Erstatte innvendig filter - juwel rio 400

Vurderer å bytte ut det innvendige filteret i min Juwel Rio 400. Jeg er godt fornøyd med filteret bortsett fra støyen fra powerheaden.

Har sett litt på Eheim PRO 3 2075, men er usikker på om det er passende? Noen som har erfaringer?

Jeg vil ha et filter som er tilnærmet lik lydløst...

Filter
har et juwel 400 selv som jeg kjører en eheim 2180 og en tetratec 1200 på.
Vurderer faktisk om jeg skal sette tilbake fluval 4+ en som jeg har hatt der før for å filtrere mindre partikler effektivt.
Men jeg er muligen litt i overkant forsiktig i forhold til filterkapasitet.
Dette er et malawi kar med middels+ belastning.
Alle Eheims ytterfilter skal være stillegående.

Du kan sannsynligvis få pumpen i karet ditt til å bråke mindre ved å sette den litt i spenn med en bil blåsvamp, liggeunderlag, isopor el.l. Det er best å bruke noe som er ganske fast men allikevell fjærende som ikke overfører vibrasjoner.
Plussmedlem
Hvis Juwel-pumpa di bråker så kan det være noe feil på pumpa eller så berører den filterkassa på en slik måte at det er den som lager lyd.
Mine Juwel-pumper er "lydløse". De gir i alle fall mindre lyd enn de utvendige Eheim'ene.
Takk for tips. Da må jeg se på pumpa om den står riktig eller evt. prøve å dempe den.
Hei

-Enig med Loomis! Jeg har samme filter og pumpe i en Trigon 350 og det kommer ikke en lyd fra den. Jeg hadde imidlertidf satt inn power headen slik at utblåsningsrøret kom borti filterboksen når karet var nytt. Det duret og bråkte som et helt arbeidslag. Anbefaler å sjekke det først. Det filteret du vurderer å bytte ut er jo strengt tatt noe av det beste Juwel har på markedet.
Jeg har prøvd å justere pumpen, men det kommer fortsatt en jevn dur fra pumpa. Skal den være tilnærmet lydløs? Jeg hører den godt selv om jeg sitter i andre enden av rommet...
4 av akvariene mine er Juwel-kar med originale filter, og ingen av dem bråker. En av powerheadene durer pittelitt hvis jeg står helt inntil karet, men slike lyder du beskriver skal ikke forekomme.

Har du sjekket at det ikke er noe skitt eller luft inne i powerheaden? Noen ganger etter et vannskifte har det kommet litt during fra den nevnte pumpa mi, og da har jeg koblet fra ledningen, ristet pumpa under vann og satt det tilbake igjen. Det har kommet litt luftbobler ut av pumpa når jeg har ristet den, og pumpa har sluttet å dure når jeg har satt den tilbake.

Og en annen ting... Det kan også lønne seg å sjekke at den 'akselen', eller hva det heter, som impelleren sitter på er helt rett. Hvis den står litt skjevt, eller er løs, kan det dure ganske kraftig.

Håper du får løst problemet, da, for det er lite som er så irriterende som en bråkete pumpe!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap