Har akvariums lys sikring? (t8) lysene har sluttet å virke

For neoe DRITT, i dag ville ikke lysene på, var rimelig fuktig i taket da, pleier å være det på morgenen å det har overlevd slikt i et par måneder, men kan fukt ha øddelagt lysene?

Prøvde å sette i to nye T8 lysrør, disse funket i 1 sec, altså de blinket en gang og sluttet å lyse, å nå blir jeg rimelig forbanna om de er øddelagt allerede, for det er ikke små kroner for de rørene.

Hva er problemet her tro? Fukt? Skifter man sikring på akvariums lys? Jeg ser ingen ting i feste i hver ende som ser ut som kan skiftes ut.

EDIT: Er snakk om 30watt lysrør. Altså T8, 30watt
Skiftet du tennere?

De skal alltid skiftes sammen med rørene om du ikke har elektronisk tenner.
Dersom du skal skifte tenner, kan du like gjerne gå til Claes Ohlson og kjøpe elektroniske tennere som forlenger levetiden på lysrørene, og du trenger ikke bytte tenner igjen senere.
Lukket system
Hei!
Har akkurat fått meg ett nytt brukt akvarie og opplevde akkurat det samme, bare jeg har 2 38W rør i.
Det som er det værste er at det ikke går an å skifte tennere da armaturet er ett lukket system, mitt spørsmål er da, må vi kjøpe nye armatur når de slutter å virke?
Kan det være at vi har satt i feil lysrør?, vet ikke om det er forskjell på lysrør som går på elektronisk tenner eller vanlig.

Wenche
Løsningen var:
Løsningen ble ganske lett likevell, ser ingen mulighet til å bytte noe annet en lysrør i vårt integrert lys system, i alle fall uten å skru i stykker lokket.

Men løsningen var å bytte begge de som var i fra før, da begge var øddelagt, et nytt og et av de gamle, så blinket det bare, også ble mørkt.

Men i starten prøvde jeg bare å ta ut alle lys, å ta inni et av 2 nye lys rør, og da ble det ikke lys, fordi at jeg måtte TYDELIGVIS sette inni nytt lys rør i begge for at det skulle skje noe.

Altså det skjedde ingen ting med 1 av 2 løs rør satt i, kun når 2 av 2, altså begge er satt i, er vell noe med samme krets å gjøre vell?


Samme det, det var eltt å fiske heldigvis.

Det ble VELDIG lyst! så de var nok litt gammle, den som sto i når vi kjøpte akvariumet (brukt)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap