Hva mangler i vannet her?

Jeg har nå i 3 år slitt med å få ting til å gro skikkelig i vannet her jeg bor. Jeg har holdt akvarier på 2 forskjellige steder. På første stedet hadde jeg kommunalt vann og det var ingen problemer å få noe til å gro, verken med lite eller mye lys, med og uten co2. Jeg hadde 6 akvarier og alle planter jeg prøvde vokste greit i alle.

Her jeg bor nå er det veldig mykt brønnvann. 0-1 i gh og ph ca 5 ut av springen som stiger til ca 6.5-7.0 når det er utluftet. I dette akvariet ligger ph nå på ca 6.4 og kh på 2 noe som gir en co2 konsentrasjon på ca 25ppm. Lysmengde ligger på 0.7 watt per liter og med nye aquarelle rør.

Med godt lys, co2 tilførsel, grei mengde nitrat i vannet, gjødsling med jern og easy-life profito er det mulig å holde liv i en del planter. Gulrotgress vokser gjerne flere cm i døgnet, sverdplanten ser ut til å greie seg ok, det samme med javabregner, mens andre planter som Hygrophila difformis som skal være en av de aller enkleste plantene overlever bare så vidt.

Etter et vannbytte vil planter slippe bra med bobler i et døgn eller så før de tydeligvis går tom for "noe" og stopper opp. Så det er tydelig at det er et eller annet stoff det er for lite av i vannet.

Når det gjelder "Hygrophila difformis" blir nye blader veldig lyse og kransene sitter veldig tett sammen, samtidig som alle lavere blader rett og slett råtner bort. Vekst er tilnærmet ingenting. De 2 stilkene som greide å overleve er nå kanskje 10cm høye og med krokete, bøyde og litt vissne blader.

Hornblad trives absolutt ikke heller. Den blir veldig spinkel, vil ikke vokse noe særlig og deler av planten, gjerne de nyeste delene av plantene blir brune. Dette er jo en plante som vokser som ugress alle andre steder.

Det hjelper absolutt å tilføre gjødsel da det går fra at ingenting overlever til at noe overlever, men det er fortsatt langt fra den veksten jeg hadde før uten noen form for ekstra gjødsling.

Jeg er takknemlig hvis noen forslag på hva som kan mangle her som gjør at mange planter ikke trives. Begynner å bli lei av å være så begrenset ved valg av planter til tross for at alle forutsetninger skal være gode.

Geir
Ingen plante eksperter her?
Ingen følte seg kallet, så jeg tar sjansen, for med nitrat, CO2 og micronæring er det kanskje ikke noe som mangler, mer sannsynlig at du har for mye av ett eller annet? Her hos oss er det litt av hvert i borevannet og variasjon med nedbør, men heldigvis ser plantene ut til å sette pris på mineralmiksen. Mener å huske sulfur-lukt av vannet i Braskereidfoss, men selv om det ikke er det aller største tettstedet er vel ikke vannet likt over alt der heller...
Sliter litt med å kalle meg ekspert. Men ser du noen mangelsymptomer?

Siden du har såpass mykt vann, gjetter jeg på at du har overflatebrønn.
Der kan det variere endel hvor mye næring det finnes, men det er ofte lite næring utenom nitrat. Jeg har brønnvann fra en overflatebrønn, og det vannet skiller seg ikke allverdens fra regnvann med unntak av nitratinnholdet.

Dette betyr i praksis at du må gjødsle mere enn når du bruker grunnvann der flere næringsemner kommer med vannet fra springen.

Om man skal spekulere litt - Siden PH er lav, vil tungt løselige mineraler kunne løses letter opp. Dvs. Det kan være du har mye av enkelte mineraler som det normalt er lite av i kranvann.

Selv ville jeg prøvd å få tak i forskjellige næringsstoffer, og deretter prøvd å tilsette ett og ett stoff i små mengder.

Søk på PMDD og finn en ca oppskrift på plantenæring. Deretter kan du prøve trinn for trinn å tilsette foskjellige stoffer. Først makro og deretter mikronæring.

Siden du har så god plantevekst, kan det være du går tom for fosfor. Vanligvis blir man advart mot å tilsette fosfor med god grunn. Men med et slikt oppsett som du har, kan det alikevell være at plantene bruker opp allt som er tilgjengelig.
Takker for svar Jeg har en gammel brønn som er sprengt ut i fjell. Nitrat er det null og nix av i springvannet etter det jeg kan måle. Når det gjelder symptomer så er det som jeg nevnte det at mange planter rett og slett ikke vil vokse og da sakte men sikkert visner bort. Mange blader er også forvridde og "rare", samt at nye skudd blir brune/gule.

Det som er rart er at en plante kan vokse noe vanvitting, som f.eks gulrotgress som fyller hele karet på et par uker hvis jeg ikke stusser det, samtidig som andre enkle planter ikke vil overleve i det hele tatt. Jeg har også hatt hordnblad og andre planter i kar uten planter som gulrotgresset som kan trekke all næringen ut av vannet. Dette fungerte ikke noe bedre.

Jeg har noen pmdd ingredienser liggende fra "gamledager", så jeg får kanskje kjøpe inn det jeg mangler og prøve litt. Det er litt frustrerende da jeg prøver å "holde det enkelt". Det hjalp mye når begynte å tilsette jern i vannet, men det er som regel kun utslag på jerntesten rett etter dosering, selv med dobbel dose. Dagen etter er det borte igjen, så nå doserer jeg hver dag.
For lav gh?
Kan det være at GH rett og slett er for lav for enkelte av plantene dine?

Jeg har merket meg at her vokser Hydrocotyle leucocefala best i det akvariumet med høyest GH, dvs GH ca 7-8, og høy pH. De andre karene ligger rundt 2-3 i GH, og samme plante vokser dårligere. Det er selvsagt forskjell i pH også, men ikke nødvendigvis så stor at jeg syns det er god nok forklaring.

Bladene blir gulere, veksten er dårligere, og bladene har en tendens til å bli brune i kantene i kar med lav GH. Det gjelder bare denne planten. De andre plantene ser ikke ut til å la seg påvirke.

Må legge til at jeg måler NO3, PO4 og jern jevnlig, og det er ikke forskjeller mellom disse som kan gi denne forskjellen i veksten.

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg prøvd en forsiktig tilsetning av GH/TH+, og sett om det har noen effekt på plantene.
Lav Gh, eller altså kalsium mangel, vil få nye skudd til å dø. Som nevnt visner da badene fra kantene. Ny skudd kan da få en rar form om de klarer å vokse. Noenlunde de samme symptomene for kalium mangel, da vil også gamle blad begynne å krølle seg.
At gamle blader blir gule, så brune, og dør er typisk for nitrogen mangel, da er planten ofte ganske lyse grønn. Fosfat mangel vil også gå ut over gamle blader. Da faller de kanskje av tidlig. Planten er oftere mørkere grønn, kanskje også med røde flekker.

Det kan ha mye å si for diagnosen, hvordan fargen er og om det er flekker på bladene. Det høres jo i det minste ut som det mangler kalsium.
Her er en bra side som omhandler bla mangelsymptomer på planter;
2-3 år senere
Da har det gått 2 og et halvt år til og problemet er her fremdeles. Jeg har tilogmed begynt å hente kommunalt vann og har brukt dette et halvt års tid. Det er bare så vidt jeg greier å holde liv i de enkleste plantene. Har også noen uforklarlige ph fall der det faller til under 6 i løpet av et døgn eller så. Jeg tilfører ingen co2 nå, kun litt easy-life plantegjødsel. Det eneste som vokser er algene.

Har hatt vissent utrivelig kar i så mange år nå ar jeg er i ferd med å gi opp hele hobbyen. Det eneste jeg kunne tenke på å prøve er å bytte ut den gamle biltema sanden med noe annet.
Hei,
har du målt vannverdier med dråpetest? Altså GH, KH, NO3, PO4, Fe?

PH-fall under 5 uten CO2 er rart. Bruker du noe annet som kan ha innvirkningen? Eikebarkekstrakt eller har du ikke skiftet vannet lenge? Kva måler du pH med?

Kva type alger har du nå? Kor mye?

Ved bløtt vann og "gode forhold" for planter må man tenke tvers imot :o De fleste "enkle" planter som H. difformis, Vallisneria og kanksje spesiell Hornblad er pløtselig veldig "vanskelig". "Vanskelige" planter som feks Blyxa japonica blir enkelt

Det som eg tror er det en mineralmangel hos deg. Hvis du ikke tilsetter noe akvariesalt som GH+ eller Mg- og Ca- buffer vil du har mangel på både Mg og Ca. Ved å tilsette GH+ øker du begge disse. Eg anbefaler heller GH+ enn GH-salt. Du kan øke GHen til du har fått GH6 til GH10.
Det kan også være makromangel. Altså enten PO4-mangel eller NO3-mangel. Du sa at du tilsetter NO3, men vet du kor mye du har i akvariet nå. PO4 er ofte eller alltid ett problem i reine planteakvarier. Her må man tilsette. NO3 kan være på 20 til 30 mg/l og PO4 på 0,5 til 1,0 mg/l. K får du automatisk når du gjødsler med makro.

Ang. algeproblemer tipper eg på overskudd fra sporstoffer og spesiell Fe via Easy Life Profito.

For å gjere en skikkelig diagnose må man se litt på vannverdiene og kanskje også ett statusbilde fra akvariet. Hvis algene har tatt overhand kan det være anbefalt med nyoppsett.

Mvh

Micha
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap