- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hjelp til id på corydoras
Hjelp til id på corydoras
Postet 29.09.10 kl 03:05
Postet 29.09.10 kl 06:08
DonaldDet ser ut til å være C. pulcher.
Hei igjen Donald ;- =)
Har sett på denne nå og ser vel noen likhetstrekk, men synes ikke det sortprikkede mønstret stemmer helt med mine. Mine er ungfisk, så kanskje derfor det gjør det litt vanskelig. Har også sett på C. Robustus, men dem har jeg eliminert bort alt. Disse er iallefall kjøpt som C001. Ikke rart en blir frustrert av så mange like Corydoraser. Tør du helt sikkert bekrefte at dette er Pulcher?
Postet 29.09.10 kl 06:29
Postet 29.09.10 kl 10:05
Id
ser ut som Pulcher ja, jeg ser Birger har lagt ut bilde får deg på CW..legg ut de bildene du har her også på CW.
Postet 29.09.10 kl 11:16
Jørn henning Flåtnser ut som Pulcher ja, jeg ser Birger har lagt ut bilde får deg på CW..legg ut de bildene du har her også på CW.
Takk for svar alle tre. Sendte 3 bilder til Birger som han skulle legge ut på CW da jeg ikke er medlem der. Han tilbø seg å gjøre det, og jeg takket ja.
Om en ser på Birgers bilder av C. Pulcher på denne nettsiden;
http://www.akvarieviden.dk/fisk/show.php?id=1321
så har denne et hvitt felt på halerota før et "måkevinge" formet sort felt. Mine har ikke dette og tror derfor dette ikke er Pulcher. Mine har liksom et sort T mønster ytterst ved halerota.
Når en starter med Corydoras ved å ta de lette typene først som aneus, paleatus, albino, metae og adolfoi, blir en som regel bitt av basillen. Disse er så enkle at en nær kan si legg egg og få yngel, og de gjør det. Når det stadiet er ferdig og en vil prøve seg på noe nytt og kanskje noe vanskligere, oppstår ofte problemer. Alt for mange er ganske så like, og dette er ikke første gangen i så fall jeg har kjøpt fisk med feil type navn. Grunnen til at jeg ønsker riktig id på disse er at jeg kun har fått tak i 5 stk, noe jeg synes er i minste laget, og ønsker å få tak i noen til. Da er det viktig med rett id. Viktig er det også om det skulle komme yngel og den skulle selges. Selge fisk med feil id er ikke min mening, og heller ikke populært.
Postet 29.09.10 kl 12:22
Ikke alle C. pulcher som har det hvite feltet.LOFFAhar denne et hvitt felt på halerota før et "måkevinge" formet sort felt. Mine har ikke dette
Om dine fisker er C. pulcher eller C. cf pulcher aner eg ikke da cf ligger for høyt (eller muligens for dypt) for meg. For meg er det C. pulcher, så sant det ikke er noe helt annet da.
Det er ellers et stort problem å utvide gruppen slik du ønsker; hva er sjansen for å få tak i fisker fra samme lokasjon? Dersom fiskene dine er cf kan du i ytterste konsekvens risikere å komplettere med en annen art.
Men eg forholder meg som sagt ikke nevneverdig til cf
Postet 30.09.10 kl 03:40
Ikke alle C. pulcher som har det hvite feltet.Donald[QUOTE=LOFFA]har denne et hvitt felt på halerota før et "måkevinge" formet sort felt. Mine har ikke dette
Om dine fisker er C. pulcher eller C. cf pulcher aner eg ikke da cf ligger for høyt (eller muligens for dypt) for meg. For meg er det C. pulcher, så sant det ikke er noe helt annet da.
Det er ellers et stort problem å utvide gruppen slik du ønsker; hva er sjansen for å få tak i fisker fra samme lokasjon? Dersom fiskene dine er cf kan du i ytterste konsekvens risikere å komplettere med en annen art.
Men eg forholder meg som sagt ikke nevneverdig til cf
Må vel si at jeg er mer fortvilet over disse coryene nå, enn lykkelig og glad. Er ikke sikker på hva cf er for noe Donald, men gjetter på at på Norsk betyr viltfanget??? Gruppen (foreldrene) er kjøpt i Sverige. Dette er da evnt andre gangen jeg kjøper fisk med feil id, faktisk fra samme person. Men id er jo noe en får i butikken, og bedreider selvfølgelig ikke h*n for det. Har ikke hørt noe fra Birger enda, så avventer til han kommer med sine svar fra CW
Takk til alle så lenge
Postet 30.09.10 kl 20:54
Postet 30.09.10 kl 21:12
Sannevf er viltfanget, cf blir gjerne brukt som "ligner på" har lest tråden på cw, pulcher er nevnt, ian sier det kan være incolinata da de forandrer seg en del som unge.. jeg ville kanskje ventet til disse var fullvoksne og fått en sikker id før jeg kjøpte fler..
Takk Sanne
Da kan det være håp likevel da ;- =)
Postet 30.09.10 kl 22:58
Postet 01.10.10 kl 00:28
Eg kan bare ikke forstå at dette skal være C. incolicana, men Ian vil ikke eg "krangle" medDonald[QUOTE=Sanne]ian sier det kan være incolinata da de forandrer seg en del som unge..
He he Donald, skjønner deg godt. Han er vel ikke akkurat den første jeg vil krangle med når det gjelder Cory/Aspidoras. Da bøyer jeg meg bare pent i ærbødighet;- =)
Postet 01.10.10 kl 00:38
Postet 01.10.10 kl 01:21
DonaldMen på norsk må eg ha lov å mene at han tar feil.? ;-)
Du har lov til å være uenig i hva du vil Donald. Du skulle bare visst hvor vrien og vrang jeg KAN være om jeg vil, hehe. Har hørt jeg kan tirre på meg gråstein......
Men argumenterer ikke ting jeg kan noe om eller er mindre enn 60% sikker på...
Legger inn et par bilder av mine ancistrus rot (super rot) som jeg fikk i hus her forrige dagen. Synes de er flotte. Har ca 10 på 5-6 cm samt 3 mindre jeg fikk med på kjøpet.
Postet 01.10.10 kl 02:10
Hei Leif
Jeg har også C. incolicana. Disse er VF og kjøpt for noen år siden, men sliter fremdeles litt med om det er rett ID på dem. Har tidligere lagt ut tråd med bilder her på AF. For en stund siden la jeg ut en tråd på CW og der ble det sagt at det kunne være C. pulcher. Mine er store, godt voksne og over 5 cm.
Skal ikke være lett dette. I tråden din på CW nevnes det 3 arter - selv de lærde strides :p
Jeg har også C. incolicana. Disse er VF og kjøpt for noen år siden, men sliter fremdeles litt med om det er rett ID på dem. Har tidligere lagt ut tråd med bilder her på AF. For en stund siden la jeg ut en tråd på CW og der ble det sagt at det kunne være C. pulcher. Mine er store, godt voksne og over 5 cm.
Skal ikke være lett dette. I tråden din på CW nevnes det 3 arter - selv de lærde strides :p
Postet 01.10.10 kl 11:29
JanneHei Leif :-) Jeg har også C. incolicana. Disse er VF og kjøpt for noen år siden, men sliter fremdeles litt med om det er rett ID på dem. Har tidligere lagt ut [URLBLOCK1]. For en stund siden la jeg ut en tråd på CW og der ble det sagt at det kunne være C. pulcher. Mine er store, godt voksne og over 5 cm. Skal ikke være lett dette. I tråden din på CW nevnes det 3 arter - selv de lærde strides :p
Det er ikke lett nei, Janne. Men har nå lovet meg selv kun å kjøpe cory eller annen fisk for sak skyld som jeg er sikker på id.
Får se om jeg beholder dem eller selger dem. Har lyst på flere av samme type og tør ikke kjøpe flere før de er større. Derfor blir det kun disse 5, noe jeg synes knapt kan kalles en gruppe. Så inntilvidere får de være det jeg har kjøpt dem som, Incolicana.....
Postet 01.10.10 kl 13:25