Kamfisk hunn med bukvattersott?

Kampfisk hunnen min har fått en veldig stor mage de siste ukene. Og jeg lurer på om det kan være Bukvattersott. Men er ikke sikker.

Jeg hadde en kampfisk hann og en hunn. Hannen døde for ca 1 mnd siden. Noen uker før han døde la hunnen egg. Etter at hannen døde kom hunnen mer fram fra hjemmestedene hun hadde da hann levde, men hun bevegde seg ikke så mye som før. Og så begynte magen hennes å vokse, den ble bare litt større i begynnelsen. Nå når jeg så på henne i dag hadde magen blitt veldig stor og hunn har blitt hvit på den. Det ser ut som hun skal sprenges. Først så trodde jeg at hun bare hadde begynt å produsere egg igjen, men nå er jeg ikke sikker. Hun spiser godt. Det hender ofte at hun blir liggende i et hjørne av akvariet og ikke gjøre noe.

Akvariet er på ca 40 liter, har tre maler og tre småfisker (husker ikke hvilken type). Har også en god del uønskede snegler i akvariet. Jeg byttet pumpe for ca uke siden pga av den gamle var dårlig.

Så har hunn bukvattersott eller er det noe annet som feiler henne? Og i så fall hva burde jeg gjøre?
Plussmedlem
Her kan det jo være flere ting, men det er særlig en ting jeg vil si.

Har hørt om mange kampfisker som har fått svulster, og mulig at dette kan være en slags svakhet på disse fiskene. Det kan nok dessverre være en mulighet for din fisk.

Det er ingenting å gjøre med, og fisken bør avlives når den har det synlig vondt.

Men ikke gjør noe før du vet hva det er! Har selv en fisk med svulst (gullfisk), og den spiser fortsatt bra, men har stor mage.
Ser at tråden er gammel, men...
...men jeg er ny her i dag.

Og min hannkampfisk har samme problemet, så jeg lurer på hvordan det gikk med din kampfisk...?

Hun forsatte å oppføre seg som nevnt ovenfor en stund, men til slutt døde hun.
Da hadde magen blitt enda større og hun hadde blitt blekere.
Det var nesten en lettelse at hun døde, for det så ikke ut som om hun hadde det særlig godt.

Jeg vet ikke om hun hadde bukvattersott eller svulst, eller om hun rett og slett hadde noe annet. For det kan ha vært noe i vannet siden jeg mistet nesten alle fiskene mine på ca 2 mnd. Utenom en hardfør liten fisk og malene.

Håper det går bedre med din fisk!
Uff, så leit... Og nei, det er ikke noe godt se på at de lider...

Takk for det! Jeg sitter her og følger med han, tør ikke legge meg, har akkurat rørt ut litt salt og hatt i vannet, i håp om at det + baktopur skal ta knekken på faenskapen.... Er så trist å se på atte... Spent på om vi har han i morgen... :-S
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap