Tynn og mørk discus
eg har to discuser på 13-14cm, virker ut som de er et par. den ene er mørk og tynn i både kropp og mage. eg kjøpte de for ca en måned siden og den har vert sånn hele tiden, har sett de siste dagene at den har begynt å spytte ut maten, vett ikke kor lenge det har fåregått. den andre spiser fint og er fin i fargene, de begge har rykninger og klør seg. de er ikke redde og er fremme i akvariet hele tiden. den har også doggete øyner.
de to svømmer
akvariet er 110liter (ja eg vett det er for lite)
sist eg målte verdiene var ph 6,8, nitritt 0, nitrat under 10.
akvarie har vert oppe å gått i et par år.
det går noen maller ,corydoras,en kampfisk, 3 sommerfuglciklider og en afrikansk sommerfuglfisk med dem
de to svømmer
akvariet er 110liter (ja eg vett det er for lite)
sist eg målte verdiene var ph 6,8, nitritt 0, nitrat under 10.
akvarie har vert oppe å gått i et par år.
det går noen maller ,corydoras,en kampfisk, 3 sommerfuglciklider og en afrikansk sommerfuglfisk med dem
Postet 08.10.10 kl 03:24
Endret: 08.10.10 kl 03:27
Postet 08.10.10 kl 10:06
MariaTTror du har svaret selv jeg :-) Er det to discus du har sammen med all den andre fisken i en 110-liter? Filtrering? Vannbytterutiner? Foringsrutiner? Hvor mye mat klarer de å få i seg i den sterke konkurransen?
har en utvendig fluval 305 der. bytter vann ca en gong i uken, eg mater en til to gonger om dagen og varierer med fryste rødemygglarver og fryste artemia og reker.
de har ikke noe problemer med å få mat, den bare spytter ut maten sin nå, den andre spiser fint og er god og rund i magen.
den var veldig tynn i kroppen når den kom her og.
Postet 08.10.10 kl 15:08
Antakelig mistrives den (og det regner jeg med du skjønner iom at du skriver du vet at karet er for lite og overfyllt med fisk) og vil sulte seg til døde. Det er ikke uten grunn at man anbefaler som man gjør iforhold til discushold, med antall fisk, karstørrelse og vannkvalitet - det er egentlig en enkel fisk å holde om man har lagt forholdene til rette.
Postet 08.10.10 kl 15:44
Postet 08.10.10 kl 16:16
Postet 08.10.10 kl 17:03
Postet 08.10.10 kl 17:38
Postet 08.10.10 kl 17:44
Anarticade er jo ikke akkuratt jumbo discus så de har go plass i 110literen. eg kan godt selge dem for at de skal få det bedre, men vis det er en sykdom så er det jo dumt å selge dem?
Discus i vekst trives best i stim/gruppe på minst seks fisk (og det får man ikke plass til i en 110liter med selskapssuppe), blir det færre vil de stadig mobbe den svakeste til denne dør, før de mobber den nest svakeste til denne dør osv osv.
Postet 08.10.10 kl 17:54
Postet 08.10.10 kl 18:09
ok. vi kan ikke tvinge deg til noen ting. men om du tenker på fiskenes sitt beste, så kjøper du enten et større kar eller selger de. og ha diskus på 13-14cm i et så lite kar er dyreplaging. som jeg har sakt før. så bør diskus gå i en gruppe på minst 5-6stk. det har du ikke plass til. diskus krever utrolig bra vannkvalitet. det er vanskelig og få til hvis du kun skifter vann 2 ganger i uken. da bør du sikfte vann hver dag ca. rundt 30-40% av vannet bør da skiftes ut. du har også fisk oppi karet ditt som stresser diskusen. diskus er en ganske rolig fisk og krever også andre medfisk som er det.
om du ikke vil høre på hva folk har og si, ja da skjønner jeg heller ikke hvorfor du spørr. ikke har du lagt ut noen bilder heller!
om du ikke vil høre på hva folk har og si, ja da skjønner jeg heller ikke hvorfor du spørr. ikke har du lagt ut noen bilder heller!
Postet 08.10.10 kl 18:57
plante og malawi friken!ok. vi kan ikke tvinge deg til noen ting. men om du tenker på fiskenes sitt beste, så kjøper du enten et større kar eller selger de. og ha diskus på 13-14cm i et så lite kar er dyreplaging. som jeg har sakt før. så bør diskus gå i en gruppe på minst 5-6stk. det har du ikke plass til. diskus krever utrolig bra vannkvalitet. det er vanskelig og få til hvis du kun skifter vann 2 ganger i uken. da bør du sikfte vann hver dag ca. rundt 30-40% av vannet bør da skiftes ut. du har også fisk oppi karet ditt som stresser diskusen. diskus er en ganske rolig fisk og krever også andre medfisk som er det. om du ikke vil høre på hva folk har og si, ja da skjønner jeg heller ikke hvorfor du spørr. ikke har du lagt ut noen bilder heller!
som eg nettopp skreiv så sa eg at eg kan selge diskusene for at de skal ha det best mulig, men eg tenker vis det er en sykdom, så vil jo de som får dem smitte sine vis de har.
kan få bilde vis du vil.
eg skreiv vannverdiene i første innlegg, er det noe gale med dem?
når discus har dannet par så trenger vell ikke dem å være i gruppe, og som eg har forstått er det bare når du mater 8 gonger til dagen du trenger vannbytte hver dag.
hvilken av fiskene er det som stresser discusene da?
skulle gjerne kjøpt større akvarium, men eg bor hjemme, så det kommer aldrig til å skje.
Postet 08.10.10 kl 19:15
Postet 08.10.10 kl 19:19
Postet 08.10.10 kl 19:52
...noen innspill!
...110 liter fungerer fint for to discus som trives sammen og har pasert 14-16 cm, så sant vannbytter er hyppige og av god kvalitet, ellers god filtrering og at fisken er ved god helse
Det bildene viser er ikke akkurat noe hyggelig syn, jeg hadde nok avlivet disse hvis dette har vart over tid....
Det bildene viser er ikke akkurat noe hyggelig syn, jeg hadde nok avlivet disse hvis dette har vart over tid....
Postet 08.10.10 kl 20:05
Postet 08.10.10 kl 20:07
Endret: 08.10.10 kl 21:31
Postet 08.10.10 kl 20:10
eg hadde et lite problem med en green malle som sugde seg på discusen og lagde noen merker på den, men den er flyttet nå.
her er et bilde av den andre også, den hadde strippene sine ute akkuratt nå, ann bleie ikke å vise dem.
den mørke har også nå begynt å pute med bare en gjelle og klemme den ene finnen inn til kroppen, men det pleier ikke å vare lenge.
her er et bilde av den andre også, den hadde strippene sine ute akkuratt nå, ann bleie ikke å vise dem.
den mørke har også nå begynt å pute med bare en gjelle og klemme den ene finnen inn til kroppen, men det pleier ikke å vare lenge.
Postet 08.10.10 kl 20:39
Postet 08.10.10 kl 20:46
Postet 08.10.10 kl 21:05