Malawi - trenger masse råd og tips!

Hei, jeg er ny her, 27 år jente, gift og bor i Bergen.
Har et 375L med Ciclider, hovedsaklig Malawi, men også en art som er Tanganyika (den jeg har på profilbildet - Frontosa). De Malawi-artene jeg har er 2 stk. Electric Blue Johannii, 1 stk Electric Yellow Cichlid (Lemon drop), 2 stk Trewavas Cichlid (Redtop Cichlid? Usikker på om denne er riktig artsbestemmelse på, men fargene stemmer) og 1 stk Livingstoni. Jeg har også en Malawi (tror jeg) som er litt av en bølle, han skal jeg bytte inn i en av de jeg har fra før, så det blir litt mer ro i karet.
Jeg har også fire små algespisere, Ancistrus (sånn helt vanlig, vet ikke helt hva mer denne event. heter) og to svære praktbotiaer.

Nå får jeg sikkert masse tilbakemeldinger på at jeg har altfor mange ulike arter i karet, men med unntak av "bøllen" så lever de alle ro og harmoni sammen.

Men karet mitt er relativt dårlig vedlikeholdt. Grunnet tidsmangel, har jeg ikke kjøpt ny fisk på evigheter, det er masse alger på steinene og ingen planter, for de river fisken opp og ødelegger, som jeg vet er vanlig for Malawi. I tillegg er nok fisken litt ensom, ettersom mange av dem ikke lengre har en partner. Dette skal jeg også gjøre noe med nå.

Har derfor en hel røys med spørsmål jeg trenger hjelp med nå som jeg skal prøve å få karet i skikkelig stand, så fisken kan trives. De ynglet en del tidligere, vil gjerne se det igjen.

1. Jeg har innredet med kalksteiner, utelukkende. Synspunkter på det?
2. Disse steinene er dekket med brune alger, og et slags løst "mudder" som lett hvirvles opp. Pumpen taes kanskje 1 gang pr. mnd (sånn utvendig type med flere sjikt, vatt i det øverste laget). Er dette normalt? Hva kan jeg event. gjøre for å få det renere og finere i karet?
3. Hvor mange arter Malawi bør jeg maksimalt ha i et 375 L kar?
4. Hva tilsetter dere i vannet ved vannskift til slike fisker som jeg har? Jeg pleier kun tilsette aquasafe og ectozon-salt. Er dette galt?
5. Grusen jeg har er ganske grovkornet. Er det bede med mer finkornet sand så det er enklere for dem å grave huler?
6. Noen som har tips til mer funksjonell og penere innredning av karet?

Det kommer nok flere spørsmål etterhvert. Men begynner med dette.
Setter pris på svar!
Hupp

1. Det kan bli litt hvitt og "kunstig", men er helt greit å bruke til Malawi.
2. Det høres ikke helt bra ut. Når du bytter vann kan du føre slangen over steinene og suge vekk det mudderet.
3. Det er litt umulig å svare på, men 3-4 arter tror jeg er passe. Det er bedre å ha litt flere av hver type enn å ha en og to av hver.
4. Dropp aquasafe til vanlig i Bergen er det ikke klor i vannet utenom ved spesielle situasjoner. Ved store vannbytter kan du bruke 1/4 til 1/2 av anbefalt dosering.
Dropp Ektozon, det er salt som kun skal benyttes i spesielle tilfeller.
*viktig*Du trenger en buffer-blanding beregnet på Malawi, i tillegg kan du tilsette en ss havsalt pr 100L dersom bufferen ikke inneholder dette.
5. Det varierer endel fra art til art, men generelt liker de best elvesand/biltemasand eller tilsvarende.
6. Vet jo ikke helt hvordan karet ditt ser ut. Men generelt er det bra med masse stein som gir mange huler. Men pass på så ikke steinene kan rase ut pga graving. Javabregner og Anubias fungerer greit med Malawi. Bind dem fast til steiner, så vil de feste seg etterhvert. Valisneria kan også fungere bra, om du planter dem så de ikke blir revet opp.


Praktbotiane bør bort, de krever helt andre vannverdier enn Malawiene.
Ancistrusene går greit å ha der, men er litt usikker på om det er nødvendig siden du har andre fisker som liker alger.

Johannii'ene og trewasaen er nok ganske agressive, men såsand det er flere av dem, går det som regel greit. Tror jeg ville hatt en 4-6 av hver art.
Det er flere andre fisk som ligner på trewasae red-top, så der bør du kanskje legge ut et bilde.

Ville begynt med å tilsette noen golden, de går stort sett godt overens med andre arter.

Hvilket filter har du?
Hvor ofte bytter du vann?
valisneria er også en plante som fungerer bra i ett malawi kar.
Lurt å ha feks ett ligggeunderlag under sand som du setter steiner på så ikke bunn blir knust.
Her kommer noen bilder som jeg tok nettopp.
Og ja - jeg er klar over at tanken ikkke er vakker, den er skitten og fæl av alger. Men det er lett å ville gi opp hele akvariet når algene og grumset er tilbake og legger seg på nytt, bare dager etter vannbytte og vask av pumpen..
Men nå skal det som sagt få en liten "extreme makeover".

Pumpen heter "FLUVAL 403". Og er av den typen som står utenfor akvariet, på gulvet. Den er rund og har fire sjikt: i bunn er det noen slags runde, keramiske "rør", i neste sjikt er det noe slags grus, i neste er det noe grønne fiber, og i siste er det vanlig vatt. Jeg skal være ærlig å innrømme at ingen av disse (med unntak av vatten) har vært byttet siden vi fikk tanken for tre-fire år siden. Det skulle nok garantert vært gjort. Pumpen er koblet til et langt rør med små hull i, som spyler vannet ned i akvariet langs så godt som hele langsiden. I tillegg til pumpen har jeg en liten sak som blåser en kraftig strøm med oksygen rundt i tanken. Den er rettet langs bakre langside i tanken.

Jeg bytter vann samtidig som pumpen demonteres og skylles, ca 1 gang i mnd.
Nå har vi vært ekstra plaget med alger, pga. algespiseren døde, og vi har ikke fått nye før nå i dag.

Er algene jeg har i tanken skadelige? Det brune grumset ligger som et askelag overalt, og svever rundt i vannet. Når jeg bytter vann, er vannet gul-brunt på de verste plassene. Jeg bruker hevert og suger bort det jeg kan se på overflaten, men ikke lett å komme innimellom alle steinene.

Når du sier "biltema-sand", mener du da finkornet? Har lyst å bytte ut alt oppi der, i grunn. Alt er så kjipt og misfarget.. Men kalksteiner er så sinnsykt dyrt!!
Jeg la noen av steinene utendørs i solen, da forsvant det meste av algene. Noen andre ideer til hvordan jeg kan få det av steinene? Mye kriker og kroker på dem...

Praktbotiane er kjært inventar i tanken. De har jeg hatt siden 2002, og de stortrives virkelig sammen med de andre!
Men hvis jeg tilsetter det middelet for Malawi, vil disse da mistrives i vannet?
Skal slutte med aquasafe og ektozon. Hva med GH-salt, er ikke det noe og?

Setter pris på om noen hjelper med å artsbestemme den med røde finner. Ligger vedlagt to bilder av denne. Første bilde er av hannen, den er klarere i de røde fargene. Hunnen er nr. 2, hun er blekere og var nokså tynn da jeg fikk henne (fikk de to nå nylig).
Bilde nr. 1 er av alge-grumset mitt. Er det bare ufarlige alger som forsvinner med hyppigere vask av pumpe & vannskift?

Bilde nr. 2 er av "bøllen". Etter hva jeg kan finne ut, kan det kanskje være en: Cynotilapia afra? Har også oppettet en slags profil på akvariet mitt nå.

Bilde nr. 3 er av yndlingen min, Frontosa'en Han er DIGER, og så nyyydelig! Han må få seg noen småpiker så han kan lage seg noen småttiser.

Du trenger ikke rense filteret så ofte som du gjør. Men dersom du kommer over ett til brukt filter, skader det ikke å ha to filtre. Filtermaterialet skal ikke byttes(utenom den hvite vatten) og når filtermaterialet renses, trenger du bare å skylle det lett i akvarievann. Du kunne kanskje byttet ut noe av de grønne fibrene med mere av de hvite steinene (efhimec), men da vil også vanngjennomstrømningen synke noe.

Algene er ikke skadelige, de er bare et estetisk problem.

Dersom du ikke har skikkelig slamsuger, kan du lage en av en brusflaske du kutter bunnen av med hull til slangen i korken. Trykk den godt ned i grusen, men pass på at det ikke kommer for mye grus ut med vannet. I så fall bør du la vannet gå ut vinduet eller via en bøtte/hove el.l. forat det ikke skal legge seg i avløpet.
La slangen ligge på gulvet like ved der du står, og tråkk på den når det kommer for mye sand høyt oppi slamsygeren. Da vill grusen/sanden falle tilbake.

Du kan fint bytte halvparten av vannet når har vannbytte. Dersom fiskene ikke synes det er topp, eller små luftbobler fester seg på fisk, bør du hive i litt aquasafe. Men ikke så mye som det står på pakningen.

Finkornet sand er bra til Malawi.

Kalksteinen blir fin igjen i solen som nevnt. Eventuelt kan du ta steinene ut i en bøtte med vann som du tilsetter oxiclean(den hvite uten parfyme/såpe såklart). Det vil boble endel, noe som er helt normalt. Etter noen minutter kan du skylle og plassere tilbake. Skyll også hendene dine.
(Oxiclean består av natriumkarbonat og natrium perkarbonat. Perkarbonat danner hydrogenperoxyd i vann, og blir da til natrium karbonat. -Natriumkarbonat finnes bl.a. i malawi-salt.)

Du må velge om praktbotiaen eller malawiene skal trives. Etter å tatt en liten sjekk på praktbotia, så takler den visst hardt vann ganske bra. (Og det må den jo siden du har høy ph pga kalken) Malawi-salt er en kombinasjon av pH/KH salt og GH/TH salt.

Er veldig usikker på om du har trewasae, men så er jeg heller ikke så god på å artsbestemme malawi. Prøv bare å google "Malawi red-top" eller noe i den duren. Du vil finne flere arter og noen ligner veldig på hverandre.

Her er forøvrig litt om red-top trewasae, legg merke til "snuten".
Hei.
Det er vel Labidochromis sp. ´Hongi´ du har der, den med de røde finnene.

Og kanskje det er brunalger du har? Det er vanlig i nyoppsatte kar, og blir gjerne borte etter en stund. Du kan lese mer om dem i artikkelen om alger:

Trygve Lillefosse
Er veldig usikker på om du har trewasae, men så er jeg heller ikke så god på å artsbestemme malawi. Prøv bare å google "Malawi red-top" eller noe i den duren.:-) Du vil finne flere arter og noen ligner veldig på hverandre. [URLBLOCK1]er forøvrig litt om red-top trewasae, legg merke til "snuten".


Ja, det var snuten jeg reagerte på også. Den ligner ikke overhodet på de trewasaene på bildene. De jeg har, har smale, små snuter, og veldig framtredende tenner (som også er orange-røde) som stikker litt ut av munnen. Kan tenke meg den er god til å gnage alger o.l. av steiner...

Den jeg kaller "bøllen" skal bort. Den plager ustoppelig de andre, noe som kan stemme overens med det jeg leste om arten jeg tror den er. Tar den med til dyrebutikken, så kanskje jeg får byttet den i en annen art jeg allerede har.
Tror også jeg tok feil av algespiseren, mulig de er Pleco og ikke Ancistrus.

Vil det bli en utfordring å ta ut fisken for å bytte sand i bunnen og vaske steinene? Da tar jeg bare fisken i bøtter eller noe? Shit, de kommer til å klikke helt når jeg skal fange dem...!

For øvrig, takk for mange gode tips. Skal følge dem.

Hvis noen andre har tips og forslag, kom gjerne med dem!
Shiramor
Hei. Det er vel [URLBLOCK1] du har der, den med de røde finnene. Og kanskje det er brunalger du har? Det er vanlig i nyoppsatte kar, og blir gjerne borte etter en stund. Du kan lese mer om dem i artikkelen om alger: [URLBLOCK2]


Der har du den, ja! Helt klart riktig type. Er de vanlige? Dyre? Jeg fikk dem for en hundrings stykket på dyrebutikken.

Akvariet mitt er ikke nyoppstartet, det har vært i drift i fire år.. Men kan godt være det er brunalger. Stygge og ekle er de ihvertfall
Hongi er nok ganske vanlig til malawi-ciklide å være. Den er ikke så veldig aggressiv av seg.

Jeg har heldigvis sluppet unna brunalger, så jeg vet ikke så mye om dem.
Du trenger ikke å ta ut fiskene for å bytte sand og stein. Det bli nok mindre stress for dem. Og om det ligger igjen litt grovere sand så kan det bare gi et naturlig preg, så du trenger ikke ta ut absolutt alt.
Tror brunalgene kan komme av at det er mye grums i bunnlaget.
Også godt mulig at du ikke har god nok filterkapasitet. Filteret vil uansett få bedre biologisk kapasitet når det renses litt sjeldnere og da i akvarievann (flere gode bakterier som får jobbe i fred).

Dersom du har god tid, kan du fjerne skjellsanden på bunnen med en slange som ender opp i en 20-liters bøtte utendørs. I så fall må det taes over flere vannbytter.Ellers kan du bruke litermål, men pass på å ikke lage masse riper når du tar ut sanden. Når det ikke er noe særlig igjen, kan du bruke slange til å fjerne restene, skulle det være litt igjen er jo heller ikke det noen krise.

Når jeg skal tilsette sand i eksisterende kar, bruker jeg en trakt med litt tykk slange på enden. Så er det bare å helle sanden i trakten etter den er skylt godt av, og den ender i en pen haug på bunnen. Jeg gjør dette fordi jeg tenker at fiskene gjerne ikke har godt av å få en masse sand utover seg og hvirvlende i vannet - vet ikke om det er nødvendig. Deretter bruker jeg hånden til å fordele sanden.
Ja, det blir sikkert bedre når grusen taes ut, er nok mye grums i den, ja.
Hvordan er det med finkornet sand, blir det mindre grums som legger seg langt nedi den i forhold til grovere grus?
Grusen jeg tar ut, skal den bare kastes, eller? Kommer til å bli mye styr med å få den ut, det veier jo en god del..

Jeg tror jeg vil ta ut fiskene av akvariet når dette skal gjøres. Alt skal ut av tanken, vil vaske/ skrape glasset helt ned til bunnen når alt er ute.
Men jeg må jo ta vare på noe av vannet med tanke på bakteriekultur o.l? Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses?

Hva kan jeg bruke som matte i bunnen av akvariet, for å hindre at de graver de store steinene ned i bunnen så glasset kan bli skadet?

Og disse bakgrunnene jeg ser folk bruker, hva koster noe slikt? Har ikke råd til å bruke for mye penger på det. Disse bakgrunnene som er uthevet i plast, vil det ikke samle seg mye alger i "tomrommet" bak? Eller er det ikke hult bak, kanskje?

Grusen kan du bruke i hagen om du har det. Den øker Ph i jorden. Det er noe planter er spesielt glad for i Bergen hvor jorden generelt er sur.

Pumpen kan du la gå i en bøtte el.l. Men den takler mest sannsynlig fint å stå i ro den stunden. Faren er da at bakteriene bruker opp oksygenet som er i pumpen og dør.
Det er i pumpen og på overflater i akvaret man finner de fleste bakteriene.

I bunnen kan du bruke liggeunderlag eller isopor. Plasser steiner direkte på underlaget til å begynne med. Fyll deretter på med sand og fyll så på med flere steiner.

Har ikke noe særlig erfaring med bakgrunner, men det finnes bakgrunner både med og uten hulrom bak. Dersom du ikke vil bruke for mye på bakgrunnen, går det også ann å bruke papir eller tøy bak akvariet. Selv bruker jeg svart fleece fra et pledd bak ene akvariet, og synes det fungerer bra. Også endel som bruker solfilm beregnet på rånebiler på baksiden av glasset.

Siden du skal tømme hele karet, er et tips å bruke en sprayflaske med vann og litt klor i. Spray det på innsiden av glasset og vent litt før du vasker av algene. Da er de mye lettere å få vekk. Pass bare på å skylle godt etterpå, og å bruke aquasafe for å nøytralisere eventuelle klorrester.
Takker for masse gode tips
Desverre bor jeg i borettslag og har ingen hage å hive grusen i, men kanskje familien vil ha det.

Forresten, den "biltema"-sanden dere snakker om her inne, er det bare vanlig sand fra biltema? Har de mange forskjellige varianter? Er det billigere enn på dyrebutikken?
Må sanden skylles før jeg fyller i vann igjen i akvariet?
Du kan spre det utover plenen om du ikke bryr deg om at folk ser rart på deg. Det er veldig bra for plen.

Her er sanden. Men du kan selvsagt også bruke annen sand så lenge den ikke er fra steinknuseverk(gir skarpe kanter). Mange finner sand i elver osv.

All sand må skylles for å få vekk støv. Biltemasanden er ganske ren, så den går det veldig greit å vaske. Pass bare på å ikke vaske for mye om gangen, det er mye enklere å ta et par liter sand i slengen enn å fylle en bøtte halvfull før man begynner.

Hmm, må visst snart avgårde til gimlehallen i kroken bak bergenshallen, er jo møte i akvarieklubben klokken 19 må vite.
Fiske-Linn
...den "biltema"-sanden dere snakker om her inne, er det bare vanlig sand fra biltema? Har de mange forskjellige varianter?


Ja, de har flere varianter, så velg den riktige.
Det er EN type sand fra Biltema som kan brukes i akvarium og den har varenummer 175425.

Fiske-Linn
Er det billigere enn på dyrebutikken? Må sanden skylles før jeg fyller i vann igjen i akvariet?


Den er billigere, ja. Mye billigere.
Jeg skyller ikke Biltemasanden før jeg bruker den. Jeg legger den i akvariet, og så fylle jeg på vann. Passer bare på at vannstrålen fra slangen treffer noe annet enn sanda, f.eks. en trerot, så ikke det virvles opp sand.
Jeg pleide å hive biltema-sanden rett oppi, men synes det virker som at det kommer med mere støv nå enn tidligere da de kom i papirsekker. Ville skylt litt av den til Malawibruk, siden de kommer til å grave endel i den.
Æsj, altså. Så er jeg sint og lei.
Hongi-hunnen var død da jeg kom hjem i går. Mest sannsynlig er det "bøllen" som har bitt henne og så har hun gått i pumpa, for hun hang der da jeg fant henne. (innsuget på den saken som blåser oksygen i tanken, har satt en stein helt oppunder den, så vanligvis går ikke fisken i den, men er en liten glipe, vannet må jo komme inn i den.)
Så i dag skal jeg sporenstreks ned til dyrebutikken og gi/ bytte fra meg bøllen. Håper bare den andre Hongi'en overlever til jeg kommer hjem fra jobb. Spørs vel om jeg finner en make til ham igjen, det var ihvertfall de eneste to som var der da jeg var der sist..

Gleder meg til å sette igang med tanken igjen, har fått masse inspirasjon og ideer! Nå er det bare å vente på lønningen, og sette igang!

Har sett mange fine Malawi-kar her inne og andre steder, har lyst å innrede med stein-bakgrunn, ny sand fra biltema (takk for tipset) og de samme steinene jeg har hatt fra før. Tror de skal få seg en omgang med høytrykkspyler(!) Det har vi prøvd før, og da ble de ganske fine igjen. Planter har jeg ikke bestemt meg helt for om jeg skal prøve igjen, men får se. Den svære Frontosaen min driver jo å graver noe helt sinnsykt, så spørs om de holder.
OBS!
Var i en butikk og tittet på en oxyclean boks, og der stod det at den inneholdt optisk hvitemiddler, tensider osv. Sansynligvis ikke bra til akvariebruk alikevell.

Måtte sjekke boksen min, den heter "Wizz OXI ultra plus" På innholdsfortegnelsen står det 30% Sodium perkarbonate (natrium perkarbonat blir vel det på norsk).
Resten er bikarbonat. Denne fungerer fint til akvariebruk.

Så om du finner ut du skal bløtlegge, er det nok bedre å kjøpe hydrogenperoxyd.
(Eller sodium perkarbonat om de har det på apoteket)

Høytrykksspyler vil nok fungere bra, men vil nok etterlate endel rester i kriker og kroker, og steinene blir nok ikke helt hvite. På den annen side ser de jo mere naturlig ut. De skal jo helt ikke være skinnende hvite i et akvarie.

Når det gjelder planter, så kan det fungere åå plante valisineria(spesielt kjempevalisineria) bakerst i akvariet, og plassere steiner slik at fiskene ikke får kommet ordentlig til for å grave dem ut. Ellers fungerer det bra å binde opp anubias og javabregner på steiner. Kalkstein er porøs og er ypperlige for disse å feste seg til.

Til å feste dem, kan du bruke gummistrikk som vil råtne opp om de ikke fjernes. Hyssing av bomull/lin/hamp som vil råtne vekk etter en stund. Eller gøtt som gir det peneste resultatet på kort sikt, men som i enkelte tilfeller kan være en fare for fisk(sjelden), og som man fjerner når plantene har festet seg ordentlig.
Får jeg kjøpt sånt hydrogenperoxyd på apoteket også?
Skal være forsiktig med hva jeg bruker på steinene, så skal prøve å få tak i det der.
Er litt vrient å få høytrykkspylt her i borettslaget, så det er sikkert enklere å legge de i vann med det middelet. Så skal prøve på det.

Var nede i fiskebutikken med bøllen i sted. De kunne ikke gi meg ny fisk i bytte, det var jo litt kjipt, ettersom den jeg ga inn var ganske stor. Men som jeg sa, var det ikke noe annet alternativ for meg, jeg hiver ikke friske fisker i do.
Men til gledelig overraskelse, så jeg at de hadde flere Hongi i butikken! Mindre, da, riktignok, men likevel. Så over helgen skal jeg ned igjen og kjøpe et par flere.
Satser på å ha minst tre, kanskje fire av hver art.
Er det så at jeg bør prøve å finne flere hunner og mindre hanner? Leste en plass at en hann helst bør ha flere hunner?

Så etter det Malawi-middelet du linket til i første svaret i tråden min. Men det så ikke ut som de hadde det? Er det ikke vanlig å selge slikt når de selger Malawi?
Bakgrunner var det også dårlig med. Kanskje jeg liksågodt kan bestille fra den siden.

Nå er det fred og ro i karet mitt. Men den vettskremte Hongien holder seg likevel gjemt bak pumpen.. Stakkars. Tar vel noen dager før den forstår at bøllen virkelig er borte.

Btw, den prikkete cicliden du har i avataren din, hva slags type er det? Har sett de i butikken, tror jeg, de er ganske små? Blir de større, eller? Er de lette/ vanskelige å ha?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap