Dumme spørsmål om kampfisk

Jeg har en lignende tråd ute, men den ligger under sykdom da det var mer sykdomsrelatert. Til dere som kjente igjen bildene.

Jeg lurer på om kampfisker som er hvite som voksne, blir født mørke?
Fisken på det øverste bildet var vell ett år gammel, den var nesten helt rosa da jeg fikk den. Ble blåere og blåere med tiden.

Bildet nederst viser fisken jeg mistenker for å være syk nå.
Når jeg fikk den var den meget fargesterk, men nå er den nesten helt hvit på kroppen. Finnene er nå endog fargesterke, men ikke like mye som tidligere.

Så, skifter kampfisker noen ganger farger med alderen?
Jeg vet ikke om dette er relevant for din fisk, siden jeg ikke har særlig grundig kjennskap til kampfisker, men jeg vet at noen kampfisker har et gen som gir fargevarianten 'marble' . Dette genet gjør at enkelte kampfisker skifter farge med alderen. Her er en link til om 'marble'.

Forhåpentligvis får du bedre svar fra noen som er mer kyndige enn meg...
Wow! Det var en interessant artikkel.
Nå fikk jeg ihvertfall lyst på kampfisk, og da gjerne en sånn ;D
Ja, ikke sant!

Jeg kunne tenkt meg en marble kampfisk selv, men det måtte da ha blitt av den kortfinnede varianten 'plakat'. (Her er link til side om forskjellige "finne-varianter")Synes det blir for voldsomt med de store finnene til enkelte varianter.
Det er nok en marble ja, men det er ikke alle marbler som er like interessante og pene Jeg importerte en marble fra Thailand i fjor. Blå og hvit og kjempepen. Innen 3 måneder var han ensfarget blå, og slik har han forblitt helt til nå, over ett år senere. Skulle aldri trodde han har marble-genet slik han ser ut nå...
Så du tror min kampfisk har dette marble-genet?
Dumt spørsmål, men kan du si kjønnet på de? De er ganske unge.
De to andre jeg legger ut bilde av nå kommer fra samme oppdretter.
Spennende utvikling dette her...

Bilde 1; tatt for to dager siden. Generelt blek hele veien.
Bilde 2; Tatt nå i sta. Fisken er hvit med markerte mørke striper, og knallsterke farger på finner. (synes ikke så godt på bildet)
Er dette marblefarger, eller driver den bare å skifter på å trives/mistrives?
Hei hei
hei ja kampfisken som er lysee er født sant hvit ja.. hvit gull rød og sant som på din første bilde..og i den farge kan også skrifte farge til annet farge.. det har med alder å gjør ja men når han er opp til 6 måned da ville ikk farge forandre seg så mye tror jeg... sanne farge kalle vi for fancy fish de kan bytte farge hele tiden fram til de er 5-6 måned gammel..
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap