring), men tar jo litt større plass i boden enn en manuell glasskjærer. Pass i så fall på at du kjøper en som takler at du bruker litt vann.
Diamantkappeskiver som nevnt er også en god ide.
Pass uansett på å ha god kjøling(vann/olje) dersom du bruker maskin, siden glasset fort blir varmt og kan sprekke av temperaturforskjellene.
Når jeg har brukt diamantbor, har jeg brukt sprayflske med vann og huppig spraying, vil tro det ogsp fungerer til kapping av glass.
Postet 16.08.10 kl 15:57
Postet 16.08.10 kl 18:14
Postet 16.08.10 kl 20:29
Postet 16.08.10 kl 20:37
Postet 16.08.10 kl 20:46
bruk vanlig glass, 5-10 mm uten UV beskyttelse, vanlige vindus glass gå så lenge de er enkle og ikke er dobble med Uv filter på..
men uansett , ikke bruk fortynnt glass, det kan fort ende med et smell og en tur på lege vakta..
jobber på rammeverksted og kan med sikkerhet si at glass skal man ikke spøke med,..
men uansett , ikke bruk fortynnt glass, det kan fort ende med et smell og en tur på lege vakta..
jobber på rammeverksted og kan med sikkerhet si at glass skal man ikke spøke med,..
Postet 16.08.10 kl 20:56
Postet 16.08.10 kl 21:26
GompVær forsiktig med åssen glass du bruker.. Mye rart der ute, som blokere UV, og what not.. Kjøp akvariet glass.. På samme måte som du kjøper akvariet-silikon i stede for butikk.. Jeg tuller ikke..
Alle glass blokkerer en del uv.
Hvor mye kommer ann på tykkelse o.l. på glasset.
Ellers er det ikke så mange rare glass ute å går. Da snakker vi laminat eller herdet o.l. og dette kan uansett ikke brukes.
Vanlig glass, er vanlig glass. Om det er til akvarie eller vindu e.l.
Postet 16.08.10 kl 21:59
Vidar-Alexander[QUOTE=Gomp]Vær forsiktig med åssen glass du bruker.. Mye rart der ute, som blokere UV, og what not.. Kjøp akvariet glass.. På samme måte som du kjøper akvariet-silikon i stede for butikk.. Jeg tuller ikke..
Alle glass blokkerer en del uv.
Hvor mye kommer ann på tykkelse o.l. på glasset.
Ellers er det ikke så mange rare glass ute å går. Da snakker vi laminat eller herdet o.l. og dette kan uansett ikke brukes.
Vanlig glass, er vanlig glass. Om det er til akvarie eller vindu e.l.
Nei. En får glassruter til drivhus f.eks, som slepper igjennom ALT en trenger..
Bruker en vandlig vindusglass i en tilsvarende drivhus ramme, så vokser ikke plantene særlig godt.
Ta å google det om dette er nytt for deg.
Postet 17.08.10 kl 18:37
Postet 17.08.10 kl 20:03
Postet 17.08.10 kl 21:16
Endret: 17.08.10 kl 21:18
Vidar-AlexanderGlass som slipper inn UV stråling er ikke vanlig float planilux glass. Diamantglass o.l. typer har andre egenskaper. I vanlige akvarier brukes vanlig float planilux glass!! Drivhus er noe helt annet. Jobber med dette til daglig. Skal se om jeg kan finne tabeller på dette om du trenger dokumentasjon.
Snakk heller med de større akvariet produsentene.. Og skjønn at ramma og sånt har ikke så mye og si, når de selger en 30 liter til 300 kroner, og en annen 30 liter til 3000 kr..
Det har med glass, manglende behov for dekkglass, osv..
Eller prat med en som er seriøs når det kommer til reine plante akvarier, og spør hvorfor dekk glass brukes så sjeden..
Det med drivhus nevner jeg bare for at det skal være letter å faktisk skjønne at det jeg sier stemmer.. Da det beviser det samme, men flere kan kjenne seg igjen i det, eller har en som er seriøs med drivhus, og veit at glass kan både slippe igjen, og stoppe diverse lys-frekvenser.
Postet 18.08.10 kl 20:51
Endret: 18.08.10 kl 20:56
Dekkglass droppes jo gjerne fordi det stopper endel av lyset.
Men det har jo den negative effekten at man får forhøyet luftfuktighet i rommet.
Dersom det finnes glass som slipper igjennom allt, så er jo dette interessant. Spesielt til bruk som dekkglass.
Hadde vært fint om du kunne vise til en side eller to hvor det skrives om dette, eller hva de glassene kalles
Men det har jo den negative effekten at man får forhøyet luftfuktighet i rommet.
Dersom det finnes glass som slipper igjennom allt, så er jo dette interessant. Spesielt til bruk som dekkglass.
Hadde vært fint om du kunne vise til en side eller to hvor det skrives om dette, eller hva de glassene kalles
Postet 18.08.10 kl 21:32
Glass skjæreren fra clas o. er ikke så god. Jeg kjøpte en fra en glassmester for 300,-, en drøm i forhold. Kjekt å ha om en skal skjære litt akvarieglass iblandt.
Har du flyteplanter er det bedre med plexiglass som toppglass. Men ellers er det jo bare å finne seg noe glass å sette igang.
At planter skulle like eller ha behov for uv lys er... helt nytt for meg. Det finnes publikasjoner på at uv lys hemmer fotosyntesen. Planter liker lys fra 400 nm til 700 nm. I midtområdet rundt 540 nm har ikke lyset så stor effekt.
Har du flyteplanter er det bedre med plexiglass som toppglass. Men ellers er det jo bare å finne seg noe glass å sette igang.
At planter skulle like eller ha behov for uv lys er... helt nytt for meg. Det finnes publikasjoner på at uv lys hemmer fotosyntesen. Planter liker lys fra 400 nm til 700 nm. I midtområdet rundt 540 nm har ikke lyset så stor effekt.
Postet 18.08.10 kl 22:51
Gomp[QUOTE=Vidar-Alexander]Glass som slipper inn UV stråling er ikke vanlig float planilux glass. Diamantglass o.l. typer har andre egenskaper. I vanlige akvarier brukes vanlig float planilux glass!! Drivhus er noe helt annet. Jobber med dette til daglig. Skal se om jeg kan finne tabeller på dette om du trenger dokumentasjon.
Snakk heller med de større akvariet produsentene.. Og skjønn at ramma og sånt har ikke så mye og si, når de selger en 30 liter til 300 kroner, og en annen 30 liter til 3000 kr..
Det har med glass, manglende behov for dekkglass, osv..
Eller prat med en som er seriøs når det kommer til reine plante akvarier, og spør hvorfor dekk glass brukes så sjeden..
Det med drivhus nevner jeg bare for at det skal være letter å faktisk skjønne at det jeg sier stemmer.. Da det beviser det samme, men flere kan kjenne seg igjen i det, eller har en som er seriøs med drivhus, og veit at glass kan både slippe igjen, og stoppe diverse lys-frekvenser.
Vet ikke om du helt klarer å formulere det du mener, eller så missforstår vi hverandre.
Grunnen til at mange kjører uten dekkglass, er nettopp fordi UV lys og enkelte "lysfarger" ikke kommer igjennom glass. (Som jeg tidligere nevnte).
Om du prøver å sole deg bak et glass, så vil du ikke bli brun...
Diamant/kvartsglass har andre verdier på dette enn vanlig planilux.
En 30 liter til 3000,- ?? Vet ikke hva den er laget av, men det kan umulig være glass.....
Jeg jobber til daglig med glass, og vi leverer til glassmestere, offshore, byggebransjen OG de større akvarieprodusentene o.l. i hele europa. Også utenfor europa.
Har også fagbrev innen området, så jeg tror jeg vet hva jeg driver med.
Vil også gjerne se en link til glass som slipper gjennom alt av lys o.l.
I et drivhus brukes det plantelys/vekstlys nettopp på grunn av at lyset ikke kommer gjennom glassene. Men man får jo temperaturen opp i et drivhus da.
Postet 19.08.10 kl 15:58
Endret: 19.08.10 kl 16:00
Må bare si det. Grunnen til at en bruker vekstlys i drivhus er at plantene skal kunne vokse når det ikke er sol, f.eks om kvelden. Det har ingenting med at glass ikke slipper igjennom lyset som plantene trenger..( Om det ikke er marahjuana en dyrker da ..? ) Alle som har potteplanter innendørs, vet at det går fint. ... Vannet demper nok lyset i langt større grad enn et topp glass.
Postet 23.08.10 kl 19:16