Nicaragua ciklide og ellioti cikliden, noen som har erfaringer med disse?

Har bestemt meg for å bare ha ciklider. 2 relativt store ciklidepar og ellers små ciklider som juvel og dvergciklider. Noen som har erfaringer med disse ciklidene?
Begge de to nevnte artene er veldig rolige til å være såpass store, men de krever jo plass - spesielt hvis du skal ha andre ciklider.
Elliotcikliden er forøvrig svært lik Ildbuk på mange måter hvis du kjenner til den.

Hvis det er Hemichromis bimaculatus du mener med Juvelciklide så kan du nok glemme den - Juvelcikliden er svært agressiv - nærmest psykotisk når de yngler - og passer dårlig med disse rolige ciklidene.
Hvor stort kar har du? Har du ikke stort nok kar så kan selv "rolige" ciklider bli agressive.
Det er 180-190 liters juwelhjørne akvarium. Mhm, var meningen jg ville ha rolige store ciklider. jah, har skrevet ned ildbuk også. Den er vel ganske rolig den også?

Hvilke fisk burde jg da ha med de store ciklidene? Trenger all den info jg kan få om det=) Så sier tusen takk for svar!
Med 180l er det meget begrenset hva du kan ha, Nicaraguaciklider trenger mye større kar, du kan ha ett par med Eliiot eller Ildbukciklider, Blå Acara er vel også en aktuell fisk.
Eller:

Du kan ha to par med dvergciklider hvis du lager bra med gjemmesteder og et naturlig skille i karet.

I tillegg kan du ha f.eks ancistrus, med dvergciklider kan du også f.eks ha en stim med tetraer av noe slag.
Blir så utrolig forbanna på folk som jobber i dyrebutikk å skal ha peil på det de driv me!? men som informerer om ting som ikke stemmer i det hele tatt(drar meg i håret) Vi kjøpte en nicaragua ciklide for ikke lenge siden.

Og de ga beskjed om at så lenge karet var over 100 liter var det bra? Det vil jg si er helt på tryne.

Nå sitter jg da med en stakkars fisk som trenger mye større plass enn jg kan gi han(har bare 190 l). Joa, søkt litt på blå acara(blå ciklide) men mange som mener han er ganske så hissig. Og vil ha rolige ciklider. Scalare, er det noe jg kan ha et par av? Sett at de gjerne kan være med litt større fisker!

Takk for svar
Blå Acara er rolige størrelse tatt i betraktning - de er litt hissige under lek, men ikke av de værste - alle ciklider er hissige under lek/yngling men de fleste på str. med Blå Acara eller større er mye værre, f.eks Juvelcikliden er ren terror i forhold.
- De som påstår Blå Acara er agressive/hissige har nok begrenset erfaring med større ciklider

Kompetansen på dyrebutikker er ofte så som så, de er som regel mest opptatt av å selge mest mulig fisk og ditto med tilsetningsmidler du ikke trenger, men det finnes hederlige unntak da

Scalare kan jeg lite om, men du kan vel muligens ha ett par i en 180l.

Et tips er jo å sjekke profilene på fiskebasen her - vær litt obs på at ikke alle profilene er like korrekte, men på relativt vanlige fiskearter er de ganske så riktige.
Hmmm, kanskje jg skulle prøve Blå acara da. Må evt bare prøve meg fram. Ja det sto Scalare skulle ha minst 200 l, så et par går vel. Blir ingen juvel ciklider i mitt akvarium hvertfall=) Kjedelig de i butikken bare vil få solgt mest mulig fisk, og ikke tenker på dems trivsel. Men er jo ikke alle selgere som er sånn.

Tusen takk for hjelpa.
Hvor ille det er å ha nicaragua ciklider i et 190 liters kar, kommer jo an på hvor store de er og blir. Her, i fiskebasen, står det oppgitt en maks størrelse på 20 cm. I Bumper guide to tropical cichlids står det 20 cm for hunner og 25 for hanner. Men ofte stopper veksten opp på rundt 12 - 15 cm... Vel, mindre fisk klarer seg med mindre kar. Det er ikke sikkert at et par med nicaragua ciklider ville mistrives i akvariet ditt. Det kommer jo litt an på. Men da må du jo selvfølgelig ikke ha andre ciklider i akvariet også..
Thoricthys ellioti = favoritten!!
For noen år siden hadde jeg et par Ellioti - og kan vel trygt si det er den fineste og mest underholdende ciklidene jeg har hatt - ikke minst SUPERFINE. De fikk unger hele tida, og en gang klarte jeg å få 100 stk overlevende små. Styra med dem som en tulling i 3 mnd - solgt de så til Tam Alna - som klarte å ta livet av alle sammen på noen få dager. Folk som jobber i dyrebutikker er stort sett helt blåste og maks kjepphøye etter min mening - veit ikke hvor mange krangler jeg har hatt med de små drittunga som står der og er verdensmestere - men innerst inne driter i fisk så det holder.

Uansett, Ellioti kan være ganske aggressive ja - dvs i mitt tilfelle var det dama som var verst. De bodde sammen et par blå Acara par i over 1 år uten probl. Men ved første anledning Ellioti hunnen fikk (de var alene en natt) så drepte hun Acara hunnen som var dobbelt så stor som henne (jeg ble helt sjokkert) Men så lenge du lar mannfolka bestemme og sørger for at det andre paret (feks blå Acara) er større enn dem så går det helt strålende (ihvertfall for min del - og jeg hadde kun 120 ltr) Blå Acara er definitivt en veldig rolig og snill Ciklide - den er "safest" i mine øyne...

Idag anskaffet jeg meg 2 stk Nicaragua ciklider - men de er ikke store nok enda til å vise sin fulle prakt - så vi får se hva jeg synes etter en stund....Hadde tenkt å kjøpe Ellioti igjen, men de finnes svært få steder dessverre...
Den roligste cikliden jeg har vært borti er Krobia sp. Xingu. En flott fisk, rolig, men likevel med attityde. Ser likevel tøffere ut i trynet enn den er, etter min personlige erfaring. Og et godt alternativ til Acara, som kanskje er mer vanlig i handelen. Vi hadde et par Krobia gående noen år sammen med Blå Acara i en 240 liter uten problemer, selv om Acaraen måtte kjenne sin plass, og begge sorter var par. Det var godt med huler og skjulesteder i karet, og et tydelig skille mellom revir. I dag har jeg seks ungfisk gående i en 180 liter i påvente av at de skal danne par, da skal fire av dem ut. De går sammen med en stim Blødende hjertetetra, fire Megalechis thoracata og en enslig Chaetostoma sp. som algespiser. Dette har jeg godt håp om skal fungere som sammensetning over tid. Og karet har mye liv og dynamikk uten at det er aggressivt. En må likevel huske på at all fisk har sin egen personlighet. Så en kan få overraskelser. Spesielt om en beveger seg i grenseland helt opp mot anbefalt liter slik jeg gjør her, men enda mer om en velger en sammensetning av fisk som KAN gå bra en stund, men likevel ikke anbefales. Min erfaring er at ett ciklidepar oftest er å foretrekke i lengden, om jeg ser bort fra fisk fra Malawi og Tanganyika.

Lykke til.
har blå acara selv, og synes de er fine.
de er også enkle å ha med å gjøre. ikke graver de heller. anbefales.
Elliot-cikliden har jeg hatt gående en gruppe på 5 av i et 270-liters selskapskarr. Dessverre bare 1 igjen nu men har bestilt.

Det er en herlig skapning, og selv om den er territoriell i lek har den aldri vært direkte ufin med annen fisk. Men annen fisk blir jaget så en litt vimsete corydoras vet jeg ikke om jeg vil anbefale å blande dem med. som andre har vært inne på legger de villig vekk egg. Eftersom jeg har en av deres naturlige naboer (xiphophorus hellerii) samt ancistrus i karret har jeg aldri fått opp yngel på dem dog.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap