Øreål i lek?

Hei.

Jeg bare lurte på om det går ann å få øreål i lek?

Har lest noen steder at det ikke er tilfelle for det. Så tenkte å spørre her inne.

Så er det noen som har klart å få øreål i lek?
isåfall hva er kriteriene for det?


-Linda
her er en link på engelsk som kansje svarer litt på spørsmålene.

Re:
Tusen takk. Dette forklarte veldig mye.

Ser ut som det kan skje en sjelden gang så får da håpe at jeg er heldig å får det til.

-Linda
Har seks stykker av denne herlige fisken. Etter å ha lest siden du linker til, skjønner jeg at det blir lettere å kjøpe enn å drette

Som jeg skjønte av artiklen, så blir disse skikkelig gamle. De nevnte en alder på 12-15 år på sine.
De er kjempe herlige. Kjøpte meg en hanne i dag. Hadde ei hue fra før av.

Har egentlig ikke hatt sansen for ål før jeg skaffet en selv. Men gud så herlige fisker.
Kan sitte times vis foran karret å se på de. Utrolig forskjellig personlighet hver enkelt fisk har.

Hadde vært utrolig gøy å fått lek på ålene da.

Tiden får vise.

-Linda
Hvordan ser du forskjell på kjønnene?

Kan du illustrere med noen bilder for eksempel?

Vet ikke hvilke kjønn jeg har :p
Skal se om jeg får tatt ett par bilder av de to jeg har.
Er vanskelig å ta bilder av de to jeg har.

Sånn som jeg har forstått det har hannen 1 eller fler utstikkere på halefinnen. Min har 1 utstikker på halefinnen som er mest normalt som jeg har forstått det.

hua jeg har, har halefinnen rett ut. Har prøvet og tegne dette i paint.

Sitat fra Informasjon om øreål på denne siden: Hannene har flere finnestråler i halefinnen enn hunnen. Halefinnen til hannen er olivenfarget, mens hunnens halefinne er nærmere gul. Hannen har 11-13 tagger langs ryggen, mens hunner kun har 9-11 tagger.
Nei, det der blir vel ikke korrekt. Den ene fisken din mangler jo anal-finnen/gatt-finnen. Alle åler skal ha denne, men den er litt forskjellig mellom kjønnene.

Om jeg siterer fra linken over:
We identifed them as two males and two females based on differences in the anal fin. Smith (1866) had noted the sexually dimorphic fin, with which adult male and female Rope eels and also bichirs, can be distinguished. In males the anal fin is much larger and more muscular

Med andre ord, så skal denne anafinnen være hos begge kjønn. Slik du har tegnet det, så mangler den hos den ene.
Alle mine seks har denne analfinnen, oddsen for at jeg bare har kjøpt gutter er vel ikke så stor vil jeg tro...

Var derfor jeg lurte, for jeg tror ikke at det er så enkelt å kjønnsidentifisere dem egentlig. Dette med tagger på ryggen er jo også noe; om den har 11 pigger, er den da gutt eller jente?
Har undersøkt dette med den som bare har en. Mulig jeg tar feil er så å si ganske så ny i denne hobbyen. Om det da stemmer at den har mistet anafinnen som du kaller den er den da skadet for å kunne leike?

Den som bare har en finne har 8 tagger. den andre har 13 så er ganske så sikker på at det er en av hver i allefall
-Linda
For å si det enkelt: jeg tror du skal slite litt for å få dem i lek.

Jeg sår litt tvil om dette med tagger, selv om det står i basen, fordi er flere andre plasser der dette rett og slett ikke nevnes. Jeg trodde også før at dette var en "sikker" metode, men nå er jeg ikke like sikker lengre..
Okei. Får sjekke litt rundt dette med den jeg tror er ei hue. Ang hale partiet. Trodde den skulle være sånn jeg, Men tar helt sikkert feil. Sitter nå å ser på ancistrus par i lek. Spennende.

Å si Kjønn på Øreål skal vist ikke være lett, Finner ikke noe god forklaring på dette. Men utfra det med taggene så har jeg en av hver.

-Linda
ja men jeg har bare hat lekk ikke no mer 2 dage sener lå dem på golve dem snurer seg i hopp og så hopper dem over vann :P
ciklidesyka
ja men jeg har bare hat lekk ikke no mer 2 dage sener lå dem på golve dem snurer seg i hopp og så hopper dem over vann :P


Det at dem hopper ut av akvariet og kravler sammen på gulvet er ikke lek, Ciklidesyka...det betyr at du holder dem i et for lite kar...
At øreål reiser på ferie har ikke med karstørrelse å gjøre.
dem hoppet over vann og ned igjen....

og vis 450 l er forlite til en fisk på 13,15 og 16 cm er tull vet dem skal ha 720 l med det er nor dem er voksne...alle øreåler hopper....defor skal du ha dekk glas son egenligt...
Donald
At øreål reiser på ferie har ikke med karstørrelse å gjøre.


Jo det er faktisk en stor sammenheng der.

Om du f.eks holder en øreål i et 60-liters kar, så vil den sanse at karret er for lite, og prøve å komme seg til en større plass.
Det ligger i instinktene til denne arten, for den lever egentlig en plass der den kravler fra dam til dam om dammen skulle skrumpe inn. Er derfor blant annet den er utstyr med "lunger".

Ciklidesyka: nei, det karret vil være stort nok, beklager
Men at de frev med lek på stuegulvet ditt, vil jeg heller betvile, da disse driver lek i vannet
det er der du misforsto dem feil brenet hhoppet og goppet ut

fant bege same krøla på golve dem lå inteværenade...

2 dager dør det lekte dem i kare...
ciklidesyka
det er der du misforsto dem feil brenet hhoppet og goppet ut fant bege same krøla på golve dem lå inteværenade... 2 dager dør det lekte dem i kare...


Dette skjønte jeg enda mindre av, dessverre. Men slik jeg tolker det du skriver, så høres det ut som om du tror de driver med lek når de ligger på gulvet inntil hverandre.....det er vel mer et menneske-fenomen

Så på ålen som jeg trodde mangler anal-finnen. Men den ligger bare tett inntil Kroppen.

Så ingen ting er galt der
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap