- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Fisk dør ofte
Fisk dør ofte
Har en tank på 180L og en utvendig pumpe av typen AM 3336. De siste 6mnd har jeg hatt problemer med at fisk dør ofte. NO3 ligger på 10 og NO2 ligger på 0. GH ligger på 7. KH ligger på 3 og PH ligger på 6,4. KH burde vel ligge på 6-10 og PH på 6,8-7,6. Jeg måler med teststrips av typen JBL Easytest kjøpt på Troopehagen ZOO på Vinterbro Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å få KH og PH høyere i verdi. Fisktypen jeg har er Poecilia Sphenops og korallplaty. Kan det være pumpa som ikke fungerer bra nok med tanke på rensing og luft
Postet 25.09.10 kl 13:22
Endret: 25.09.10 kl 13:26
Postet 25.09.10 kl 13:38
Postet 25.09.10 kl 13:40
Postet 25.09.10 kl 13:46
Da jeg konverterte fra en 30-liters bolle til et 110 liter Jewel, forventet jeg at alle fiskene mine skulle bli kjempelykkelige. i stedet døde de i tur og orden, og nesten uansett hva jeg puttet oppi av ny fisk, så varte de aldri særlig lenge. Vannverdiene var fine hele veien. Kjempefrustrerende!
Det gikk ca 6 måneder før ting begynte å gå rette veien og det ble hyggelig i stedet for frustrerende (jeg ga nesten opp). Nå i ettertid har jeg tenkt at kanskje jeg burde vasket sanden skikkelig? Kanskje jeg burde ha skylt hele det nye akvariet før jeg tok det i bruk? Jeg burde sikkert hatt en mye lenger innkjøringsperiode med flere vannbytter. Kanskje det har vært noen uheldige stoffer i noe av dekoren jeg brukte?
Av og til er det nesten umulig å finne den nøyaktige årsaken til at ting ikke funker skikkelig. Jeg har lest kjempemye her inne og funnet mange gode tips og råd, men også mange ganger motstridende meninger om hva som er rett.
Det gikk ca 6 måneder før ting begynte å gå rette veien og det ble hyggelig i stedet for frustrerende (jeg ga nesten opp). Nå i ettertid har jeg tenkt at kanskje jeg burde vasket sanden skikkelig? Kanskje jeg burde ha skylt hele det nye akvariet før jeg tok det i bruk? Jeg burde sikkert hatt en mye lenger innkjøringsperiode med flere vannbytter. Kanskje det har vært noen uheldige stoffer i noe av dekoren jeg brukte?
Av og til er det nesten umulig å finne den nøyaktige årsaken til at ting ikke funker skikkelig. Jeg har lest kjempemye her inne og funnet mange gode tips og råd, men også mange ganger motstridende meninger om hva som er rett.
Postet 25.09.10 kl 14:00
Beslektet problem
Bortsett fra at jeg bare har hatt fisk (platy) i snart 3 døgn og akvariet mitt ikke er innkjørt (men filteret skal være det) har jeg nesten de samme verdiene som deg Bjørnar. Bortsett fra at vannet mitt er litt hardere. Ser ikke ut til at jeg får opp pH selv om jeg har brukt anbefalte doser pH+. Har lest at tilsetning av natron (bikarbonat) vil øke både KH og pH, og har kjøpt inn i dag - men aner ikke hvor mye som skal til. En av mine 3 fisker ser slett ikke frisk ut, mens de to andre ser ut til å trives. Jeg bruker også strips, og begynner å forstå at det ikke kan stoles helt på. På mitt Tetra 6i1 starter pH skalaen på 6,4, så kanskje er det surere enn dét for alt jeg vet.
Postet 25.09.10 kl 14:55
Bjørnar KristoffersenHar en tank på 180L og en utvendig pumpe av typen AM 3336. De siste 6mnd har jeg hatt problemer med at fisk dør ofte. NO3 ligger på 10 og NO2 ligger på 0. GH ligger på 7. KH ligger på 3 og PH ligger på 6,4. KH burde vel ligge på 6-10 og PH på 6,8-7,6. Jeg måler med teststrips av typen JBL Easytest kjøpt på Troopehagen ZOO på Vinterbro Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å få KH og PH høyere i verdi. Fisktypen jeg har er Poecilia Sphenops og korallplaty. Kan det være pumpa som ikke fungerer bra nok med tanke på rensing og luft
Bare en magefølsle, men du mater ikke for lite da?
Postet 25.09.10 kl 17:18
Har i dag kjøpt KH+ og det går rette veien ser det ut som. Når det kommer til mating så får de nok. Tok en liten test av drikkevannet fra springen og det har PH verdi på 6.0 og KH er på 0. Kanskje det er der feilen ligger. Kom til å tenke på en ting og det er at for 6mnd siden ble det påbegynt et boligfelt prosjekt her hvor jeg bor og vi hadde store problemer med drikkevannet i 2uker da en sopp gravde over hovedvannledningen til mitt boligfelt og vi kunne ikke drikke springvann på 4 uker. Kommunen har sagt at dette er testet og skal være bra men begynner å tvile litt da problemene begynte etter dette uhellet. Er en nabo til som sliter med samme som meg.
Postet 25.09.10 kl 19:58
Postet 25.09.10 kl 21:24
Postet 25.09.10 kl 21:31