Trenger hjelp med bygging av akvariet i kjellern

Vi har murt opp en benk i kjellern, slammet og lurer nå på hvor det går videre.
Første tanke var å ha helglass akvarie...men nå har tanken gått i at vi bare skal ha glass i front.

Men hvordan gjør man det?
Hva smører man veggene med? Har sett flere som kun har glass i front og betongvegg bak. Det blir ca 2000L. Hvordan fester man glasset?? Blir jo et veldig stort trykk.

Håper på noen gode tips og råd
kan jeg behandle betongveggene på samme måte som x-fineren?
Frk.Kall
kan jeg behandle betongveggene på samme måte som x-fineren?

Vet ikke hvilken type behandling du tenker på. Men betong kan males med tokomponent epoxy. Dersom det er ytterveggene det er snakk om, er det nok bedre å lage en innvendig konstruksjon i tre, siden veggen vil transportere vekk mye varme. Du kan alikevell bruke veggen til å strøtte opp konstruksjonen.
Det er snakk om en yttervegg, de 2 andre går mot en gang og en stue.
Det er en vaskekjeller dette karet skal bygges i.

Det jeg lurer på er rett og slett hva veggene skal behandles med slik at betongen ikke trekker til seg vann, samtidig som det ikke er skadelig for fisk og andre akvarie dyr.
Da er tokomponent epoxy det du er på jakt etter.
Pass på at det er en type som ikke gir fra seg giftstoffer etter herding. Det finnes flere typer epoxymaling og noen kan brukes til næringsmiddler.

Men vær obs. på det med varmetap til ytterveggen... Siden det bare er en vegg, kan du gjerne lime på isopor eller våtrommsplater på den veggen(etter å ha malt), og deretter male en gang til for at det skal bli fint.
Nice, tusen takk
Gubben snakket noe om isolering av ytterveggen.
Da kan vi snart sette igang!! Jippi
Men er det noen som kan komme med tips om hvordan vi kan montere glasset i front som tåler såpass mye trykk??
Her har du en tråd om en på akvaforum som har gjort det samme
Har vært hos han , men det er så stor forskjell på ant liter at jeg tror ikke det er samme fremgang.

Har lest tråden også. Oppsettet hans er så forskjellig med tanke på størrelse, bakgrunn osv...
Jeg ville ha borret hull i veggene, satt inn litt armeringsjern, og støpt en ramme.

Da kan dere sette i glasset ved å la det hvile mot denne rammen, og bruke noen form for avstøtting i karet mens siliconen herder.

BTW: Husk å legge inn avløp og annet teknisk mens dere alikevell bygger, så blir nok livet litt enklere i etterkant.
Tenker du på sluk osv? Eller så er alt i nærheten av vask/sluk. Men vi skal legge inn et ekstra sluk rett ved akvariet.

Vet du hvordan man lager sånn automatisk vannbytte?
Våtromsplater?
Noen som kan anbefale hvordan isolering/våtromsplater jeg burde ha mot yttervegg og de 2 andre veggene?

Ville laget et sluk i selve karet, slik at det er lettere om dere skal tømme det osv.

Automatisk vannbytte krever overrenning til sluk og en tidsinnstilt vanntilførsel, evt dryppvanning for planter.

Tror litex/våtromsplater er det beste å bruke til isolering. Hvor mye som trengs aner jeg ikke. Det viktigste er å isolere ytterveggen, med sideveggene spørs det hvilken temperatur dere har i de tilstøtende rommene.
Tusen takk for svar
Kommer helt sikkert til å spørre mer!
Noen som vet anbefalt høyde på glasset som skal være i front? Kan man ha 90cm? Hørt mange sier 80cm.

Gubben hadde også tenkt på å ha 80-90cm høyt glass og heller heve glasset med lekablokker akkurat i fronten, slik at glasset står høyere enn selve bunn i karet (skjønner dere).

Noen andre anbefalinger?
Sjekk tråden til :Vidar-Alexander (bruk søkefunksjonen). Han er guru på glass til akvarier samt har bygget store kar med store frontglass. Om han vil, kan han gi tips.
hvilken tråd da?
Får opp 500 når jeg søker på navnet hans :S
I denne presentasjonen av mitt utendørsakvarie kan du se hvordan vi gjorde det.
Uteakvariet mitt
Blir veldig likt slik det blir foreslått av Trygve L,
samt slik du selv sier med ikke glass helt ned i front.
Er veldig godt fornøyd med den løsningen!
Gubben din har et godt hode.

Dersom dere ikke har glass helt nede, vil trykket på glasset bli mindre, og dere kan gjerne gå ned ett hakk i tykkelse. Det viktigste for hvor tykkt glasset skal være, er vanndybden og bredden på glasset.

Sjekk med Vidar Alexander før dere kjøper glass. (Send en PM ellerno)

Når det er sagt, er det ingen grunn til å holde tilbake på høyde såsant allt er dimensjonert for trykket/vekten. Men vær obs på at det er vanskeligere å få plantene til å trives når dybden overstiger 60cm fordi lyset taper mye effekt på veien ned gjennom vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap